• Annamolly

    Maste man lata alla gaster ta med ett sallskap?

    Min fastman anser att alla gaster ska fa ta med sig ett sallskap till festen, aven om dom inte har nagon partner. Han har manga yngre kusiner i 20-ars aldern som inte har flickvanner men i sa fall skulle ta med sig en kompis. Jag tycker detta ar helt galet, varfor skulle man fa ta med sig en kompis (som jag garanterat inte kanner, och kanske inte min fastman heller), om man redan kanner mer an halften av de andra gasterna? Enligt min mening sa ska man bara fa ha med sig en "+1" om man inte kanner nagon annan (sa ar det for nagra av mina gaster, som bara kanner mig, och kommer fran ett annat land), eller om man har en etablerad partner, sa man kommer som ett par.

    Det kommer bli jattestor skillnad pa gastlistan om vi tillater detta eller ej och jag har ingen lust att betala mat och vin till en massa folk som bara kommer for att festa och inte ens kanner oss. Vad tycker ni, ar det +1 till alla, eller bara till de som har en partner? Kan vi som brudpar bestamma att bara vissa gaster far en "+1" och andra inte?

  • Svar på tråden Maste man lata alla gaster ta med ett sallskap?
  • daniiel

    Nej. Jag tycker absolut inte att alla måste få ta med sig sällskap. Etablerade par, självklart. Alla andra? Nej. Visst, har man råd och plats och tycker att det skulle vara kul, så är det ju bara att köra på det. Vill man inte, så vill man inte. Kan man inte, så kan man inte. Det är ingen självklarhet tycker jag.


  • anne på grönkulla

    Att bjuda etablerade par är praxis, men alla andra "extra gäster" dvs för tillfället påhittade partners vore extremt generöst av er att bjuda, inte alls förväntat eller nödvändigt.

  • L och J

    Nej, bara som sagt etablerade par är ett "måste".
    bjud dom ni vill ha där, dom kan väl roa varandra? Glad

    de e ni som betalar för en fantastisk dag med nära och kära, skulle verkligen inte tillåta massa människor vi inte känner.

  • Chicita

    Har din make sett för många Amerikanska romantiska filmer eller? Flört

    Inte ens i USA kör dom ju stenhårt på +1 utan det är mer något för film så att hjältinnan kan få ta med hjälten som sin dejt och så kan dom bli kära så att filmen har nånstans att ta vägen Flört

    Ni behöver alltså inte låta alla ta med en dejt/ kompis.

  • Annamolly

    Gud vad bra, tack for era svar. Jag ska saga till min karl att pa BT haller dom minsann med mig! ;) 

    Chicita: Nej, men hans kusiner som gifte sig 2012 och 2011 gjorde sa. Men dom hade stora, pakostade brollop med hundratals gaster och det kommer inte vi att ha. Han kanske forsoker boosta gastlistan lite! ;)

     

  • Chicita
    Annamolly skrev 2012-08-01 20:42:24 följande:
    Gud vad bra, tack for era svar. Jag ska saga till min karl att pa BT haller dom minsann med mig! ;) 

    Chicita: Nej, men hans kusiner som gifte sig 2012 och 2011 gjorde sa. Men dom hade stora, pakostade brollop med hundratals gaster och det kommer inte vi att ha. Han kanske forsoker boosta gastlistan lite! ;)

     
    Hehe... ja det är väl möjligt Flört
    Men det är inget måste alltså, om man vill göra så och har råd till det så är det ju en helt annan sak
  • Anneli256

    Vi ha de bara det på dom som var etablerade par så det kom ju en del personer som vi faktiskt inte kände. Men om hade valt att alla skulle få lov att ta 1 extra gäst så kan det ju bli hur stort som helst. Det hade kanske varit skillnad tycker jag om det varit en vanlig fest- men inte ett bröllop. Ni är ju inte där för att träffa nya människor och umgås på det sättet. Utan att fira ert bröllop. Visst kan dom som vill göra så.. Klart ni kan skriva det till dom ni vill. I det fall det är någon som hemskt gärna skulle vilja ta med någon extra så kommer dom säkerligen att höra av sig och då får ni ju avgöra vad ni tycker då.

  • TheD

    Jag tycker det låter jätteskumt att låta folk som är singlar bjuda med sig någon... Det namn som stod på inbjudan det var den personen som var bjuden till vårt bröllop. Punkt slut. :)

  • Annamolly

    Okej, nu har jag diskuterat detta lite mera med honom och nu forstar jag att det ar mer en kulturell grej. Vi gifter oss i Grekland, och dar ar det inte riktigt OK att utesluta nagon man kanner, om dom vet om brollopet. Vi har skrivit en gastlista redan, men lamnat plats for ett antal for hans mamma att bjuda in, vilket jag tycker ar helt OK. Hans foraldrar kommer att fa agera vardpar och hjalpa oss massor med planering, sa dom far vara med och bygga gastlistan. Sedan ar min fastman tydligen inte riktigt pa det klara med vilka som ingar i familjens umgangeskrets i hans kusiners alder, sa han tankte lata dom kanna av laget och bjuda in nagra som han kanske har glomt bort. 

    Om det ror sig om 10 extra personer sa kommer jag dock att saga ifran. Var personliga budget > Hans popularitet pa hemorten, kanner jag. :P

  • Chicita

    Ja seder utomlands är ju annorlunda.
    Jag uppfattade det som att ni skulle ha ett vanligt svenskt traditionellt bröllop här hemma.
    Men om han är Grek och ni ska gifta er där så måste ni ju gå på vad som gäller i det landet och inte hur det traditionellt är här hemma Glad 

Svar på tråden Maste man lata alla gaster ta med ett sallskap?