• Fremm

    December brudar :)

    Åååh va glad jag blir att jag hittade hit!!


    Försökte nämligen hitta en tråd som va relativt nystartad för brudar som ska gifta sig i vinter och så hittade jag er! Kanon! :)


    Min fästman friade till mig för en månad sen strax innan vi började vår semester och vi ville båda att det inte skulle dröja längre än ett halvår så vi har satt datum till nyårsafton 2012. Vinterbröllop för att det är mer ovanligt och för att min fästman varit gift tidigare och då var det ett sommarbröllop. Jag för min del har oxå planerat bröllop en gång tidigare oxå då sommarbröllop men vi hann aldrig gifta oss vilket var tur så här i efterhand :).


    Nu har jag träffat mannen med stort M och efter alla grodor jag har kysst utan att de blivit prinsar så förstår jag ju att han är min Prins, därför har allt gått så fort. Vi träffades i december förra året, han överraskade mig med förlovning på alla hjärtans dag och frieri i juni och nu bröllop på nyårsafton... ganska snabbt jobbat men känns det rätt så gör det! :)


     


    Känner mig dock stressad över allt som ska fixas, vill ju ha mitt "drömbröllop" med allt vad det innebär och lite kontrollfreak är jag allt att jag gärna vill ta reda på så många idéer som möjligt till den stora dagen så att det inte blir som "alla andra".


    Hur länge har ni planerat era bröllop?


    Detta har jag hunnit med på semestern (svårt att boka en del eftersom andra oxå är på semester)..


    *Präst (dock inte fått klartecken helt eftersom den prästen vi vill ha måste byta dag med en annan, får veta svar nästa vecka).


    * Catering (dock prel. klartecken eftersom hon oxå är på semester och inte har kalendern med sig, får veta nästnästa måndag)


    * Har bokat två festlokaler som vi ska titta på i morgon för att välja vilken (förstahandsvalet va tyvärr redan upptaget)


    * Kyrka (är så gott som bestämd men ska titta på den i morgon för att spika helt


    * Vi har klurat ut hur vi vill ha våra inbjudningskort och köpt material, jag har gjort ett och det blir sååå fint, jag scrappar ju på fritiden men detta blev väldigt enkelt och stilrent men ibland är "less is more"... så fort vi har spikat allt till inbjudan ska jag skicka iväg dem tänkte jag. Jag har oxå tänkt att göra ett litet infohäfte åtminstone till de äldre som inte har datavana med vägbeskrivning och annat, jag har oxå registrerat en blogg där adressen står i inbjudan och dit man kan vända sig för mer info. Har inte kommit så långt med bloggen än dock. Kanske är tidigt att skicka inbjudan i augusti men eftersom det är ett speciellt datum (nyårsafton) så känns det bra att vara ute i god tid OSA är satt till 1 nov. Dessutom ska vi försöka hålla allt hemligt tills dess att gästerna får inbjudan och jag har jättesvårt för att inte berätta när jag träffar vänner och familj så ju fortare vi får ut dem desto bättre.


    Eftersom vi bor i en liten stad så kan jag inte boka frisör och brudbuketten innan inbjudningarna är skickade med risk för att de försäjer sig och det vill jag inte.


    Färgtemat blir kanske inte så vintrigt men det blir våra favoritfärger, cerise/fuxia-rosa och limegrönt med pärlemovitt och silver.


    Just nu blir jag stressad på mig själv att jag inte fokuserar på en sak i taget, det dyker hela tiden upp nytt i huvudet... ena stunden googlar jag massor på dukningar och dekorationer, i nästa stund på min utstyrsel...


    Jag har hittat eller rättare sagt min M2B har hittat jenjenhouse och där har jag hittat en helt ljuvlig klänning som jag skulle vilja ha men som ni skrivit tidigare i tråden så är jag väldigt osäker på om den är lika fin i verkligheten som på riktigt. Skulle vilja testa att köpa därifrån och skulle det inte bli bra så får man väl hitta någon annan men kruxet är att jag försöker gå ner i vikt så jag kan inte beställa än, måtten oxå svårt tycker jag... så när borde man senast ha hittat en brudklänning?


    Har ratat slöja och krona och funderar istället på att ha ett hårsmycke i form av en kam eller diadem med något på sidan. Jättesvårt att hitta det när jag googlat på det - har någon tips om vart man kan kika på sånt?


    Vi kommer att ha ca 100 gäster men samtidigt som vi vill försöka hålla bröllopet så "billigt" som möjligt så vill vi ändå inte att det ska kännas billigt utan något extra utöver det vanliga, inte i lyxväg då utan mer med detaljer och sånt... därför är det ju mkt gör det själv, googla, och detektiva och hitta bra lösningar...


    Oj det blev långt, skriver gärna mer om vad vi kommer på framöver och vill gärna veta mer om hur långt ni kommit med er planering! Ska bli roligt att följas åt här inne! :)


     

  • Fremm

    Varför blir det inga mellanrum när jag skrivit, jag som gjort massa enter i texten för att den inte ska vara så svårläst och så blir allt en enda stor "gröt" i alla fall? Ursäkta för det, hoppas ni orkar läsa! :)

  • Fremm

    Superfina inbjudningskort!!


     


    Roligt att få se, jag ska försöka lägga upp mina när de är skickade... vill hemskt gärna se mer bilder på saker ni har bestämt er för. :)


    Pekkiisch4 skrev 2012-08-05 15:19:06 följande:



    Jag har gjort våra inbjudningskort, och håller på med festprogram och gästbok i samma färger :)

    Även placeringskorten är klara, ska bara på namn när vi vet. :)
  • Fremm

    Har aldrig hört den låten förut "lyckorus" men jag lyssnade på den på youtube nu och blev helt förälskad, så fin och ovanlig! Gillar Sonja Aldéns låtar oxå men de känns lite "vanliga" den jag fastnat mest för är Nån som du för texten passar så bra för oss. Likadant Åsa Jinders låt Av längtan till dig tycker jag om och passar bra in i texten men oxå lite vanlig... gillar svenska låtar då man lyssnar mer på texten på dem än engelska sen måste det ju passa ihop med den som sjunger. Min syster sjunger i sitt yrke så henne vill vi ha till en låt men sen vore det vackert om vi hittade en man att sjunga den andra eller om de kör en duett.


    Psalmer har vi inte tittat på än.... svårt då det finns så många vackra sommarpsalmer men de passar ju inte på vintern...


    lycklig01 skrev 2012-08-02 09:49:12 följande:
    Vi kommer mest troligt åka i en typ amerikanare, så länge det inte är blött! Så vi måste ha en extra bil om det är så! Ang solosång ska vi ha lyckorus och kärleksvisan , helt fantastiska låtar!
  • Fremm

    Oj vad hände med denna tråden? Hur går det för er andra? :)

  • Fremm

    Behöver oxå tips på förrätt samt efterrätt... men jag har tänkt något i stil med krämig kantarellsoppa till förrätt och någon form av pannacotta till efterrätt... :)

  • Fremm

    Jättebra info tack Pekklisch - blev oxå påmind om hindersprövningen idag så jag ska skriva ut blanketterna på jobbet i morgon så att vi kan skicka in dem. Undrar just hur man gör för min dotters namn då hon oxå ska byta efterhamn? Får väl höra med skv.

    Pecklisch du verkar ju verkligen ha läget under kontroll, skönt! Tycker vi har kommit långt men i jämförelse med dig så känns det inte så ;) men det tar sig...

    Idag har vi berättat för mina blivande svärföräldrar och min svägerska, de blev så glada så. Min svägerska blev så rörd att hon började gråta, det är glädje det och jag jag började gråta jag oxå! :D Så i morgon ska vi posta resten av inbjudningarna. Ska bli kul! :)

  • Fremm

    Va ett tag sen jag skrev så här kommer en lista på vad som hänt sen sist!! :)

    Här har det väl hänt en del sen sist...

    - Idag skickades hindersprövning och namnändring in till SKV
    - Har frågat en ny manlig solist om han kan sjunga i kyrkan
    - Låtarna är spikade för kyrkan, det blev inte lyckorus men tänkte att de kunde sjunga och spela den på festen istället...
    - Har beställt hem jättefina servettringar och bordsdiamanter som jag ska använda till dukningen
    - Jag har fått hem silkespapper (köpte på Matton) och testat att göra pompombollar, de blev jättefina efter ett par stycken, men frågan är om man kan förbereda dem så här långt innan och vad man då ska förvara dem utan att de blir fula?
    - Har gjort två spellistor på Spotify en för middagen och en för dansen, måste dock gallras då det är för många
    - Gjort utseendet på kyrkhäften och fram och baksida på festhäftet, ska dock skrivas ut och dekoreras när allt är spikat
    - Frågat min kusin om han kan säga några väl valda ord

    Inplanerat
    - I morgon ska vi åka till guldsmeden och förhoppningsvis beställa min ring
    - På torsdag ska jag till sömmerskan och kika på om hon kommer att kunna sy in min klänning
    - På lördag kommer förhoppningsvis våra värdpar på middag och då kan vi planera festen ytterligare, innan de får fria händer att fortsätta planerandet själva

    Inom kort
    - Beställa näbb och tärnklänning från Jenjenhouse
    - Scanna in bilder till bildspel samt välja ut musik

    Funderar på
    - Smakerna till tårtan - tips på bra kombinationer?
    - Hur jag ska få till photoboothet
    - Vad för slags presenter man ska köpa/göra till alla som hjälpt till på något sätt - vore kul med något personligt, tips?
    - Om det är värt med knoppalakan på stolarna eller inte
    - Om det är värt att styra med gamla uddakoppar till tårtan eller inte

    Väntar på
    - Att cateringen ska höra av sig om precis och specifik meny
    - Att höra från den manliga solisten så vi vet om han kan eller inte

    Kommer inte på mer just nu men kopiera gärna överskrifterna och skriv vad ni har gjort/planerar att göra, kul att läsa! :)

  • Fremm
    teddy skrev 2012-09-18 18:18:00 följande:
    Fremm, angående pompomsen kan du göra dom nu o hänga upp dom. De håller sig fina läääänge! Det handlar bara om att ha någonstans att hänga dom! ;)
    Ja där sa du något, har man någonstans att hänga dem går det ju men vet dock inte vart vi skulle kunna ha dem, det lär ju bli rätt många för att det ska synas lite i festlokalen... får fundera på den, skönt om man kan pyssla så mkt som möjligt så tidigt det går så man inte har allt på slutet...
  • Fremm
    teddy skrev 2012-09-18 18:29:23 följande:
    Här har det väl hänt en del sen sist...
    Skickat in om namnändring... dock var vi lite sent på de insåg vi... får se vad som händer...
    Har provmöblerat festlokalen
    Har gjort prototyper till servettringar
    Har 80 stolsöverdrag och rosetter till stolarna klara 
    Har börjat få lite OSA
    Har framsidor till vigselprogrammet och festprogrammet klara
    Har hittat en bra bh
    Har fått ett jättefint halsband av en vän!
    Blommor beställda
    Har klippt massor av papperssnöflingor som ska hängas upp i festlokalen
    Bokat hotellrum
     
    Inplanerat
    Avvaktar lite med hindersprövningen...
    Testa klänningen igen och låta min lilla mamma få se den. På fredag! Kul! :)

    Funderar på
    Om man vågar bestämma utomhusaktiviteter eller om man ska slopa det?!
    Var vi kan fotas någonstans inomhus vid dåligt väder?
    Slöja eller ej? ...beror på frisyren...
    Sätta dit axelband på klänningen eller ha nån slags bolero?
    ...om jag kan spraya papperssnöflingorna med något glitterspray?

    Väntar på
    Att vår "tårt-tant" ska höra av sig... Har krånglat till sig med tårtbeställningen...
    Att få kontakt med vår fotograf, är rädd att hon hoppat av... hon svarar mig inte...
    Att få ordning på buffén...

    Ja... de va väl det jag kom på nu... :)
    Åh va roligt att läsa!! Fick en hel del "ahas" när jag läste ditt inlägg...

    Vill oxå provmöblera festlokalen, får ta kontakt med kvinnan som har hand om bygdegården för att testa lite... eller känns det för tidigt?

    Hur har du tänkt servettringarna?

    Duktig du är som fixat 80 stolsöverdrag, vi har 94 gäster inbjudna och det känns lite mkt att göra till alla dem, hur har du gjort dina?

    Underkläder är något jag måste kika på framöver, behöver en riktigt bra push up för att mina små bröst ska kunna fylla ut min klänning :-/

    Pappersnöflingor lät fint, hur har du klippt dem, det borde ju funka med glitterspray - jättefint!

    Måste oxå fundera ut bra inomhusalternativ om det inte skulle fungera att fotografera ute, inte lätt när man har fotografer utan studio... men annars får man väl hitta tak att va under utomhus... helt klart en funderare

    Hoppas inte fotografen hoppat av, dåligt att hon inte hör av sig...

    Tycker det är lite dåligt att inte cateringen hört av sig men många andra tycker väl att det är låååångt kvar medan vi brudar stressar gärnet ;)
  • Fremm
    teddy skrev 2012-09-18 19:56:28 följande:
    Fremm, jag tycker absolut inte det är för tidigt att provmöblera lokalen! Vi va tvungna att göra de för att se om alla verkligen fick plats, hehe! 
    Sen e det ju inte jag som fixat alla stolsöverdragen, de flesta har min blivande svärmor fixat faktiskt! Hon e jätteduktig me att pyssla o så! :) Det finns en tråd som heter något i stil med " stolsöverdrag av knoppalakan", där finns våra överdrag. :)

    Och bh ja! Jag har också rätt liten byst o har haft svårt att hitta nåt, men sen blev de såhär... twilfit har en calvin klein bh som e rätt bra, och en me e-kupa  (!) och extra inlägg blev jättebra! :) (har annars typ b-kupa). Så de e ett tips! :)

    Ang snöflingorna har jag bara gjort såna vanliga av papper som man gör på typ dagis o sånt haha! googla så hittar du... några kanske tycker det blir lite barnsligt o enkelt, men när man har många tillsamans tycker jag det blir jättefint! :)

    Och servettringarna kommer se ut såhär: (även här svärmor som ligger bakom, hehe)


    Tack för alla tips teddy!

    Nä då kanske jag borde ringa bygdegården så vi får åka dit och provmöblera och gärna provduka ett bord så vi har ett hum om hur det kommer att se ut...

    Va härligt med en pysslig och hjälpsam svärmor! Kanske kunde be min mor som är (eller var) duktig på att sy om hon skulle vilja sy lite knoppa lakan... har kikat in i den tråden du nämner men det va ett tag sen nu så jag får kika in ditt inlägg igen...

    Kanonbra BH-tips oxå, ska kolla upp det... tack!

    Tycker det låter jättefint med snöflingorna och att de kommer igen på de superfina servettringarna, de va verkligen jättefina. Tänkte pysslat servettringar men köpte dem istället när jag kom över några som jag gillade. Gillar när man rullar servetterna som du gjort på bilden, vilka fina servetter sen, ska ni ha sådana med monogram på? Har inte hittat några riktiga linneservetter så nu är vi inne på lite finare pappersservetter som likna tyg istället, om jag inte dyker på tips om var man kan hitta till bra pris...

    Jättekul att se och läsa hur du planerat och allt låter som om det kommer bli jättebra och fint!!
  • Fremm
    Sofiiiz skrev 2012-09-19 09:25:50 följande:
    Den BH:n från twilfit har jag också köpt! Superskön, sen köpte jag deras hankypanky spetsboxer trosor i Ivori till. För de trosorna som hörde till BH:n var inte så jättespännande direkt.

    Hur har hon gjorde de servettringarna?
    Nu blev jag nyfiken på vad det kan va för BH när ni båda har den, finns den på nätet? Har du länken i så fall? Gärna till trosan oxå! :)
  • Fremm
    Evillina skrev 2012-09-16 18:14:35 följande:
    Ja den gillar jag också (alltså Canon in D) men undra om man kan få den i några toner lägre. Tycker den är lite hög. Men det är den som vi funderat på också. 

    för oss ser det ut så här i nuläget:

    Solosång: Metallica - nothing else matters

    Utgång: Kiss - I was made for loving you

    Nån som har tips på ingångslåt? 

     
    Va roligt att ni oxå ska ha Kiss som utgång, fast vi har valt låten Forever med Kiss som Paul Stanley sjunger... tror det kommer bli kanon! :)

    Som ingång har vi valt en av de traditionella ingångsmarscherna nämligen Mendelsohn... :)
  • Fremm
    eml33h skrev 2012-09-16 19:00:02 följande:

     


    Om du inte tycker det blir för "juligt" så kan jag varmt rekommendera saffranspannacotta med glöggmarinerade hallon, det är helt fantastiskt gott!


    Det lät ju otroligt gott det oxå, tack för tipset!! :)
  • Fremm
    Linda1983 skrev 2012-10-14 08:09:46 följande:
    Vi har tänkt ha firehouse med låten love of à lifetime som utgång eller ingångsmusik sen vill vi ha piano musiken river flows in you antingen in eller ut :)
    Superfint! Lyssnar på firehouse nu på spotify, verkar fin lite samma känsla vi kommer ha med våran utgång, en rockballad med mkt gitarr... river flows... är superfin!
  • Fremm

    Ja det var det, tror flera av oss hänger i den andra decembertråden... "alla december brudar var är ni?" Eller något sådant heter den ;)...

    Här är väl läget någotlunda under kontroll tror jag, mkt kvar men mkt som inte kan göras än - mkt som är gjort oxå! :)

    Gillar verkligen ringkudden och trädet med de fina stämplefärgerna! Superfint pysslas Sofiliz!!


Svar på tråden December brudar :)