• Anonym (tröttsam)

Jag tror jag ångrar val av hår och klänning....

Jag blir galen på mig själv. Brukar inte vara den veliga typen men i bröllopssammanhang har jag fått lära känna nya och mindre smickrande sidor av mig själv.

Problemet är inte att jag inte vet vad jag vill. Jag vet vad jag vill ha, trivs med passar i - men har inte haft tiden eller turen att hitta det.
    Till exempel så ville jag ha en fin rak klänning med mycket spets och lite vintagekänsla, med någon typ av armar, men inget sånt fanns i de tjugotal butiker jag besökte. Tiden blev allt mer knapp och tillslut orkade jag inte leta mer. Då fick det bli en rak, tubtoppmodell i chiffong. Jag gick ner i vikt och sömmerskan fick ta in den, men ändå kändes den lite för lös. När jag provade den på bröllopsdagen kändes det inte "åh vad fin jag är".

Jag blev heller inte nöjd med mitt hår. Jag har ofta utsläppt eftersom jag har väldigt tjockt och enligt många vackert hår, men på bröllopsdagen tänkte jag göra nåt annorlunda. Jag trodde att frisören skulle göra något piffigt men istället satte hon upp en enkel tofs på sidan och tryckte bara i de blommor jag köpt. Detta hade jag lätt kunnat göra själv!
    Alla brukar älska mitt hår och kommentera det men det kändes som jag bara försvann med den nya frisyren.

Jag tog heller inget halsband eftersom jag trodde det skulle bli too much, men i efterhand ser det väldigt naket ut utan.

Alla sa att jag var fin och så, men jag håller inte med. Ibland när jag kollar på korten känns det OK, men sen blir jag besviken. Jag hade velat känna mig pangsnygg på min stora dag, men nu tycker jag bara jag ser tråkig ut bredvid tärnorna. Egentligen vet jag ju precis vad jag passar i, varför ansträngde jag mig inte mer?

Hur kommer jag över detta?

• Svar på tråden Jag tror jag ångrar val av hår och klänning....
  • Chicita

Om du inte har någon direkt känslomässigkoppling till klänningen så skulle jag gjort en "trasch the tress" fotografering.
    Dels kan du då ta ut lite av de frustrationer du har jämtemot klänningen och håruppsättningen (om den var enkel så kan du ju kopiera den lätt och göra en mer "galen" version för fotograferingen).
    Och dels kan du få andra läckra bilder som är roligare för dig att spara. 

• Anneli256

hahah skrev samma sak som Chicita samtidigt. Googla på trasch the wedding dress bilder.. finns många otroligt vackra.

http://www.google.com/imgres?q=trash+the+wedding+dress&hl=sv&sa=X&biw=1366&bih=643&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=dnrFQlzI9bMbQM:&imgrefurl=http://practicepr.wordpress.com/2008/10/13/trash-your-wedding-dress/&docid=bte64HqImvw1QM&imgurl=http://practicepr.files.wordpress.com/2008/10/trash-the-dress-couple-small.jpg&w=360&h=241&ei=118WUP71Ne_Y4QSv74CgAw&zoom=1&iact=hc&vpx=960&vpy=165&dur=1777&hovh=184&hovw=274&tx=115&ty=122&sig=115377655566396093752&page=2&tbnh=155&tbnw=211&start=18&ndsp=25&ved=1t:429,r:11,s:18,i:165

• Anneli256

Blev märkligt när jag försökte länka
  • Anneli256

Finns hur många förslag som helst på nätet. Ta kontakt med en fotograf eller en vän som är fotointresserad och bara kör på :)
  • Anonym (tröttsam)

Hehe, vilken rolig idé. Jag har redan trashat min dress och skor lite under själva fotograferingen, dvs trampat på den och fläckat ner skorna i gräs och mark. Visserligen ofrivilligt men ändå ;)

• Chicita
    Anonym (tröttsam) skrev 2012-07-30 13:33:48 följande:
    Hehe, vilken rolig idé. Jag har redan trashat min dress och skor lite under själva fotograferingen, dvs trampat på den och fläckat ner skorna i gräs och mark. Visserligen ofrivilligt men ändå ;)
    Men dåså... Kör på.
    Om du inte vill lägga massa pengar på fotograf så kolla runt med lite kompisar som är duktiga på att fota och åk ut nån fin dag till något ställe där du kan göra massa tok med klänningen.
    Lekplatsen, en industri (varför inte se om du kan få typ svetsa, eller låtsas nånstans) och gör massa såna saker.
    Sen kan du avsluta med att blöta ner den ordentligt.
    Skulle det inte vara kul att hoppa i från en brygga eller nåt och få en serietagning av bilder med dig på väg ner i vattnet... Flört 
  • daniiel

Jag ska nu, ett år efter bröllopet, förmodligen göra en sådan sk. "trash the dress"-fotografering :D Maken och dottern samt hunden ska också vara med. Vi ska vara i lekparken, åka skateboard, vara på stranden osv. Bara ha en kul dag :) Vi har inte råd med fotograf, så min syster ska fota oss är det tänkt :)

Kul sätt att få ta lite nya bröllopsbilder och en andra chans för dig att sätta upp håret som du vill ha det osv. Samt att du får, som Chicita skriver, ta ut lite av dina frustrationer och göra en kul grej av det :)

• knyttan

Jag tror jag förstår hur du känner. Min klänning har jag iofs inget ont att säga om, den blev verkligen helt perfekt och när jag tittar på fotona så tycker jag verkligen att den är supervacker och väldigt smickrande... men håret Gråter
    Jag gick till en av de bästa frisörena i stan med jättebra rykte, jag hade med mig massa bilder till konsultationen och tjejen som skulle fixa mig var eld o lågor och sa att hon förstod precis hur jag menade... Jag ville liksom ha en lite upplöst "ruffsig" frisyr med ett hårsmycke i, med lite vintage/ 50-tals känsla eftersom allt annat jag valt gick i den stilen. Jag ville INTE ha en uppsättning med bara täta lockar. Jag ville ha något lite annorlunda. Hon var helt med på noterna sa hon och tyckte att det var så kul att jag ville ha något lite speciellt.Vad tror ni jag fick? En uppsättning med täta lockar på ena sidan som dessutom inte höll ens över vigseln. Det enda som ens påminner vagt om de bilder jag tog med mig är att det är en uppsättning på sidan, bakom örat. Jag ville INTE ha håret slätkammat bort från ansiktet (eftersom jag har ganska runt ansikte så får det mig att se ut som en boll i fejan därför brukar jag ofta fästa upp håret vid tinningarna, kamma upp luggen edyl). Men det var precis vad hon gjorde... På porträttbilderna som vi nyss fått från fotografen så kan man se att frisyren redan börjat halka ur. Jag sa tom till frisören att jag har väldigt glatt hår så att hon skulle fixera ordentligt, och ha i massvis med hårnålar. Jadå sa hon. Skrikandes
    När det blev färdigt så kände jag ju att det inte var så jag ville ha det men att det inte riktigt var läge att be henne börja om från början, jag hade en halvtimme till att klä mig och min kompis som skulle hjälpa mig var dessutom sen, så jag fick glatt betala 2000 spänn för något som var raka motsatsen mot vad jag hade bett om och traska iväg. Jag blir fortfarande lite irriterad när jag ser fotona från bröllopet, men nu har det lagt sig lite... försöker titta på de detaljer som var fina istället...

• daniiel
    knyttan - Men fy vad trist att det inte alls blev som du ville ha det! Och att frisyren inte höll sig, det var ju riktigt dåligt kan jag tycka. Sådant bör ju en frisör kunna och ha stenkoll på. Ja, även frisyren. Gjort är gjort, så är det ju, men att du inte sa till henne medan hon höll på? Eller efteråt, så du kunde få lite rabatt? Nåja, väldigt tråkigt för din skull iaf :(
  • Ingride

Förra gången jag gifte mig var jag hos frissan och blev väldigt missnöjd med min frisyr. Den var helt enkelt inte jag. Jag gick hem och rev ner alltihop och kammade mig själv innan vigseln. Den här gången fixade jag håret själv. Inte så mycket att fixa, för mitt hår är väldigt kort, men jag var nöjd med hur det såg ut.

Döttrarna och jag hade en rolig stund i köket, när vi sminkade oss, fixade hår och gjorde oss fina. 

• knyttan
    daniiel skrev 2012-07-30 18:05:30 följande:
    knyttan - Men fy vad trist att det inte alls blev som du ville ha det! Och att frisyren inte höll sig, det var ju riktigt dåligt kan jag tycka. Sådant bör ju en frisör kunna och ha stenkoll på. Ja, även frisyren. Gjort är gjort, så är det ju, men att du inte sa till henne medan hon höll på? Eller efteråt, så du kunde få lite rabatt? Nåja, väldigt tråkigt för din skull iaf :(
    Ja, det är ju det det tjafsas om så himla mycket, att man betalar så mycket för en bruduppsättning bara för att det är så mycket extra arbete med att den ska hålla osv... Medan hon lockade mig och höll på så verkade allt bra, och hon hade ju verkat så himla införstådd med vad det var jag ville så jag trodde verkligen att det skulle bli bra... men sen när det började bli klart och jag kände att det inte var som jag ville, ja då var jag redan stressad för jag skulle sminka mig själv och komma i kläderna så då kände jag att det inte fanns tid till att göra om något, jag ville bara betala och komma iväg. Och att gå tillbaka senare och klaga för att det inte höll så bra det hade jag faktiskt inte ens en tanke på, men det är klart att jag hade kunnat göra... nå väl, som sagt så försöker jag att inte gräma mig över det. Trots allt så var frisyren fin, bara inte det jag ville ha, men det vet ju ingen annan. Med lite extra hårnålar och hjälp från en kompis så överlevde ändå frisyren (messyren Tungan ute) till kl 4 på morgonen. Men så här i efterhand så hade jag nog kunnat betala hälften för en "baluppsättning" och få ungefär exakt samma resultat... konsultationen var totalt onödig eftersom hon ändå inte gjorde vad vi pratat om... hade blivit svårt att bortförklara birdcagen o hårsmycket bara kanske? Skrattande
  • Anonym (tröttsam)
    knyttan skrev 2012-07-30 21:49:56 följande:
    Ja, det är ju det det tjafsas om så himla mycket, att man betalar så mycket för en bruduppsättning bara för att det är så mycket extra arbete med att den ska hålla osv... Medan hon lockade mig och höll på så verkade allt bra, och hon hade ju verkat så himla införstådd med vad det var jag ville så jag trodde verkligen att det skulle bli bra... men sen när det började bli klart och jag kände att det inte var som jag ville, ja då var jag redan stressad för jag skulle sminka mig själv och komma i kläderna så då kände jag att det inte fanns tid till att göra om något, jag ville bara betala och komma iväg. Och att gå tillbaka senare och klaga för att det inte höll så bra det hade jag faktiskt inte ens en tanke på, men det är klart att jag hade kunnat göra... nå väl, som sagt så försöker jag att inte gräma mig över det. Trots allt så var frisyren fin, bara inte det jag ville ha, men det vet ju ingen annan. Med lite extra hårnålar och hjälp från en kompis så överlevde ändå frisyren (messyren Tungan ute) till kl 4 på morgonen. Men så här i efterhand så hade jag nog kunnat betala hälften för en "baluppsättning" och få ungefär exakt samma resultat... konsultationen var totalt onödig eftersom hon ändå inte gjorde vad vi pratat om... hade blivit svårt att bortförklara birdcagen o hårsmycket bara kanske? Skrattande
    Hej! Vad skönt att man inte är ensam, men vad tråkigt för dig. Jag förstår precis hur du känner. Jag ångrar lite att jag inte fixade mig själv eller med hjälp av t ex tärnan, eftersom mitt hår måste behandlas på särskilt vis. Det är väldigt speciellt och "osvenskt" och det är sällan frisörer här vet hur det ska behandlas. Jag känner att den frisyr jag fick var fin i sig, men egentligen passade den inte min ansiktsform. Jag har ganska ovalt ansikte och behöver därför ofta volym på sidorna. Det kändes som hon inte gjorde det bästa av mitt utseende så att säga, snarare tonade ner mitt hår och utseende till något alldagligt än att framhäva det bästa hos mig.

Men förhoppningsvis kommer jag att acceptera det i sinom tid....
  • knyttan
    Anonym (tröttsam) skrev 2012-07-31 08:32:06 följande:
    Hej! Vad skönt att man inte är ensam, men vad tråkigt för dig. Jag förstår precis hur du känner. Jag ångrar lite att jag inte fixade mig själv eller med hjälp av t ex tärnan, eftersom mitt hår måste behandlas på särskilt vis. Det är väldigt speciellt och "osvenskt" och det är sällan frisörer här vet hur det ska behandlas. Jag känner att den frisyr jag fick var fin i sig, men egentligen passade den inte min ansiktsform. Jag har ganska ovalt ansikte och behöver därför ofta volym på sidorna. Det kändes som hon inte gjorde det bästa av mitt utseende så att säga, snarare tonade ner mitt hår och utseende till något alldagligt än att framhäva det bästa hos mig.

Men förhoppningsvis kommer jag att acceptera det i sinom tid....
    Jaaa precis så känner jag också! Inte så att det blev "nedtonat" utan att jag fick samma frisyr som hon gör på *alla* utan att ta hänsyn till om det passade mig eller inte. Men men, dagen har passerat man får bara ta det som det är... finns det något som du känner att du var nöjd med under dagen, sminkning, blommor, skor? Då kanske det kan hjälpa att tänka på det istället för att bara haka upp sig på det "fula". Så försöker jag göra!
  • daniiel
    knyttan skrev 2012-07-30 21:49:56 följande:
    Precis, som jag förstått det är bruduppsättningar så dyra för att frisyren ska bli som man vill ha den (tänker på konsulation innan och eventuell provuppsättning) samt för att en sådan frisyr är gjord för att hålla länge! Jag såg nu en bild i tråden om färgade underkjolar och du var ju väldigt vacker, även om det inte blev som du hade tänkt det. Skönt att ni lyckades få frisyren att hålla ändå, för det är ju inte roligt om den börjar falla ihop och bli jätteful. Haha kan hålla med om att det nog inte hade blivit tvärenkelt att förklara birdcagen ;P Men egentligen så tycker jag att det inte ska spela någon roll, är du brud och vill ha en baluppsättning (eller en helt vanlig uppsättning under en helt vanlig klipptid), så ska väl inte frisören lägga sig i det valet. Nåja, det är ju en helt annan diskussion :P
  • Anonym (tröttsam)

Nu har jag sett fler kort från vår dag och börjar gilla min klänning igen. :) det ser finare ut än på de första suddiga mobilbilderna, vilket känns bra. Den sitter som jag önskade!

Men frisyren... Nej jag kan bara inte tycka det är fint. Det är inte jag... Men jag måste verkligen acceptera det! Såg en av fotografens provbilder på oss och där har jag min vanliga frisyr, (enkelt som alltid) och det ser tusen gånger finare ut. Men samtidigt försöker jag tänka att det ska vara lite annorlunda när man gifter sig, det kanske hade sett för vanligt ut om jag haft håret som alltid. Håret är så centralt i mitt utseende. Gud jag låter som en riktig bridezilla!!

Jag ska göra som du tipsar om Knyttan, foka på det positiva. Att vi slapp ösregn, att min mens sköt upp sig själv (stressen gav något gott iaf) och att vi hade en fantastisk fin dag med nära och kära. Jag hade världens skönaste finaste skor, vackra ärvda smycken, en sagolikt vacker bukett i just min smak...

Svar på tråden Jag tror jag ångrar val av hår och klänning....