• Äldre 29 Jul 20:59
    9506 visningar
    13 svar
    13
    9506

    Hemligt bröllop, hur berätta för familj och vänner?

    I oktober kommer jag och min blivande man gifta oss borgeligt. Det kommer bara vara vi två, inga vänner eller familj. Efter det sover vi en natt på fint hotell med sexrätters middag för att dagen efter åka bort två dagar till Prag. 
    Först funderade vi på att bara ha våra föräldrar med under vigseln, men då min fästman har skilda föräldrar som inte har träffats över huvudtaget de senaste 15 åren (och som i princip hatar varandra) så kände vi att vi inte vill riskera att de skulle förstöra vår dag.
    Mina föräldrar kommer inte på något sätt ta illa vid sig utan bara vara glada för oss. Det jag eventuellt kan oroa mig för är att våra vänner kommer känna sig "snuvade" på ett bröllop. Men vi har aldrig drömt om ett stort bröllop och för oss är det viktigt att det blir vår dag då vi ska göra vad vi vill.,

    Men, till min fråga. Hur ska vi berätta för vänner och familj efter vigseln. Jag tänkte att man skulle ringa föräldrarna, men alla vänner kan man inte ringa. Hur ska/har ni gjort? Mejl, bröllopskort, mms?
    Tar gärna emot tips! 

  • Svar på tråden Hemligt bröllop, hur berätta för familj och vänner?
  • R J
    Äldre 29 Jul 21:03
    #1

    Våra vänner gifte sig hemligt i Las Vegas å när det var läggdags skrev hon " Nu ska FRU**** lägga sig" på FB, det tyckte jag va helt ok sätt att "komma ut på"

     Grattis till er =)

  • Äldre 29 Jul 21:14
    #2

    R J: Det låter som ett roligt sätt. Men känns inte Facebook väldigt opersonligt? Är bara rädd att de närmaste vännerna känner sig som några i mängden...

  • R J
    Äldre 29 Jul 21:22
    #3

    Kankse, jag tyckte det var ett bra sätt att få ut det =)

    Dom hade försökt med mms å ringa men det gick ju tyvärr inte... =( 

  • Mrs W 2B
    Äldre 29 Jul 22:14
    #4

    Jag & min blivande ska gifta oss i september, vara gifta en vecka för att sen åka iväg med våra barn till Mallis i 2 veckor :)
    Dagen innan vi sticker skickar vi iväg kort som jag beställt till våra familjer, sen ska ena vittnet (min syster) posta korten som ska till våra närmsta vänner på måndagen, så att familjen får beskedet lite tidigare :)

    I orten kommer det stå;

    "Den XX blev vår saga sann.
    Då sa vi "Ja" till varann.

    I denna stund när vi två förenades till ett
    ville vi bara vara vi. För oss känns det rätt

    Men den XX vill vi bjuda på fest,
    där vi blir lyckliga om Ni vill komma som vår gäst!

    Detaljer kommer sen,
    men nu ska här badas igen!

    Varma hälsningar från Mallorca

    Herr & Fru W med familj"

    Har fått hjälp av snälla själar här på Bröllopstorget att komponera ihop texten :)

  • Äldre 30 Jul 19:38
    #5

    Mrs W 2B: det var fint formulerat. Men om man inte ska ha en fest, blir det konstigt att skicka ut kort då?
    Vi tänkte eventuellt ha en fest till våren kombinerat med min fästmans 30-årsdag. men inget är bestämt och spikat än.
    Kan man skicka kort ändå?  

  • Mrs W 2B
    Äldre 30 Jul 21:01
    #6

    Jag skulle tycka att det var trevligare att få ett kort hem med bild på brudparet :) Fast å andra sidan skulle de vara jättetrevligt att få ett samtal oxå, då man kan förmedla lyckan på ett annat sätt! :) Men jag tycker absolut inte att det är konstigt att bara skicka ut ett kort, utan en inbjudan till en fest! Men de är ju vad jag tycker.. Har hört att folk kan vara rätt trångsynta, tyvärr..

  • Mrs W 2B
    Äldre 30 Jul 21:03
    #7

    "Den x oktober blev vår saga sann för då sa vi ja till varann. Närvarande var bara vi 2 för vi kände att vi ville ha det så. Vi hoppas att ni kan ha förståelse för detta för det var för oss det rätta. På vår stora dag ville vi ensamma vara. Men den x/x får ni gärna komma å äta/dricka gott med oss!" Här är en utav dikterna som vi lånat text utav, ni kanske kan göra om den till låt att skriva på korten?

  • Äldre 31 Jul 08:47
    #8

    Vi hade ungefär som ni, en vigsel utan några gäster. Däremot bjöd vi närmaste familjen på fika hemma två dagar efter vigseln. Vi var nöjda med det och tycckte att det passade oss bra. :)

    Visst, en del tar illa vid sig av att de inte fick vara med och vårt bröllop blev kallat för "trist" av en kompis. En del försöker ställa en mot väggen med frågor om "varför??" och att då svara att vi hade valt att göra si eller så för att vi ville och att det passade oss, det svaret föll inte i god jord hos alla.

    Vi blev också uteslutna från en annan släkttillställning då släkten tyckte att "vi (släkten) blev inte bjudna på ert, så då blir inte ni bjudna på vårt". Vet dock inte om det bara gällde denna tilställning eller hur många släktjippon vi ska uteslutas från innan vi är kvitt, så att säga Tungan ute

    Man kan bara hoppas att folk ska bli glada, men det kan man tyvärr inte ta för givet.

  • Äldre 31 Jul 08:55
    #9

    Juni2012: roligt att ni också vigdes bara ni två. Hur berättade ni för era närmsta efter vigseln? Ångrar ni er i efterhand att ni inte bjöd in några? Hur tog era föräldrar det? Det är väldigt tråkigt att folk blir sura och stötta över att inte ha blivit inbjudna. Vi känner att vigseln är något mellan oss två och jag skulle inte kunna drömma om ett stort bröllop med oss i centrum. Jag älskar när andra har stora bröllop men det är bara inte vår grej.

  • Äldre 31 Jul 09:07
    #10

    vi har faktiskt berättat att vi ska gifta oss, men inte när. De närmaste som familjen och vännerna vet att vi även vill vara själva. Så då slipper vi tjat eller några besvikna miner sedan. Nu gäller det bara att hålla sig från att råka säga vilken dag det blir, för då får vi nog inte vara lika ensamma som vi vill i kyrkan, haha 

  • Äldre 31 Jul 09:13
    #11

    Våra gäster visste om vigseln innan då de fått inbjudningskort till fikat :) Det vållade en del förvirring för flera gäster kunde uppenbarligen inte läsa innantill och undrade när och var själva vigseln var, m.m trots att det stod klart och tydligt att de var inbjudna på bröllopsfika.

    Mina föräldrar tog det bra, de ringde och tjoade i telefonen när de fick inbjudningen (alla fick den i på posten på Alla hjärtans dag).
    Svärmor hörde inte av sig förrän ett par dagar senare och då inte för att säga grattis eller så, utan för att fråga om vi hade tänkt på att maken inte är medlem i kyrkan trots att hon inte hade en aning om huruvida vi skulle vara i en kyrka. Hon valde att komma på fikat, dock flera timmar efter de övriga gästerna för att slippa träffa sin exman, så hon missade brudskålen, m.m.
    Svärfar hörde också av sig efter ett par dagar...eller snarare uppåt en vecka, då med ett sms: "Vi kommer".
    Våra resepektive syskon hörde inte av sig alls, utan svarade via våra mammor i förbifarten liksom.
    Dessutom tog några gäster med sig sina barn trots att barnens namn inte hade stått på inbjudningarn så vips var vi 5 fler än vi hade bjudit.

    I efterhand ångrar vi inte att vi inte hade gäster på vigseln, det var bara skönt. Maken var frukansvärt nervös och jag vet inte om han hade pallat ha familj och vänner där. Vi är inga stå-i-centrum-människor.

  • Äldre 31 Jul 09:29
    #12

    Majjja: kanske är smart att berätta innan. Då blir folk inte lika chockade kanske. Juni2012: svärföräldrar har en tendens att vara knepiga ;) Låter iaf som ni fick den vigseln ni drömde om. Grattis! Vi ska nog hålla på hemligheten tills efter vigseln och överraska alla. Så får vi se hur det faller ut.

  • Smulan
    Äldre 7 Aug 11:08
    #13

    Vi gifte oss den 14 juli i år hemligt med bara två av våra vänner som vittnen i stadshuset. Våra föräldrar och syskon fick veta det på måndagen innan vi gifte oss och de blev jätte glada och tyckte vi gjorde helt rätt, det var ju trots allt VÅR dag som de sa. Vi bjöd dem på bröllopsfika till söndagen den 15 Juli där vi tänkt bjuda på nån enkel fika bara men då ville min mamma fixa en italiensk smörgåstårta att ta med och svärmor ville köpa tårta=D Och det fick de ju så klart hihi. Vi bjöd på te, kaffe, saft och brudskål ;). Torsdagen efter vigseln skickade vi ut kort till alla vi tyckte skulle ha och till vissa även en fest inbjudan. Samma dag vi gifte oss skrev vi på facebook att vi gift oss men till några skickade vi ett sms först just för att de inte skulle få reda på det via facebook=). Men vissa släktingar fick reda på det via fejan ;) men endast för att vi vet att de tål det och tycker det är lite kul.

    Så jag hade nog inte gift mig i smyg och sen meddelat på fejan till alla...känns inte rätt inte till alla i alla fall. Våra familjer visste ju om det och min vän t.ex. fick ett sms innan vi gick ut med det på fejan och farmor fick ett samtal dagen efter. Så jag tycker absolut att man kan skicka ut ett kort till alla även om det inte är någon festinbjudan med....alla som fick var jätte glada=). Det är ju roligt att få kort och som nån annan sa här går det ju lika bra med ett samtal eller ett personligt sms för då vet personen i fråga att man tänkt på just henne/honom.

Svar på tråden Hemligt bröllop, hur berätta för familj och vänner?