• Nephele

    Kostnad?

    Jaha, hur var det nu då? Fick vigselförrättare ta betalt eller inte? Förra året var det mycket diskussioner om detta, och artiklar som vittnade om att de inte fick det, och brev som skickades ut till alla vigselförrättare för att påminna de om vad som gällde. Dock verkar många kommuner numera ta ut en administrativ avgift, många kring 500:-, en del mer än så. Reseersättning kan såklart också tillkomma om man valt en annan vigselplats än den som kommunen tillhandahåller.
    Nu har vi valt en "privat" (ej kommunanställd) VF, som det nu visar sig tar ut en lite högre avgift för detta. Okej eller inte? Om inte, hur gör man i ett sådant läge? Vi vill ju gärna ha denne som VF, hellre än någon från kommunen. Denne ställer också upp med musik, som vi annars fått betala för men som nu ingår. Så det ekonomiska utgör en ytterst liten skillnad för oss om vi tänker alternativet adm. avgift om 500:- + utgift för musikant. Principiellt stör det mig dock. Samtidigt vill man ju inte stöta sig med den valda VF, man vill ju gärna ha en god stämning på sin bröllopsdag ;).
    Hur är det för er andra? Hur hade ni tänkt? Vad betalar ni för eran VF? Kommunanställd eller "privat"?

  • Svar på tråden Kostnad?
  • Marjasinus

    Vi har kommunanställd. Vi kommer betala reseersättning. Skillnaden är ju att de har en lön ifrån kommunen, vilket en privat VF inte har. Även om det är ett privilegium att ha vigselrätt så kan man ju inte begära att de ska jobba gratis. Så att privata VF tar ut ett eget arvode måste ju anses vara helt okej så länge det görs med kvitto och inte är svartarbete. 

  • SkövdeSophie

    En kommunal VF får inte betalt av kommunen. Inte ett öre, inte ens förlorad srbetsinkomst om man måste ta ledigt från sitt arbete. Man får 130 kr per vigsel av Länsstyrelsen. Har man fler vigslar samma dag får man 30 kr per efterföljande vigslar. Detta inkluderar allt pappersarbete och restid.

  • eragylf

    Hej! Helt ärligt, så vet jag inte riktigt vad som gäller..
    Vår VF arbetar inom kommunen, dock i en annan stadsdel. Vi betalar 500 kr i adm.avg. och sedan reseersättning till VF, också 500 kr. Personligen tyckte jag att 500 kr i reseers. var ganska mycket. Men det kändes väldigt seriöst, då VF hade ett pg-konto som pengarna sattes in på. Inte "rakt ner i fickan" så att säga.


    Dock tycker jag att för vår VF känns det okej att betala dom pengarna, då hon lägger ner mycket egen tid och energi på att vår dag ska bli speciell. Hon skapar själv en längre personlig ceremoni vilket vi självklart värdesätter!

  • Nephele

    Jo, precis, tror nog också att våran VF är värd pengarna... Görs helt på fritiden, och det lilla arvode de får är ju löjligt lågt. Han gör ju också lite extra... Vet inte än hur han vill ha betalt.

  • Five year engagement

    vi gifte oss inom stadskärnan, ingen ersättning alls till VF.
    Han hade 3 vigslar samma dag, kl 15, 16 och 17

    vet att man får betala en resekostnad om man valt plats utanför stan, har ingen aning om vart gränsen går eller vad den kostnaden är dock..

  • Marjasinus

    Idag var det ett inslag på ABC (sthlms lokala nyheter) om detta. Tydligen skall LST gå igenom detta en gång till. Dom får verkligen inte ta betalt!

  • Nephele
    Marjasinus skrev 2012-07-31 07:43:53 följande:
    Idag var det ett inslag på ABC (sthlms lokala nyheter) om detta. Tydligen skall LST gå igenom detta en gång till. Dom får verkligen inte ta betalt!
    Såg nån artikel om det jag också. Även förra året var det ju en massa om detta, och de skulle gå ut och påminna om vad som gällde. Men det var också i Stockholm. Kan de inte göra det i hela landet?!

    Blir dock en annan VF för oss ändå, men fortfarande 500:- för administrativa kostnader som kommunen börjat med.
  • 987654321

    Vår vigselförrätare åker tre mil för att komma till vår vigsel, kommer att åka med oss på en båt i en timma och är väldigt flexibel. Detta får hon av kommunen 110:- för INNAN SKATT!! Närsta vigsel får hon 90:- för. Hon vill bara ha reseersättning men vi kommer att lägga 500:- i ett kuvert för jag tycker att det är skrämmande lågt betalt. En sak är om de har vigslar i tingrätten på löpande band.

  • Marjasinus
    987654321 skrev 2012-07-31 22:51:49 följande:
    Vår vigselförrätare åker tre mil för att komma till vår vigsel, kommer att åka med oss på en båt i en timma och är väldigt flexibel. Detta får hon av kommunen 110:- för INNAN SKATT!! Närsta vigsel får hon 90:- för. Hon vill bara ha reseersättning men vi kommer att lägga 500:- i ett kuvert för jag tycker att det är skrämmande lågt betalt. En sak är om de har vigslar i tingrätten på löpande band.
    Att landets vigselförrättare inte organiserar sig och kräver en skälig ersättning övergår mitt förstånd. Jag skulle aldrig ha ett sådant uppdrag för den ersättningen. Men även om det känns som en fin gest, att ge svarta pengar till er VF löser inga problem och det kan snarare vara så att om för många gör så så blir det ett underförstått krav till slut och så får man den situationen som just nu finns i Sthlm och andra platser.
Svar på tråden Kostnad?