• mirre01

skicka inbjudan låååångt innan vigsel ? långväga gäster ??? hjälp

vi gifter oss om 10 månader, vi har hälften av våra gäster boende 45 mil bort, det jag undrar är när ska jag skicka alla inbjudningar  ? dem är för det mesta studenter med barn och har inte den bästa ekonomin och efter som vi inte kommer stå för hotell & resa för dem vill vi att dem ska hinna spara med deras tajta ekonomi,  kan jag skcika dem redan nu eller blir det för tidigt, med tanke påa tt dem ska hinna spara och även hinna arrangera barnvakter osv, 

på alla kuvert står det save the date men inbjudan samt svars kort finns inne i kuvertet  

• Svar på tråden skicka inbjudan låååångt innan vigsel ? långväga gäster ??? hjälp
  • daniiel

Sk. "save the date"-kort skickas ju ut före själva inbjudningarna. Om ni vill, så kan ni ju skicka ut "save the date"-korten nu, på såna kort brukar det ju enbart stå att ni kommer gifta er ett specifikt datum, ni kan ju också skriva i vilken stad, samt att inbjudan kommer senare. Då kan gästerna redan nu boka in datumet. Inbjudan kan ni sedan skicka ut tex 5-3 månader före bröllopet, där all information om tider, vigselplats, boende till gästerna, eventuell middag och fest osv står.

• mirre01

låter som ett klokt val, men är de realistist att en studen hinner spara ihopp till hotell & resa på 5 månader kanske är lite väl oroloig :P men vill inte att nån ska känna stress 

• Chicita

Vi skickade ca 6-7 månader i förväg.
    Största risken är att dom glömmer att svara när inbjudan kommer så tidigt, men man kan alltid skicka ut en påminnelse sista veckan innan OSA går ut till dom som inte svarat.

Annars kan du ju skicka "Save The Date-kort" om du vill nu, och sen skicka den riktiga inbjudan några månader innan.
    Ett stort tips är att gå runt till hotellen, vandrarhemmen, stugbyarna och campingarna runtomkring och kolla vad ni kan få för priser där (eller rättare sagt vad gästerna kan få för priser om ni väljer att rekommendera just det hotellet /vandrarhemmet osv). Se till att det blir flera olika prisklasser. Men inte 4 olika hotell liksom...
    Ni får bättre priser om ni samlar alla på samma ställe Flört 
    Skicka sen ut prisuppgifter i form av "detta hotell och detta vandrarhem erbjuder bäst rabatter om ni uppger bokningskod datum + brudparets namn" (exempelvis så fick våra gäster uppge 3/9-2011-Marie & Daniel) 

• mirre01

blir nog att vi skickar dem 7 månader innan och sedan påminner alla ca vecka innan osa :) 

• augustesen

Vi gifter oss på lördag, 4 augusti i Kalmar och 70% av gästerna kommer från Stockholm så jag ville skicka ut allt i lagom god tid. Majoriteten visste dock redan innan när bröllopet var :)

Std skickades ut i början av februari
    Inbjudan skickades första veckan i maj
    Sista OSA var 16 juni

• mirre01

tror det är klock att skicka ca 6-7 mån innan med tanke på deras tajta ekomi dem flest ahar bara csn och 1-2 barn 

• arioso

Vi skickade inbjudningarna sju månader i förväg. Vi visste ändå all information som behövdes för att skicka dem redan då, så det kändes lika bra. (jämfört med att skicka "save the date"-kort alltså.)

Vi har kompisar ända bort i Australien och Mexiko, så de behövde tid på sig Och våra kompisgäng är i allmänhet välplanerade långt i förväg.

Ang. att glömma osa, så tror jag vi hade fått påminna en del ändå, så det gör inte så mycket.

• mirre01
    arioso skrev 2012-07-30 11:08:39 följande:
    Vi skickade inbjudningarna sju månader i förväg. Vi visste ändå all information som behövdes för att skicka dem redan då, så det kändes lika bra. (jämfört med att skicka "save the date"-kort alltså.)

Vi har kompisar ända bort i Australien och Mexiko, så de behövde tid på sig Och våra kompisgäng är i allmänhet välplanerade långt i förväg.

Ang. att glömma osa, så tror jag vi hade fått påminna en del ändå, så det gör inte så mycket.
    vi postade de långväga gästerna idag :) inbjudan med svars kort tar förgivet att vi oxå får påminna folk men häldre det än att folk inte kan komm apga av ekonomiska skäl :) är så glad att dem första kommit iväg,
  • TheD

Vi skickade spara-datumet till långväga gäster till nyår 10/11 och vigslen bar augutsi 2011. Själva inbjudan skickades ut i slutet på februari. OSA 30:e maj.

• mirre01

verkar som de flesta endå sänder sina inbjudningarv rätt tidigt 

Svar på tråden skicka inbjudan låååångt innan vigsel ? långväga gäster ??? hjälp