• G16

    Frieri/förlovning

    Hej!

    Undrar lite om frieri. För det första kan jag inte se mig själv köra "american style", det känns inte riktigt jag... Och dessutom är det ju inte helt lätt att få till ringstorleken...

    I Sverige har jag förstått att det är mer vanligt att man grejar någon symbolisk ring, och att man sedan går och beställer ringarna tilllsammans, stämmer det?
    Och att tjejen sedan får ytterligare en ring vid vigseln?

    Följdfrågan på det isf: vad får killen för ring vid vigseln sedan? Han (jag) har ju redan fått ringen som man beställde efter  frieriet?

    Jag har fått för mig att den ringen man friar med brukar vara en ring med tex en diamant, och att de ringarna man utbyter vid vigseln är mer åt de släta hållet? Men frågade sedan på en guldsmedsaffär, och de sa tvärt om.
    Det jag hade fått för mig kanske mer representerar den amerikanska traditionen?

    Hmm, det kanske vart lite invecklat här, hoppas du hänger med i mina tankar!

    Mvh!

  • Svar på tråden Frieri/förlovning
  • Chicita

    I Sverige är det vanligast att man förlovar sig med släta/ enklare ringar.
    Killen kan sen välja att gravera in även vigseldatumet i den. Eller skaffa en till ring.

    Om jag var i din sits så skulle jag fria utan ring. Alltså bara fråga om hon vill gifta sig med dig.
    Det kan du göra hemma i soffan framför TV'n, eller som en överraskning på något sätt. Det är upp till dig.
    Välj sen ut ringarna tillsammans.
    Håll i minnet att ni kanske vill ha en ring till (det är inte ett måste för någon av er, men det kan vara bra om det inte är allt för svårt att hitta en ring som passar ihop med den första även om man inte behöver välja något som ingår i en serie).

    Lycka till Glad 
    Det finns inga egentliga rätt eller fel.
    Följ ditt hjärta helt enkelt 

  • G16

    Ok, tack för snabbt svar!

    Ja, det känns så cheesy att köra stuket med ned på knä med stor ring osv. Jag hittar på ngt annat.

    Hm, funderar på frågan jag ställde ang hur man då gör på vigseln... Hon kommer väl få en till ring, men eftersom att jag redan har en ring, hur gör man då? Tar killen av sig sin förlovningsring och får den tillbakasatt vid ringutbytet? För den ringen kommer jag ju ha på mig från det att jag fått den efter beställning...

    Förstår du hur jag tänker?

  • Chicita

    Jodå jag förstår hur du tänker...
    Rent generellt så välsignas bara brudens ring vid vigseln.
    Men om man vill (och prästen går med på det) så lämnar man båda ringarna till prästen för välsignelse.

    V lät makens mellanbror (marskalk nr 1) ta hand om makens förlovnings / vigselring + min vigselring tills det var dags och prästen ville ha ringarna. Så medan han fiskade fram ringarna så lämnade jag min bukett till min svägerska (tärna nr 1).
    Vi fotograferades innan så vi hade alltså ringarna på oss då, men plockade av dom strax innan vi skulle gå in i kyrkan och gav till marskalken.
     

  • tågjäntan

    I sverige tror jag inte det är helt ovanligt att man bestämmer förlovningsdatum tillsammans. När det gällde min/vår förlovning sa jag till min man att jag absolut ville vara med och bestämma datum och titta ut ringarna innan. Sedan ville han överraska mig med var, när och hur den aktuella dagen. Så vi friade till varandra med de ringar som vi fortafarande har och sedan valde vi ut en till vigselring till mig och skrev båda datumen i hans ring. (Om mannen väljer att ha två ringar så får man ju ha respektive datum i de två ringarna.)


    Ni har kanske luftat detta med förlovning så du vet om hon förväntar sig en hel överraskning eller om hon vill vara delaktig på något sätt i planeringen. Annars kanske du lite försiktigt kan luska i det.


    För en del innebär inte förlovningen något frieri heller, utan man utbyter ringar och låter bli att gifta sig. Eller friar flera år senare, på ett eller annat sätt - kanske "bara" bestämer sig för att gifta sig.


    I vilket fall tycker jag det låter spännande för dig/er . Lycka till!

  • G16

    Ok, då har jag lite bättre koll!

    Hade tänkt vänta till nästa år med att hitta på "något som liknar ett frieri"... Har dock styrt uppp en hotellweekend som överraskning i födelsedagspresent. Vi fyller år på samma dag, och vi åker helgen efter födelsedagen.
    Funderade på om det kanske var ett bra tillfälle? Vi har varit tillsammans LÄNGE, och har barn tillsammans, så det kanske är dags... 

  • tågjäntan

    Just ja, vi hade bara med vår ring på vigseln. Jag har en egen tes att vigselringen är bådas, men att det är kvinnan som bär den för att det traditionellt har varit så att det mest är kvinnan som har smycken.

  • tågjäntan

    Ett råd till


    Fundera om du/ni vill ha de olika datumen på samma dag. Innan jag träffade min man ville jag ha de olika datumen under olika tider på året för att kunna fira/uppmärksamma det. Fast sen har de inte blivit så mycket med det ändå - kommer knappt ihåg det just när de datumen sker eller vad man ska säga .


    Men det är er dag och du känner din sambo bäst. Se bara till att också njuta av planeringen och allt som är runt omkring. Själva bröllopsdagen går så fort.

  • G16

    Jag vet att hon såklart vill gifta sig, och det börjar väl som sagt bli dags, för förlovning om inte annat... 

    Själva datumet är jag helt övertygad om att det inte spelar ngn roll för henne, då är nog själva överraskningsmomentet viktigare/roligare. Och ringarna kommer vi ju isf ändå titta på tillsammans!

  • Chicita
    G16 skrev 2012-07-23 14:27:41 följande:
    Ok, då har jag lite bättre koll!

    Hade tänkt vänta till nästa år med att hitta på "något som liknar ett frieri"... Har dock styrt uppp en hotellweekend som överraskning i födelsedagspresent. Vi fyller år på samma dag, och vi åker helgen efter födelsedagen.
    Funderade på om det kanske var ett bra tillfälle? Vi har varit tillsammans LÄNGE, och har barn tillsammans, så det kanske är dags... 
    Jag har jobbat på hotell i 10 år, och kan ju säga att de flesta hotell är med på att hjälpa dig att överraska den blivande frugan.

    Det vanligaste är ju att hotellrummet är förberett när ni kommer.
    Men vi har haft något par där killen har bett oss springa upp med en flaska mousserande + lite choklad, jordgubbar mm medans dom är på restaurangen och äter. Så att hon alltså inte ska ana att det är något speciellt på gång, eller rättare sagt att hon kanske ska bli liiiite besviken av att det inte fanns något på rummet när dom kom, för att hon hade förväntat sig ett frieri då.
    Och när dom sen kommer tillbaka (efter middagen där det inte heller blev ett frieri, och hon är rätt avslagen) så står det blommor, champagne/ mousserande osv på rummet.

    Sist det hände så sprang bruden ner till receptionen och vrålade av glädje Flört 

    Så ja, jag håller med, det är ett väldigt bra tillfälle, speciellt om du vill överraska henne.
    Prata med hotellet så kan dom säkert hjälpa dig att fixa till något Glad 
  • G16

    Haha, vad är oddsen för det, att du jobbat på hotell lixom?!
    Ska fundra, är inom kort vi ska iväg... Men tror du det funkar även om man inte har en ring att ge henne vid sagda tillfälle?
    Usch, jag är så dålig på detta känner jag....  Vad man ska säga osv....

Svar på tråden Frieri/förlovning