• ECO weddin­g
    Äldre 1 Aug 16:38
    3713 visningar
    15 svar
    15
    3713

    Sista utdraget av vigseln

    Nu är det precis en månad kvar och jag har äntligen skrivit det sista utdraget av hur jag vill ha vigseln. Hoppas bara nu att inte vigselförättaren tycker jag är allt för kontrollerande, brudar brukar väl vara det, vi verkar ofta vara väldigt väl medvetna om exakt vad vi vill ha. Här är i alla fall utdraget. Vad tycks?


     



    Kärlek föds ur glädjen av att se på varandra, får näring ur behovet av att vara tillsammans och fulländas av det omöjliga i att vara frånskiljda.



    Ni har förklarat er vilja ingå i äktenskap, därför frågar jag er.



    Christer Karlsson, lovar du att ta Isabelle Johansson till din äkta maka, din partner i livet och din sanna kärlek?



    (förhoppningsvis ja)



    Isabelle Johansson, lovar du att ta Christer Karlsson till din äkta make, din partner i livet och din sanna kärlek?



    (garanterat ja)



    Jag förklarar er nu för äkta makar.



    När ni nu går ut i livet och åter igen till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.



    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.


  • Svar på tråden Sista utdraget av vigseln
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 1 Aug 16:58
    #1

    Kan man verkligen bestämma det själv?! Visst hade jag koll på att man får skriva sina löften men jag trodde att prästen måste välja en av de färdiga texter som redan finns... Men om du med vigselförrättare inte menar präst så kanske det är annorlunda?


  • ECO weddin­g
    Äldre 1 Aug 17:05
    #2
    Grodprinsens brud skrev 2012-08-01 16:58:59 följande:
    Kan man verkligen bestämma det själv?! Visst hade jag koll på att man får skriva sina löften men jag trodde att prästen måste välja en av de färdiga texter som redan finns... Men om du med vigselförrättare inte menar präst så kanske det är annorlunda?
    Det är borgerligt,och det jag har ändrat på är inledningen som jag lagt till, annard brukar det börja med "ni har förklarat att ni vill gifta er". Sen har jag gått från XX, tager du XX till en lite mer avancerad "till din äkta make, din parner i livet...". Hoppas vigselförättaren kommer godkänna det.
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 1 Aug 17:09
    #3

    Var gifter ni er då? Har kompisar som gifte sig i Stadshuset och det var bara in-ut med knappt ett leende av de där... Det fanns inte möjlighet att ändra något alls, de var jättebesvikna och ångrade att de gjorde ett sådant smygbröllop..


  • ECO weddin­g
    Äldre 1 Aug 18:23
    #4
    Grodprinsens brud skrev 2012-08-01 17:09:59 följande:
    Var gifter ni er då? Har kompisar som gifte sig i Stadshuset och det var bara in-ut med knappt ett leende av de där... Det fanns inte möjlighet att ändra något alls, de var jättebesvikna och ångrade att de gjorde ett sådant smygbröllop..
    Vi gifter oss hemma i trädgården. Vigselförättaren har varit väldigt trevlig via mail. Men vi har inte träffat henne ännu så risken finns att skenet bedrar.
  • CoG
    Äldre 1 Aug 18:53
    #5
    ECO wedding skrev 2012-08-01 18:23:06 följande:
    Vi gifter oss hemma i trädgården. Vigselförättaren har varit väldigt trevlig via mail. Men vi har inte träffat henne ännu så risken finns att skenet bedrar.
    Om det inte går att göra något åt inledning och sånt, kan ni väl göra egna löften iaf?
    Något som gör att det blir mer än ett "ja" bara, där du kan få med det du tycker är viktigt.
  • Skövde­Sophie
    Äldre 1 Aug 21:33
    #6

    Hej,
    Du kan inte ändra på det som er VF måste säga, dvs "Tager du, (fullständigt namn) denna (fullständigt namn) till din äkta make/maka att älska henne/honom i nöd och lust?"

    Sen kan ni givetvis lägga till egna löften om ni vill och er VF går med på det. Men er VF kan inte byta ut löften mot era egna.

  • sofi 88
    Äldre 2 Aug 09:20
    #7

    Nu har jag ingen erfarenhet av borgerliga vigslar och det är säkert väldigt olika beroende på förrättade precis som präster. Har du någon mall på vad som normalt sägs? För det känns som att du petat ganska mycket i det. Förrättaren önskar er säkert välgång men jag skulle personligen inte vilja lägga lyckönskningar till mig själv i någon annans mun. Men förrättaren kanske försöker få med allt du vill men ändå får friheten att sätta egna ord på det? Kanske låter mer naturligt då? Lycka till!

  • Äldre 2 Aug 09:36
    #8

    Vi gifte oss borgerligt för någon vecka sen. Precis som vid kyrkliga bröllop finns det några speciella saker som vigselförättare måste säga för att vigseln ska vara giltig. Det finns en lång och en kort version. 

    Den korta:
     Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du NN denna NN till din hustru? (Svar ja)
    "Tar du NN denna NN till din man? (Svar ja)
    "Jag förklarar er nu för äkta makar".

    Det här är nästan med i din version, men ni måste kanske ändra "lovar du att ta Isabelle Johansson till din äkta maka, din partner i livet och din sanna kärlek?" till det ovan.

    Vi lade in egna löften också.

    den långa versionen finns här: http://www.vigsel.info/borgerlig_vigsel.htm. Det cirkulerar lite olika versioner, men den som finns i denna länken är den som gäller nu.

  • Äldre 2 Aug 18:10
    #9

    1 maj 2009 trädde den nya borgerliga vigselordningen i kraft, och det är inte den nuvarande versionen som finns på sidan som du länkar till yavanna81.

    Här finns den versionen som gäller:

    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-2009263-om-vigse_sfs-2009-263/?bet=2009:263

    Det finns dels en kortare versin som bara består av frågor, och en längre som också förklarar samhällets syn på äktenskapet, eller vad man ska säga... Den långa finns under paragraf 5.

    Jag tror att frågorna måste ställas precis som de står i riksdagens författningssamling men att man därutöver kan ha egna löften. Ni kan kanske göra så att vigselförrättaren ställer de frågor som står i vigselordningen och så säger ni det som du skrivit själv som egna löften?

    Alltså att ni efter frågorna säger "Jag, Isabelle Johansson, lovar att ta dig Christer Karlsson till min äkta make, min partner i livet och min sanna kärlek". Det borde funka tror jag Glad

  • Äldre 6 Aug 21:37
    #10
    sommar2014 skrev 2012-08-02 18:10:36 följande:
    1 maj 2009 trädde den nya borgerliga vigselordningen i kraft, och det är inte den nuvarande versionen som finns på sidan som du länkar till yavanna81.
    Hmmm.. vi gifte oss för mindre än en månad sen och då använde vigselförrättaren den versionen jag länkade till. Som tydligen inte gäller då. Tur att den korta versionen är med i den långa för annars kunde man undra ifall det gäller om inte vigselförrättaren tagit rätt version.
  • Kottha­re
    Äldre 6 Aug 22:42
    #11

    Ärligt talat, jag tycker att det låter urfånigt att själv bestämma vad förrättaren ska säga. 

  • Ellran
    Äldre 21 Aug 10:07
    #12

    Hej ECO.

    Om du har behov av att veta vad förrätaren ska säga så ska du såklart prata med denne så att det blir som du vill ha det. Däremot tror jag som flera andra sagt att den korta texten måste vara som den är i lagboken, utöver det kan du och vigselförättaren tillsammans komma överens vad mer som ska sägas. Det borde inte vara svårt att först säga det om "partner i livet och sanna kärlek".

    T.ex.

    Äktenskapet är ett löfte om sann kärlek till varandra och att som partners dela hela livet.

    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.


     Vill du Christer Karlsson ta denna Isabelle Johansson till din hustru?


    (troligtvis ja)


     Vill du Isabelle Johansson ta denne Christer Karlsson till din man?


    (troligtvis ja)


    Jag förklarar er nu för äkta makar.


    När ni nu går ut i livet och åter igen till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.


    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.


    Prata med din vigselförrättare och se så kan ni förhoppnignsvis komma överens! Du kan ju börja lite försiktigt med att säga typ som du gjrot här "jag kanske är lite väl kontrollfreak just nu...." tror säkert att hen förstår att det är en oerhört viktig dag för dig och att du är nervös för att det ska bli perfekt!

    Kram och lycka till med bröllop och liv!
  • Pertin­ax
    Äldre 21 Aug 21:37
    #13

    Såhär såg vår cermoni ut i onsdags. Allt som vigselförrättaren MÅSTE säga är med och så har vi lagt till det som vi vill ha med. Hade en vigselförrättare som bara tyckte att det var roligt att vi kom med egna idéer och ville göra mer än bara det som står. När vi sågs en vecka före vigseln intervjuade hon oss separat också och satte ihop lite eget om oss som hon sa på slutet.


     


     


    INMARSCH - Vasaloppslåten


     


     


    MUSIK – Av längtan till dig


     


     


    INLEDNING


     


    VF:


    Kanske är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den
    underbaraste kvinnan på jorden.


    Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje
    liten sak han gör och i varje liten tanke.


    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och
    tror att de flesta kanske missar det hos den andre.


    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att
    man just passerat den finaste människan i världen.


    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.


     


     


    DIKT


    Det handlar om att vara ett och två på samma gång


    Att vara sig själva, men delar av något större


    Det handlar om att se kärlek i varandras ögon


    Och att höra hemma var som helst tillsammans


    Det handlar om att steka pannkakor och kramas


    Att vardagen blir skimrande med den man älskar


    Det handlar om händer som vill hålla varandra


    Och om kroppar som vill somna och vakna tillsammans


    Det handlar om ett val som egentligen är självklart


    Att inte kunna tänka sig ett liv utan den andre


    Det handlar om att behöva varandra


    Och att alltid vilja vara tillsammans


    (Av Helena Ferry)


     


     


    MUSIK – Du är allt


     


     


    VF:


    Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att
    ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två
    självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.


    Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap frågar jag:


    Vill du Madeléne ta denna Johnny till din äkta hälft att älska honom i
    nöd och lust? Att dela ditt liv med honom och vara honom trogen?


    (Ja)


    Vill du Johnny ta denna Madeléne till din äkta hälft att älska henne i
    nöd och lust? Att dela ditt liv med henne och vara henne trogen?


    (Ja)


     


     


    MUSIK – Utan dina andetag


     


     


    Madeléne och Johnny; Ert mirakel finns i den väg ni har valt tillsammans. Ni ingår detta äktenskap med varandra, och vet att den verkliga magin i kärlek är inte att undvika förändringar, utan att navigera mellan dem framgångsrikt. Låt er överlämnas till detta mirakel och leva varje dag tillsammans. Lova att respektera varandra, och åta er att leva ert liv tillsammans i alla dagar framöver. Jag ber dig Madeléne att dela denna värld med Johnny, på gott och ont.


    M:


    Jag, M Madeléne B, tar dig Johnny till min make, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.


    VF:


    Jag ber dig Johnny att dela denna värld med Madeléne, på gott och ont.


    J:


    Jag, B Johnny W, tar dig Madeléne till min maka, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.


     


     


    RINGVÄXLING


     


     


    VF:


    Jag förklarar er nu för äkta makar.


    När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till
    gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i
    denna stund och som lett er hit.


    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.


     


     


    KYSS


     


     


    MUSIK – Kärleksvisan


     


     


    ”UTMARSCH” – Underbart

  • ECO weddin­g
    Äldre 23 Aug 12:51
    #14

    Tack för alla svar och tips, det har tagit sin tid pga semestrar men idag fick jag svar från vigselförättaren att det var inga problem alls med mitt utdrag. Känner mig otroligt lottad att ha en så fantastisk vigselförättare.

  • Äldre 30 Nov 12:48
    #15
    Pertinax skrev 2012-08-21 21:37:12 följande:

    Såhär såg vår cermoni ut i onsdags. Allt som vigselförrättaren MÅSTE säga är med och så har vi lagt till det som vi vill ha med. Hade en vigselförrättare som bara tyckte att det var roligt att vi kom med egna idéer och ville göra mer än bara det som står. När vi sågs en vecka före vigseln intervjuade hon oss separat också och satte ihop lite eget om oss som hon sa på slutet.


     


     


    INMARSCH - Vasaloppslåten


     


     


    MUSIK – Av längtan till dig


     


     


    INLEDNING


     


    VF:


    Kanske är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den
    underbaraste kvinnan på jorden.


    Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje
    liten sak han gör och i varje liten tanke.


    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och
    tror att de flesta kanske missar det hos den andre.


    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att
    man just passerat den finaste människan i världen.


    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.


     


     


    DIKT


    Det handlar om att vara ett och två på samma gång


    Att vara sig själva, men delar av något större


    Det handlar om att se kärlek i varandras ögon


    Och att höra hemma var som helst tillsammans


    Det handlar om att steka pannkakor och kramas


    Att vardagen blir skimrande med den man älskar


    Det handlar om händer som vill hålla varandra


    Och om kroppar som vill somna och vakna tillsammans


    Det handlar om ett val som egentligen är självklart


    Att inte kunna tänka sig ett liv utan den andre


    Det handlar om att behöva varandra


    Och att alltid vilja vara tillsammans


    (Av Helena Ferry)


     


     


    MUSIK – Du är allt


     


     


    VF:


    Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att
    ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två
    självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.


    Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap frågar jag:


    Vill du Madeléne ta denna Johnny till din äkta hälft att älska honom i
    nöd och lust? Att dela ditt liv med honom och vara honom trogen?


    (Ja)


    Vill du Johnny ta denna Madeléne till din äkta hälft att älska henne i
    nöd och lust? Att dela ditt liv med henne och vara henne trogen?


    (Ja)


     


     


    MUSIK – Utan dina andetag


     


     


    Madeléne och Johnny; Ert mirakel finns i den väg ni har valt tillsammans. Ni ingår detta äktenskap med varandra, och vet att den verkliga magin i kärlek är inte att undvika förändringar, utan att navigera mellan dem framgångsrikt. Låt er överlämnas till detta mirakel och leva varje dag tillsammans. Lova att respektera varandra, och åta er att leva ert liv tillsammans i alla dagar framöver. Jag ber dig Madeléne att dela denna värld med Johnny, på gott och ont.


    M:


    Jag, M Madeléne B, tar dig Johnny till min make, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.


    VF:


    Jag ber dig Johnny att dela denna värld med Madeléne, på gott och ont.


    J:


    Jag, B Johnny W, tar dig Madeléne till min maka, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.


     


     


    RINGVÄXLING


     


     


    VF:


    Jag förklarar er nu för äkta makar.


    När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till
    gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i
    denna stund och som lett er hit.


    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.


     


     


    KYSS


     


     


    MUSIK – Kärleksvisan


     


     


    ”UTMARSCH” – Underbart


    Oh så fint!
    Vem hade ni som vigselförrättare? Jag fick intryck av Dalarna, gifte ni er där?
Svar på tråden Sista utdraget av vigseln