• IBGPO

Gravid i vecka 10

Hej
    Vi gifter oss om en månad och jag kommer då vara gravid i vecka 10. Det är för tidigt att  berätta för folk då men jag vill inte få massa gliringar och att folk ska börja spekulera för att jag inte dricker alkohol. Vad kan jag göra? Har någon varit i samma situation eller bara har bra idéer på hur jag kan vilseleda släkt och vänner?

• Svar på tråden Gravid i vecka 10
  • någonstansi skogen

Säg att du äter antibiotika och inte kan dricka alkohol om nån skulle undra.

• malli716

Har ni serveringspersonal? Då kan ju de se till att du bara får alkoholfritt i glaset men det ändå ser ut som alkohol. Eller kanske du kan berätta för en vännina som kan hjälpa dig under dagen/kvällen? 

Det där med antibiotika brukar vara standard så många misstänker nog en graviditet ändå om du säger så =)

Ps. Tips på roligt tackkort; "Tack för att ni ville dela"....osv.osv. och sedan avsluta med; "När vi två blev en var vi redan tre!" 

• TheD

Det är väl bara säga att du inte vill ha. När vi har varit på fest/middag så är det
    sällan jag dricker alkohol. På Midsommar hade vi middag med mamma och pappa. Jag var den enda av oss fyra som inte drack vin/öl.

• Pebbles

Eftersom ni gifter er och man bara gör det en gång kan du ju också säga att du inte vill bli berusad utan vill vara pigg i huvudet hela dagen och kvällen. Det händer så mycket den dagen ändå så snurrig blir man ändå. Glad

Loves it!
  • Krystal

Byt glas med din man eller någon insatt vän lite då och då i smyg...så blir du inte stående med ett fullt glas hela tiden..det brukar jag och m2b göra. Detta är ju lättast vid mingel. Sen om någon vill skåla med er och du står där med ett "alkohol-glas" är det ju bara att fejk-snutta lite...sen kan du gå till den insatta vännen och ta en klunk ur ett alkoholfria glaset som den håller koll på för dig

• majflicka

Grattis! Som nybliven mor måste jag säga att du har ngt fantastiskt framför dig!

Jag hade dubbelsidig öroninflammation på vårt bröllop (nej det var INTE kul) och käkade pencillin och drack bara 1 klunk av champagnen och 1 klunk av rödvinet och det var ingen som noterade det på hela kvällen. Folk har så mkt annat för sig på ett bröllop än att notera sånt.  Lite OT kanske men måste dock säga att det bara är tror jag Flagyl som man inte får kombinera med alkohol, andra antibiotika går bra. Dock så får man väl allmänt avråda från alkohol när man har en infektion som kräver antibiotika mer pga infektionen själv.

Annars tror jag det kan vara bra att inviga ev serveringspersonal så de kan hjälpa dig på traven. Min väninna hade stor födelsedagsfest när hon var i vecka 8 och då hade hon en deal med personalen att då hon beställde en öl hällde de upp en alkoholfri i ett glas bakom disken och räckte över den=)

• IBGPO

Tack för bra tips, vi ska bo hemma hos mina föräldrar veckan innan bröllopet (och jag tackar sällan nej till vin till maten eftersom det är så gottSkål) så då kör jag nog på infektionsgrejen och på bröllopet får det bli deal med en kompis och m2b (vill inte lägga allt på honom så han blir för full) plus att jag sällan dricker så väldigt mycket.

malli716 jag gillar idén med tackkorten, den kommer jag nog kopiera Skrattande

Svar på tråden Gravid i vecka 10