• Picnic­k i det gröna
    Äldre 22 Jul 23:08
    2993 visningar
    18 svar
    18
    2993

    Riskabelt att vänta?

    Har haft som plan att plocka egna blommor, men nu kommit fram till att det nog blir bäst att köpa hos florist eller grossist istället.

    Men när är det egentligen bäst att köpa? En dag innan? Två dar innan? Beställa i förväg? Hur långt innan då?
    Har inte tänkt nåt specialbeställt, men tänk om jag blir besviken när jag väl står där och inte hittar nåt fint jag vill ha? 

  • Svar på tråden Riskabelt att vänta?
  • Pluppe
    Äldre 22 Jul 23:16
    #1

    Vi beställer ca 10 dagar innan. Och hämtar ut dem 1 dag innan bröllopet, sätter då ihop dem i vaserna som ska vara och under natten förvarar jag dem i ett svalt garage. :) Det är det jag har blivit tillsagd utav "florsiten" :)

  • Äldre 22 Jul 23:21
    #2

    Om du inte har några egentliga krav alls, alltså ingen speciell färg, ingen speciell form, ingen speciell sort av blommor osv... Så kan du gå in i en butik redan i morgon om du vill och säga just det.

    "Jag vill ha en brudbukett för max X-kronor och jag behöver den till X-datum. Det viktigaste är att kostnaden inte överstiger de X-kronor jag specificerat".
    Om du har några önskemål så kan du ju lägga till det... "jag gillar droppformade / över-arm-buketter / runda / spretiga"
    Eller "Det skulle vara kul om ni kan få in X-färg / X-blomsort".

    Jag skulle säga att ju mer spelrum du ger till floristen - destå bättre bukett får du.
    Om du har en bild på klänningen så kan du ta med den och ge som inspiration för bindningen. Men som sagt, alla som har ett konstärligt yrke blir själaglada om dom för en gångs skull får skapa fritt från eget huvud och inte blir tillsagd "kopiera den här buketten/ tårtan / klänningen"

    Om du ger dom tid. Specificerar maxkostnad. Och ger konstnärlig frihet... Så behöver du inte oroa dig Glad

     

  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 22 Jul 23:21
    #3

    Kanske skulle besöka en florist nu då.. Bara två veckor kvar nu.. Förvånad

  • Äldre 22 Jul 23:26
    #4
    Picnick i det gröna skrev 2012-07-22 23:21:58 följande:
    Kanske skulle besöka en florist nu då.. Bara två veckor kvar nu.. Förvånad
    Kör på Solig
  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 22 Jul 23:38
    #5
    Chicita skrev 2012-07-22 23:21:45 följande:
    Om du inte har några egentliga krav alls, alltså ingen speciell färg, ingen speciell form, ingen speciell sort av blommor osv... Så kan du gå in i en butik redan i morgon om du vill och säga just det.

    "Jag vill ha en brudbukett för max X-kronor och jag behöver den till X-datum. Det viktigaste är att kostnaden inte överstiger de X-kronor jag specificerat".
    Om du har några önskemål så kan du ju lägga till det... "jag gillar droppformade / över-arm-buketter / runda / spretiga"
    Eller "Det skulle vara kul om ni kan få in X-färg / X-blomsort".

    Jag skulle säga att ju mer spelrum du ger till floristen - destå bättre bukett får du.
    Om du har en bild på klänningen så kan du ta med den och ge som inspiration för bindningen. Men som sagt, alla som har ett konstärligt yrke blir själaglada om dom för en gångs skull får skapa fritt från eget huvud och inte blir tillsagd "kopiera den här buketten/ tårtan / klänningen"

    Om du ger dom tid. Specificerar maxkostnad. Och ger konstnärlig frihet... Så behöver du inte oroa dig Glad

     
    Såg inte ditt inlägg innan jag postade mitt förra inlägg^^
    Tack för svar!
  • Äldre 22 Jul 23:43
    #6
    Picnick i det gröna skrev 2012-07-22 23:38:16 följande:
    Såg inte ditt inlägg innan jag postade mitt förra inlägg^^
    Tack för svar!
    Så lite så Glad
    Jag är övertygad om att de som blir mest missnöjda är de som vill få något kopierat exakt (tårta, klänning, bukett, frisyr eller något annat).
    För man har ju den där perfekta bilden i huvudet då och jämför med den...
     
  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 23 Jul 00:25
    #7
    Chicita skrev 2012-07-22 23:43:22 följande:
    Så lite så Glad
    Jag är övertygad om att de som blir mest missnöjda är de som vill få något kopierat exakt (tårta, klänning, bukett, frisyr eller något annat).
    För man har ju den där perfekta bilden i huvudet då och jämför med den...
    Jo, det tror jag också! Har mest önskemål om färger, men ljusrosa rosor och nåt vitt samt grönt ska det väl finnas hoppas jag:)
  • Äldre 23 Jul 00:58
    #8

    Jag gick till floristen lite drygt två veckor innan bröllopet, sa att jag ville ha en enkel handbunden bukett med vita o rosa inslag. Vi pratade lite fram o tillbaka, kom fram till att vita avalance och rosa pioner var ett bra val och i övrigt fick hon rätt fria händer.... Om det var något som jag verkligen verkligen var över förväntan nöjd med på mitt bröllop så var det buketten, den var helt ljuvlig!! Alla andra blommor till festen handlade jag hos samma florist dagen innan för ca 400 kr totalt, hade tur och kunde köpa buntar med liknande pioner och rosor som jag fick i buketten samt lite andra blommor som utfyllnad.

    Det här är nog ungefär två dagar efter vigseln så buketten är inte riktigt så perfekt som den var på bröllopet, men ändå, enligt mig väldigt vacker Glad


  • Tok kär Annki
    Äldre 23 Jul 01:13
    #9

    Första floriset jag prata med kunde inte bara bolla idéer, utan hos henne var man tvungen och boka tid för att ha en träff och gå igenom färg och vilka blommor, 1,5 månda innan. Nästa florist som jag besökte räckte det med ett besök för att fixa allt och jag passa på att beställa dem på en gång, så det blev en månad innan. Hämtar dem 2 dagar innan bröllopet.


    Tok kär Annki
  • rowan
    Äldre 23 Jul 02:29
    #10

    Är inte hela poängen med blommor att de är tidsbundna/tidsbegränsade? Blommors betydelse handlar ju till stor del om att de kännetecknar nuet; de är vackra för att de är ett fyrverkeri av närvaro och tillfällighet.

    Därför känns det för mig konstigt att planera sina bröllopsblommor så ingående. Lite som att vilja ha jordgubbar på julafton?

    De blommor som står i prakt vid den tid då ert bröllop är, är de blommor som kan känneteckna Er Dag. Helst blommor som växer i närheten.

  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 23 Jul 14:15
    #11
    rowan skrev 2012-07-23 02:29:37 följande:
    Är inte hela poängen med blommor att de är tidsbundna/tidsbegränsade? Blommors betydelse handlar ju till stor del om att de kännetecknar nuet; de är vackra för att de är ett fyrverkeri av närvaro och tillfällighet.

    Därför känns det för mig konstigt att planera sina bröllopsblommor så ingående. Lite som att vilja ha jordgubbar på julafton?

    De blommor som står i prakt vid den tid då ert bröllop är, är de blommor som kan känneteckna Er Dag. Helst blommor som växer i närheten.
    Jo. Min tanke har varit att plocka blommor här hemma. Nu närmar det sig dagen och här finns inga blommor. Därför återgick jag till mitt allra första färgtema (sen innan jag blev friad till, innan vi ens flyttade ut på landet och bestämde oss för att gifta oss hemma). Men ifall de färgerna finns i butik då vet jag ju inte. Men min gissning är att det ska finnas eftersom det är rätt vanliga färger.

    Däremot förstår jag dom som har färgtema att man behöver vara ute i god tid så att blommorna kan finnas och beställas. 
  • tågjän­tan
    Äldre 23 Jul 14:44
    #12

    Vad jag förstått så är det att de behöver förbeställa blommor som är den stora orsaken till att brudbuketter blir så dyra. Ju mer du kan tänka dig att ta av det som finns i butiken just den dagen, desto billigare blir det.

  • Äldre 23 Jul 14:49
    #13
    Picnick i det gröna skrev 2012-07-23 00:25:53 följande:
    Jo, det tror jag också! Har mest önskemål om färger, men ljusrosa rosor och nåt vitt samt grönt ska det väl finnas hoppas jag:)
    Det vore konstigt om dom inte kan få ihop något med den beskrivningen Glad
  • Äldre 23 Jul 15:50
    #14
    Chicita skrev 2012-07-23 14:49:13 följande:
    Det vore konstigt om dom inte kan få ihop något med den beskrivningen Glad
    hihihi låter som de absolut vanligaste färgerna på blomster över huvud taget, möjligtvis i konkurrens med gult så det är nog inga problem Solig
  • Pluppe
    Äldre 23 Jul 19:19
    #15

    Jag trodde du menade blommor i allmänhet till dukning och kyrka, missade att det var buketten ;)

    Vi har nämligen förbeställt 10 buketter med 7 rosor i varje för 29,90/bukett på plantagen, bara för att just ha dem reserverade till oss så inte alla försvinner Glad

    Håller med dem ovan, att det borde ju finnas inne i affären det du vill ha :)

  • Neamal­mberg
    Äldre 23 Jul 19:56
    #16

    Vi har redan beställt våra blommor till vårat bröllop den 1 september
    de flesta florister har böker man kan kolla i för att få insperation dessutom kan man säga en summa som de får kosta och de håller sig till de riktlinjer som man satt upp 

  • Äldre 23 Jul 20:00
    #17
    Pluppe skrev 2012-07-23 19:19:46 följande:
    Jag trodde du menade blommor i allmänhet till dukning och kyrka, missade att det var buketten ;)

    Vi har nämligen förbeställt 10 buketter med 7 rosor i varje för 29,90/bukett på plantagen, bara för att just ha dem reserverade till oss så inte alla försvinner Glad

    Håller med dem ovan, att det borde ju finnas inne i affären det du vill ha :)
    Blommor till kyrkan?
    Räcker det inte med det som kyrkan dekorerar? Förvånad 
  • Pluppe
    Äldre 23 Jul 20:06
    #18
    Chicita skrev 2012-07-23 20:00:00 följande:
    Blommor till kyrkan?
    Räcker det inte med det som kyrkan dekorerar? Förvånad 
    Kyrkan dekorerar altaret och gör brudbågen men det ska inte vi ha någon. I bänkarna går det att sätta vaser med blommor i, det tror jag inte någon kyrka står för.. eller?
Svar på tråden Riskabelt att vänta?