• Två ska bli tre
    Äldre 22 Jul 17:43
    4227 visningar
    18 svar
    18
    4227

    Vad önska sig för 7-10 tusen kronor?

    Mina svärföräldrar vill ge oss en bröllopspresent.
    De känner att de vill lägga mellan 7 och 10 tusen kronor.

    Vi blev mer än jätteglada över deras fina gest men nu till kruxet..

    Vi planerar att gifta oss utomlands och då skulle verkligen pengarna komma väl till pass på vår resa.
    Men svärföräldrarna känner att de inte vill att vi ska använda pengarna till det.

    De vill att vi ska köpa oss en grej.
    Hans mamma tyckte vi skulle köpa oss en matservis för pengarna men vi har redan en matservis som vi tycker om och jag vill ärligt talat inte lägga ut så mycket pengar på tallrikar och koppar.

    Min sambo och jag känner att vi redan har allt som vi önskar och vet inte vad vi ska spendera pengarna på.

    7-10 tusen kronor är för oss väldigt mycket pengar, vad för grej köper man för så mycket pengar?

  • Svar på tråden Vad önska sig för 7-10 tusen kronor?
  • Äldre 22 Jul 17:46
    #1

    En märkesväska.
    En riktigt sliten bil.


    Spa-weekend, men det är ju ingen sak...
    Fåtöljer
    Bioduk
    En ny dator
    ja du...

  • Två ska bli tre
    Äldre 22 Jul 18:01
    #2

    Alltså vi kom och tänka på vår förrådsbod som vi köpte alldeles nyss.
    Den gick på 8000. Det hade vart perfekt men den är ju redan köpt...

    Frågade svärmor om det gick bra med en spa-weekend men hon blev inte överbevisad alls så det gick tyvärr inte hem hos henne.

    Vi är personer som gillar upplevelser och inte saker så för oss känns det typ omöjligt att komma på någon grej för denna summa...

  • 1700ta­l
    Äldre 22 Jul 18:05
    #3

    Har du frågat henne varför det är så viktigt att det ska vara en fysisk sak? Hon verkar ju se det som att pengarna "slösas bort" om det inte är en fattbar gåva och i ert fall är det ju tvärtom - det är slöseri med en sak eftersom ni redan har allt? Har ni förklarat det så?

  • Äldre 22 Jul 18:05
    #4

    Annars en kamera att fota era upplevelser med?

  • Äldre 22 Jul 18:07
    #5
    Två ska bli tre skrev 2012-07-22 18:01:07 följande:
    Alltså vi kom och tänka på vår förrådsbod som vi köpte alldeles nyss.
    Den gick på 8000. Det hade vart perfekt men den är ju redan köpt...

    Frågade svärmor om det gick bra med en spa-weekend men hon blev inte överbevisad alls så det gick tyvärr inte hem hos henne.

    Vi är personer som gillar upplevelser och inte saker så för oss känns det typ omöjligt att komma på någon grej för denna summa...
    Som Augustiblomma skrev så är kamera en jättebra idé. Men jag förstår inte varför ni måste köpa en pryl när ni inte är såna personer :) Är det inte bättre att ni köper något pengarna som ni verkligen vill göra...som en spa-weekend, fyra nätter i London eller ja...
  • Två ska bli tre
    Äldre 22 Jul 18:09
    #6

    Min sambo sa till henne på lite skoj:
    "Vill du att vi ska köpa en sak för så mycket pengar då kan vi nog vara utan present"

    Verkade som hon tog sig lite illa vid.
    Hon är lite äldre och tycker att saker de har man kvar men upplevelser de glöms bort så fort.

    Ska be mannen prata med henne igen.

    En kamera var en jättebra idé, dessvärre så har vi en bra redan..

  • Äldre 22 Jul 18:16
    #7

    Eftersom ditt nick här är "Två ska bli tre", så tänker jag att ni kanske väntar barn? Om det är så, kan ni inte önska er något till barnet? En barnvagn, babyskydd, spjälsäng eller liknande? Allt sådant kostar mkt pengar och det kan ju vara något som hon kanske vill bidra till.

    Om inte, så kanske en videokamera? Du skrev att ni redan har en bra kamera, så ni kanske har en videokamera också iofs.


  • Äldre 22 Jul 18:26
    #8

    Nya sängmadrasser? Ny, skön soffa? Filmkamera? Nytapetserat rum?

  • sofi 88
    Äldre 22 Jul 19:37
    #9

    Vi önskade oss presentkort och fick omkring den summan. Det la vi på en säng och sen la vi till en summa själva. En säng är ju rätt gött att ha :D . Sen har vi även köpt ett köksbord som gick på ca 8 000 kr eftersom vi fick lite presentkort på ett annat ställe också :) Så om ni behöver köksbord kan ju det vara en idé? Tycker det är en trevlig sak att få i bröllopspresent eftersom det är där familj och vänner oftast samlas. 

  • polkap­inne
    Äldre 22 Jul 20:33
    #10

    Vi kommer också önska oss presentkort på SOVA. Vi har allt efter så många år tillsammans, i alla fall vad vi får plats med i den här lägenheten Flört . Så en möbel känns ju bra om det nu måste vara en sak hon vill ge er.

     

  • Anjesc­kan
    Äldre 22 Jul 22:36
    #11

    Köp en ny soffa, nya möbler eller kanske en bättre säng/madrass? en fin grill, utemöbler, en pool att ha på sommaren, ny köksutrustning lr liknande kanske :)

  • Äldre 22 Jul 22:50
    #12

    Ok vissa av sakerna nedan är på gränsen att ni kan få för den maxsumman som är satt. 
    Men där hänger det också på vilken modell ni väljer.
    Vissa saker kan ni få riktiga lyxalternativ av istället...

    Soffa
    Kamera / videokamera
    Tv
    Espressomaskin
    Projektor 
    Matsalsgrupp
    Kristallkrona / dyrare taklampa
    Vardagsrumsmatta
    Säng
     
    Om ni har hus:
    Robotgräsklippare
    Grill
    Utemöbler
    Friggebod 
    Markis 

  • Två ska bli tre
    Äldre 23 Jul 12:06
    #13

    Tack snälla för alla idéer.

    Det lutar väl åt en ny soffa eller en nya madrasser..
    Det tråkiga är att vi inte är direkt missnöjda med våra madrasser som i redan har och när det gäller soffa så passar de gamla oss väldigt bra eftersom vi har två små barn som spiller ner det mesta.

    Vill inte låta oförskämd eller så men det känns som om vi säger till svärmor att vi struntar i present....
    Hon kastar sina pengar i sjön.
    Varför köpa något bara för att köpa??

    Någon som har fler tips?

  • Äldre 23 Jul 12:11
    #14
    Två ska bli tre skrev 2012-07-23 12:06:45 följande:

    Vill inte låta oförskämd eller så men det känns som om vi säger till svärmor att vi struntar i present....
    Hon kastar sina pengar i sjön.
    Varför köpa något bara för att köpa??


    Just det tycker jag att ni kan säga till svärmor.
    "Varför köpa bara för att köpa"?

    Ok om ni kan ha presenten innestående några år. Ni kanske vill ha en ny soffa om 3-4 år när barnen blivit lite större.
    Men om hon absolut vill ge er något nu så är det väl bättre att ni får något som ni uppskattar och behöver nu, som bidrag till er resa exempelvis...
  • Äldre 23 Jul 13:07
    #15

    Ni kan inte önska er att det ska gå till en bröllopsfotograf kanske?

    När jag brukar få presentkort eller pengar som måste gå till en gåva så brukar jag köpa något som jag aldrig skulle köpt annars, typ något onödigt fast himla fint.

    Typ en tavla eller något annat liknande som ni kan ha och minnas eran dag.

  • Äldre 23 Jul 13:11
    #16
    Fjärilen skrev 2012-07-23 13:07:30 följande:
    Ni kan inte önska er att det ska gå till en bröllopsfotograf kanske?

    När jag brukar få presentkort eller pengar som måste gå till en gåva så brukar jag köpa något som jag aldrig skulle köpt annars, typ något onödigt fast himla fint.

    Typ en tavla eller något annat liknande som ni kan ha och minnas eran dag.
    Vilken bra idé...
    Skicka en bild från er dag till någon som målar i olja och låt denne måla av bilden.
    Pengarna borde räcka till en vacker ram också Solig 
  • SaraJo­akim
    Äldre 23 Sep 23:27
    #17

    Fjärilens idé är ju jättebra :D

  • MTB
    Äldre 24 Sep 06:23
    #18

    En tavla eller en matta kanske?

Svar på tråden Vad önska sig för 7-10 tusen kronor?