• ofelia

bröllopsnerver

Åh, jag måste bara få skriva av mig lite. Bridzillan i mig smyger fram helt oväntad så här en vecka innan bröllopet och trots att jag egentligen bara vill rycka på axlarna åt de detaljer som kanske inte blir precis så som vi önskat blir det allt svårare. Så här kommer en lista på irritationsmoment (med förhoppning om att de försvinner när jag erkänner att de finns):

Brudklänningen sitter inte perfekt. Jag är normalviktig men har ganska mycket former och skulle ha önskat att den specialuppsydda klänningen framhävde min midja och fick mig att se supersnygg ut. Istället lägger den på någon centimeter just där (tack vare alla lager tyg, insydda skenor och andningsrum). Det är väl fåfängt, men va fan. Jag är inte helt säker på att allt kommer att flyta bra under bröllopsdagen. Så många personer är inblandade på olika sätt och alla verkar lika svåra att få tag på för att checka så att de vet vad de ska göra och är nöjda med sina uppgifter.  Nu kommer min kära sambo helt plötsligt på folk han skulle ha velat bjuda in och undrar om vi inte kan klämma in dem. Jag är redan stressad över ekonomi och känner att jag inte vill krångla in fler folk, hur trevliga de än är.  Dessutom har han de senaste dagarna föreslagit helt fantastika alternativa upplägg som vi skulle kunna haft på bröllopet. Det är som att han inte börjat tänka på att vi ska gifta oss förrän just nu, när det är försent att ändra något (speciellt så stora saker som lokal, band, antal gäster, vigselceremoni osv).  Jag vet att det planeras en svensexa för honom lite halvhjärtat och vill självklart att han ska få njuta av den. Men vi har en del att fixa med dagarna innan bröllopet och han jobbar fram till dess. Nu finns en stor risk att hans vänner drar med honom ut på en helkväll en eller ett par dagar innan bröllopet och då måste jag göra allt själv, plus att han i så fall kommer att må dåligt både fysiskt och psykiskt för att han inte orkar hjälpa till lika mycket som han skulle vilja. Inte ok! Vi har sagt att vi inte önskar oss några presenter, men att om någon ändå vill ge oss en symbolisk gåva så skulle vi verkligen uppskatta ett bidrag till bröllopsresan. Som jag har förstått det på vår toastmadam kommer folk att ge oss presenter eller presentkort istället. Varför kan folk inte bara förstå att man menar vad man säger? Vi vill inte ha några mer prylar, och presentkort ligger hos oss ofta och blir dammiga i någon skrivbordslåda eftersom vi inte köper grejer för att vi kan utan för att vi vill ha en speciell sak (inte så ofta som presentkortet gäller just den saken). Lite extraslantar till resan skulle dock komma väl till pass eftersom vi använder i stort sett alla våra besparingar till den. Folk ska självklart inte ge oss någonting som de inte vill, men om man tycker att det är trist att ge pengar kan man ju strunta i att ge oss någonting överhuvudtaget och veta att vi tycker att den finaste gåvan är våra nära och käras närvaro. 

Ja, det är väl ungefär så det är. Så länge det slutar med att vi är gifta och alla har en relativt trevlig dag borde jag väl vara nöjd, och det känns extra egoistiskt att irritera sig på att folk kanske vill ge oss gåvor (det är ju ändå en fin gest som bara är menad som vänlighet). Men jag kan inte låta bli att gnissla tänder lite grann när jag tänker på veckan som kommer. Någon som har bra tips på hur man återför fokus till det som verkligen är viktigt: att vi äntligen ska bli äkta makar och får fira vår kärlek med alla viktiga personer i vårt liv?

• Svar på tråden bröllopsnerver
  • Ingride

Det är nog svårt att återföra fokus. Vi gifter oss imorgon och jag har också varit lite upp och nervänd senaste veckan. Svensexa sådär i sista minuten låter inte som någon riktig höjdare. Kan du inte prata med hans vänner om hur du känner det? Om de tar ut honom denna helgen kanske det är bättre. 

• FruForsmark

Hej,

Ska ni på smekmånad kort därefter? Sista tiden innan bröllopet försökte jag fokusera mina tankar mer på den för att avdramatisera alla tankar kring bröllopet. Det funkade :) sen måste man lita på folk i sin närhet och att alla fixar sina uppdrag. Det blir bra, jag lovar! men man måste släppa den kontrollen. När det gäller pengabidrag så kommer vissa ändå att ändå ge presenter. Jag tror många "skräms" av tanken att man kan se hur mycket man väljer att lägga. När man ger en present så blir det svårare att lista ut priset. Pengar är en ganska känslig fråga för många och alla kanske inte kan ge så mycket som de själva anser är rimligt att ge.

Lycka till, det kommer gå skitbra! Tips är att slappna av och bara njuta. Var glad även om vissa detaljer inte blir som du tänkt för din lycka kommer smitta av sig på andra.

• Ingride

Vi önskar oss pengar till en resa bara för att alla frågade vad de skulle ge oss. Vi har sagt att det är nog att folk kommer, men de flesta vill ändå ge. Vi kommer att ha en vacker låda, där man kan lägga anonyma kuvert. Vi kommer alltså inte att veta hur mycket var och en ger. Vi kommer inte heller att räkna kuverten för att se om vissa inte har gett något alls.

Under kvällen kommer vi att öppna kuverten och på en billig karta rita upp hur långt vi kommer för bidragen. Målet är väl Istanbul, men vi får se ...

Bröllopsresda åker vi på redan på tisdag. Den är redan betald och inräknad i bröllopsbudgeten, så bidragen blir inte till den. Vi hade ju som sagt undanbett oss presenter. 

• snowstars

Jag har inte gift mig eller så men jag skrattar ändå igenkännande åt att din M2b vill lägga till folk och ändra upplägget såhär i sista minuten. Både min sambo och min pappa är på det sättet. Oerhört irriterande men lite lustigt också samtidigt.

Kan inte ge nåt annat råd än att det förmodligen kommer gå bra och att de flesta redan gifta här inne vittnar om de bröllopsnerverna du beskriver. Du är förmodligen helt normal :)

• ofelia

Jo, det är nog så att så fort allt är över kommer jag bara att vara tacksam och lycklig över hur bra det blev. Det är kanske smart att tänka mer på resan nu sista veckan, bra tips! Glad Skönt att veta att man inte är ensam i detta. Det blir bara så tokigt för jag känner verkligen inte igen mig själv och jag vill ju njuta av tiden före bröllopet istället för att gå omkring och jaga upp mig över småsaker.

Vi var väl medvetna om att vissa inte känner sig bekväma med att ge pengar, även om vi själva skulle uppskatta en femtiolapp mer än en fin vas. Det som irriterar mig är att folk hellre verkar vilja köpa presentkort på massa konstiga affärer (där man ju ändå ser summan som presenten kostat) än att ge ett bidrag till det vi verkligen önskat oss. Å andra sidan skulle vi inte bli det minsta besvikna om vi inte fick en endaste present, så jag ska försöka se de eventuella gåvor folk ändå ger oss som en välmenande bonus.

Min sambos vänner är medvetna om vår planering och att jag (och han, trots att han inte vet någonting än) skulle tycka att det var mycket bättre om svensexan skedde i helgen, men jag känner att jag inte vill "förbjuda" dem att ordna någonting dagarna innan om det är enda tiden som går att få till med så här kort varsel. Förhoppningsvis anpassar de planerna så att det inte bara blir en extra stress för min sambo. Han har snälla och intelligenta vänner, men jag oroar mig ändå lite.

Och visst är det lustigt att man kan fråga efter någons åsikter och idéer i flera månader utan att få någon egentlig respons, och sedan bli överöst med idéer när allt redan är spikat och klart? Flört

Svar på tråden bröllopsnerver