• PiaB
    Äldre 20 Jul 10:01
    6005 visningar
    24 svar
    24
    6005

    Bröllopsresa till Irland, tips?

    Vi funderar på att åka till Irland på bröllopsresa. Ingen av oss har varit där men har sett otroligt vackra bilder och är intresserad av landet. Känner en som varit där mycket och pratar varmt om Irland i stort. Han skulle gärna flytta dit.


     


    Nu skulle vi, om vi kommer dit, vilja se både Dublin, men även landsbygden. Tänker mig att det går att ordna en kombinationsresa? Det finns säkert andra städer som man inte bör missa också. Beroende på hur länge vi kan vara borta så kanske man kan typ "tågluffa", och bo några dagar här och där?


     


    Så bomba mig gärna med era tips på sevärdheter, städer, byar, krogar, parker m.m. som inte får missas. Och även saker som man faktiskt kan låta bli, som är överreklamerat.


     


    Tackar på förhand och önskar er en trevlig dag


  • Svar på tråden Bröllopsresa till Irland, tips?
  • Aniara­4
    Äldre 22 Jul 09:53
    #11

    Ja i så fall är Belfast också en bra resa! Jag vet att det har ändrats väldigt mycket sen jag bodde där för 15-20 år sedan, då var det extremt sunkigt och slitet (jag gillade det, det var ju under grunge-eran också Drömmer), men nu har det piffats upp bortom igenkänning. Men Kelly's Cellars lär vara sig likt! Besöktes bl.a. av Brad Pitt när han övade på dialekten inför den filmen där han spelade IRA-man.

    Det ordnas många olika rundturer där man kan få se de stora väggmålningarna, det skulle jag definitivt rekommendera. Den här verkar bra: www.belfastmuraltours.com

    Mitt eget favoritställe är An Chultúrlann, ett iriskspråkigt kulturcentrum som ligger på Falls Road och har ett café, boklåda, teater, musik, konst, kurser och mycket mer. www.culturlann.ie

    Och är man i Belfast kan man gärna göra utflykter till Giant's Causeway (en mycket märklig stenformation) och Carrick-a-Rede rope bridge, båda vid den norra kusten. Fast repbron var häftigare för 20 år sen innan de satte upp galler på sidorna så att man inte kan ramla ner. En kompis hängde i knävecken från den där jäkla bron...

  • Guanac­a
    Äldre 23 Jul 12:24
    #12
    Aniara4 skrev 2012-07-22 09:53:24 följande:
    Ja i så fall är Belfast också en bra resa! Jag vet att det har ändrats väldigt mycket sen jag bodde där för 15-20 år sedan
    Ah, jag anade nog att du bott på den gröna ön du med Jag var i Belfast och Derry för ca 16 år sedan, det var vapenvila men sprang på några soldater med full mundering (k-pistar, skottsäkra västar och pansarvagnar) i gathörnen några gånger - och helikoptrarna som circulerade dag som natt... Måste vara mycket förändrat nu som sagt!
    Jag bodde i the fair city of Dublin

    Pia, eftersom ni inte har körkort och får förlita er på buss och tåg är det nog bäst att ha en planerad rutt, för att hinna se det man vill se behöver man ju kanske vara mer strukturerad och planera för restider etc. Mitt tips är att välja 1 eller 2 av städerna att stanna några dagar i och sedan göra olika dagsutflykter därifrån. På så vis kan ni uppleva både storstad och landsbygd. Bor ni i en stad finns det alltid restauranger och andra nöjen på kvällarna och lätt att ta sig runt med taxi/buss etc. Skulle ni bo ute på landsbygden är det lite mer isolerat! Pub finns alltid  men man måste då ha bil (eller ringa taxi) för att ta sig dit. 
    Tex bo i Dublin och göra utflykter till Glendalough (klosterruiner med anor från 500-talet), Newgrange, eller bara ta bussen till någon mindre stad/by ett par timmar bort. Andra städer är ju som sagt Galway, Belfast (Nordirland), eller Cork.

    Eller om ni vill ha lugn och ro så bo en natt eller två på ett slott eller mysigt B&B ute på landet!

    Det finns olika biljetter för buss och tåg för turister, kika på http://www.buseireann.ie/inner.php?id=279 eller www.irishrail.ie
  • Aniara­4
    Äldre 23 Jul 15:37
    #13

    Ja, jag bodde där både före och efter vapenvilan, och det var... annorlunda. När jag kom tillbaka till Sverige hade jag först svårt att sova på nätterna, jag vaknade med ett ryck av att det var för tyst - ingen helikopter! Jag trivdes ju, men det mesta jag tyckte var kul är inget som går att rekommendera till andra, det hade framför allt att göra med människorna jag umgicks med. Dessutom var jag ung och rätt dum, så många äventyr är roliga minnen men inget jag skulle utsätta mig för igen! Oskyldig

    Jag älskade Donegal, både för skönheten i landskapet och för den fantastiskt vackra och mjuka dialekt av gaeliska de pratar där, men det är bökigt att ta sig dit utan bil och svårt att uppskatta dialekten om man inte råkar kunna språket!

    Så vart jag skulle åka och vart jag rekommenderar andra att åka är i regel två olika saker. Min starkaste rekommendation är alltid Galway och området runtomkring - Aran Islands, Connemara och Clare. Dock blev jag lite besviken på Lisdoonvarna efter att ha hört låten med samma namn av Christy Moore, det var ju inte alls så crazy som han beskriver det! Flört


  • PiaB
    Äldre 23 Jul 18:19
    #14

    Jag blir mer och mer övertygad om att det är dit vi ska åka Ni borde skriva resehandböcker båda två! Jag visade "maken" som också blev helt såld, så det är nog bara att börja plugga och googla och söka på resor. Jag brukar aldrig köpa charter utan söker på boende och flyg för sig. Dels brukar det bli mycket billigare och så får man som man vill.


     


    Är det bra att börja med Dublin och åka ut på landsbygden sedan? Tänkte om man kanske landar nära Dublin. Så kan man göra allt turistigt innan man åker och bara myser av landskapet och atmosfären Om ni har lust att svara mer, hur skulle ni sätta ihop en sådan resa? Jag tänker att vi kanske kan vara borta i två veckor. Och vi är inte rädda för att åka kommunalt eller att hamna "mitt i ingenstans". Vi gillar även att vandra och är naturmänniskor, även om jag gillar storstäder också.


     


    Tack för all hjälp och ovärderliga tips! Även om det går att läsa sig till mycket så är det jättekul att höra av folk som varit där.


  • Aniara­4
    Äldre 23 Jul 20:17
    #15

    Det enklaste är nog att flyga til Dublin och sen åka tåg eller buss därifrån. Tågen går lite som en solfjäder från Dublin, så det är svårt att åka tåg "på tvären" t.ex. längs västkusten, men  det finns bussar. (Se Guanacas länkar). Jag skulle nog börja med Dublin, ta en avstickare upp till Belfast ett par nätter (ev med utflykt till norra kusten och Giant's Causeway/Carrick-a-rede, finns dagsturer med buss dit), sen till Galway antingen med buss från Belfast (åkte den några gånger, det var inte direkt bekvämt, tog typ 7 timmar och ingen toalett, man fick be chauffören vänta ett par minuter vid busstationen på något av stoppen, men det kanske har blivit bättre), eller tåg tillbaka till Dublin och sen tvärs över till Galway.

    Turistifieringen är inte begränsad till Dublin, tvärtom kan den vara ganska utbredd på alla fina ställen och även västkusten. Jag hörde att Inis Mór (den av Aran Islands som är lättast att besöka) i alla fall när jag var där hade en befolkning på ca 900 personer, och varje dag kom över 1000 turister. Så visst finns det även där drivor av vykort och souvenirer, överprissatta stickade tröjor, och gubbar med keps med åsnor som man ska betala för att få fotografera, men det är inte påträngande försäljare som på många andra turistmål. Och än sen om de målar husen lite extra gulligt, håller sig med torvtak och sätter upp pittoreska skyltar för turisternas skull, resultatet blir ju att det är fint att titta på!

    Vandra borde vara perfekt att göra. Jag har ingen större erfarenhet av det (har däremot cyklat runt Ring of Kerry, det var backigt!) , men att knata upp på berg och titta på utsikten är lite av en folksport. Ofta är ju bergen rätt karga utan en massa träd och snår i vägen, så det är lätt terräng även om det kan vara brant. Kolla efter vandringsleder i Connemara!

    Generellt är det väldigt lätt att turista, folk är hjälpsamma och pratsamma och mestadels hyggliga. Man behöver inte vara särskilt rädd för att bli lurad eller rånad. Och det finns som sagt B&B i varannan stuga, så det funkar oftast bra att vara spontan.

  • PiaB
    Äldre 23 Jul 21:42
    #16

    Då har vi något att roa oss med i höst och vinter. Nu kan vi kolla resrutter och boenden och läsa på i stort om vad och hur vi vill göra. Den rutt du föreslår verkar ju väldigt lämplig, då får man liksom med allt även om jag förstår att man inte hinner se hela Irland på två veckor. Men det bästa av två världar liksom.


  • Guanac­a
    Äldre 24 Jul 08:05
    #17

    Flyg går direkt till Dublin från Stockholm med AerLingus (från Arlanda). Jag gillar inte att flyga med RyanAir, men bor man närmare Skavsta så kanske det är värt det. Flygplatsen i Dublin ligger lite norr om stan, det tar ca 30 minuter in till stan med buss.
    Håller med om att Dublin-Belfast-Galway kan vara en bra rutt! Ni kan ju ta buss från Belfast mot Galway men sen stanna nånstans mittemellan. Grevskapen mitt inne i landet är inte att förakta, finns mycket mysigt och fint (tex County Monaghan, Cavan, Longford, Westmeath). Nu är jag inte så himla haj på hur och vart bussarna från Belfast mot Galway går, men har åkt buss mellan Dublin och Co. Donegal flera gånger, då åkte man genom Monaghan och Tyrone, fina landskap!

    Vandra kan man göra runt i kring Dublin! Finns vandringsleder i Dublin/Wicklow Mountains. Man kan i princip gå från city centre ända ner till Glendalough (tror dock vandringsleden startar i Marley Park söder om stan). Bergen söder om Dublin är fantastiska! Det är en sån vildmark så nära stan. Och från "de första" kullarna ser man hela storstaden breda ut sig norr om en, och tittar man österut ser man the Irish Sea. Jag bodde ett år vid Sandyford/Ticknock och hade denna utsikt varje dag fram o tillbaka till jobbet Hjärta Värt att se är Sally Gap (vattenfall), Great Sugarloaf mountain (distinkt formad bergstopp som man ser från nästan överallt i Dublin, spana efter den när ni går ner för landning!) Den är ca 500 m hög tror jag, men en spännande klättring och från toppen har man strålande utsikt!
    En annan topp ni måste bestiga är Craogh Patrick utanför Westport i Co. Mayo (västra Irland, norr om Galway). Till detta berg vallfärdar pilgrimmer varje år (i augusti tror jag!) och egentligen skall man gå barfota upp. Otroligt vackra vyer och en bit kulturell och religiös historia! Westport är också en mycket mysig liten stad.

    Så ruttförslag:
    1. Dublin några dagar; vandra i bergen, Glendalogh, besöka Howth eller Dun Laoighaire utmed kusten, Guinnes och Whiskey-museet, Rebel Walking Tour, Irish Writers Museum (om ni är intresserade av litteratur). Newgrange måste ni ju se också! Typisk turistmål men det är häftigt och väldigt fina omgivningar.
    2. Till  Belfast ett par nätter (går tåg från Dublin)- Falls Road och väggmålningar, Giants Causeway.
    3. Buss till någonstans mittemellan Belfast och Westport, hitta något litet landsorthotell eller slott (jag kan leta!) och bo en natt mitt i ingenstans. Promenera på slingrande vägar kantande av täta häckar och hör korna råma i hagarna.
    4. Westport en-två nätter, vandra uppför Croagh Patrick. OM det FINNS, ta buss till Clifden mitt i Connemara. Mysig by och otroligt vackra slingrande vägar. En natt där och sedan mot  Galway eller direkt till Aran Islands, där ni kan bo en eller två nätter.
    5. Galway, om ni redan åkt runt i Connemara (Westport-Clifden-Aran Islands) kanske det räcker med en natt i Galway, eller stanna två och gör utflykter söder ut mot The Burren.
    6. Åk direkt till Dublin, eller om ni vill stanna någonstans på vägen kan ni tex ta en natt på Kinnitty Castle i Co Offally, eller besöka den lilla staden Tullamore och whiskeydestilleriet med samma namn.

    Beroende på bussförbindelserna tycker jag det vore en suverän rutt, bara att åka igenom Connemara är en upplevelse, slingrande vägar, berg, får som sover på vägen.

    Om det inte finns bussar med Bus Eireann så finns det säkert små lokala bussbolag som kör andra sträckor.

    En liten varning angående att vandra: bergen och kullarna kan tyckas små och gulliga och vädret toppen, MEN vädret kan ändras mycket snabbt och bara ett par hundra meter upp på en "liten kulle" kan det börja hagla och blåsa mitt i sommaren, eller komma tjock dimma. Så följ råd och anvisningar och ha bra kläder samt matsäck!

  • Aniara­4
    Äldre 24 Jul 08:50
    #18

    Kollade nyss av nyfikenhet. Det verkar inte gå direktbussar Belfast-Galway längre, Bus Éireann föreslår byte i Dublin, men söker man på www.translink.co.uk/Ulsterbus så finns det en sjutimmarsresa (jag mindes rätt om tiden alltså) med två byten, i Cavan och Athlone. Om ni inte är benägna att bli åksjuka kan det ju vara ett trevligt sätt att se lite mer av landet. (Det där med raka motorvägar är inte riktigt deras grej mer än på några få ställen.)

    Och jag nickar entusiastiskt över förslaget om Clifden. Söt stad som ligger fint bland de höga bergen. Det går bussar från Galway, tar 1-2 timmar beroende på rutt, och vägen dit är också vacker.

    Jag har förstått att många vandrar i bergen runt Dublin, men jag har aldrig förstått om det är för att de ligger nära till hands eller om de verkligen är så fina. På de bilder jag har sett tycker jag de ser tråkigare ut än bergen på västkusten, men det kanske är för att jag gillar dramatiska klippor som stupar ner i havet? (Inte så vandringsvänligt med andra ord.) Det är säkert jättefint, bara att det inte är vid havet.

    En sak till, om ni till äventyrs är det minsta intresserade av att rida eller att spela golf, så är Irland landet man ska göra de sakerna i. När min bästa kompis och jag åkte runt för några år sedan var det en mycket stark önskan från henne att få ta en ridtur. Eftersom jag är extremt allergisk mot hästar var det lite meckigt, men vi lyckades få till det så att hon åkte iväg med bilen till ett ridcenter, duschade och bytte om där efter ridturen, la ridkläderna i täta plastpåsar i bilen, åkte till vandrarhemmet och stoppade dem direkt i tvättmaskinen, och sen kom jag tillbaka från min egen utflykt. Hon var helt lyrisk efter att ha fått galoppera i vattenbrynet på en gudomlig strand. (Ja, Irland har många väldigt vackra stränder, hade klimatet varit annorlunda hade det varit fullständigt sönderturistat. Stranden är fin men vattnet är för kallt!) Det var inte helt fel med lite egentid efter ett par veckors dygnetruntsällskap heller. Oskyldig

    Och jag skulle inte heller våga flyga med Ryanair. Förutom att det är så bökigt att ta sig till Skavsta känns det som att vad som helst kan hända, och man har ingen som helst säkerhet. Blir det något problem är det liksom bara tough shit.

  • Aniara­4
    Äldre 24 Jul 09:11
    #19

    Fasen, nu blir jag ju sugen på att åka till Irland själv. Det var bra många år sen sist. Och Belfastkompisarna brukar tjata på Facebook om när jag kommer tillbaka. Ska fråga maken om vi kanske ska åka dit nästa år! I år har vi fullt upp med utlandsresor som det är...

  • Guanac­a
    Äldre 24 Jul 10:19
    #20

    Mmm visst blir man sugen! Längtar enormt mycket till bröllopsresa nr 2 i slutet av september (nästan ännu mer än till bröllopet på Mallorca ) Men TYVÄRR kommer vi bara åka över en helg (tors-mån) så det blir bara Dublin för vår del. Men jag tjatar på älsklingen att vi ska hyra bil en dag och åka ut ur Dublin, vill till Tullamore destilleriet iallafall. I närheten av Tullamore finns också Slive Bloom mountains, där är det fint!

    Dublin Mountains och Wicklow Mountains ÄR fina, men där måste man nog ha bil för att ta sig ut till de mer dramatiska områdena. Ska försöka leta upp mina gamla foton Närheten till storstan är ju såklart positiv, man kan ju som sagt vandra upp i bergen från Dublin. Men de blir finare ju längre från stan man kommer http://en.wikipedia.org/wiki/Wicklow_Mountains

  • Guanac­a
    Äldre 24 Jul 10:20
    #21
  • Guanac­a
    Äldre 24 Jul 10:39
    #22
    Aniara4 skrev 2012-07-24 08:50:30 följande:
    Kollade nyss av nyfikenhet. Det verkar inte gå direktbussar Belfast-Galway längre, Bus Éireann föreslår byte i Dublin, men söker man på www.translink.co.uk/Ulsterbus så finns det en sjutimmarsresa (jag mindes rätt om tiden alltså) med två byten, i Cavan och Athlone. Om ni inte är benägna att bli åksjuka kan det ju vara ett trevligt sätt att se lite mer av landet. (Det där med raka motorvägar är inte riktigt deras grej mer än på några få ställen.)

    Och jag nickar entusiastiskt över förslaget om Clifden. Söt stad som ligger fint bland de höga bergen. Det går bussar från Galway, tar 1-2 timmar beroende på rutt, och vägen dit är också vacker.

    Jag har förstått att många vandrar i bergen runt Dublin, men jag har aldrig förstått om det är för att de ligger nära till hands eller om de verkligen är så fina. På de bilder jag har sett tycker jag de ser tråkigare ut än bergen på västkusten, men det kanske är för att jag gillar dramatiska klippor som stupar ner i havet? (Inte så vandringsvänligt med andra ord.) Det är säkert jättefint, bara att det inte är vid havet.

    En sak till, om ni till äventyrs är det minsta intresserade av att rida eller att spela golf, så är Irland landet man ska göra de sakerna i. När min bästa kompis och jag åkte runt för några år sedan var det en mycket stark önskan från henne att få ta en ridtur. Eftersom jag är extremt allergisk mot hästar var det lite meckigt, men vi lyckades få till det så att hon åkte iväg med bilen till ett ridcenter, duschade och bytte om där efter ridturen, la ridkläderna i täta plastpåsar i bilen, åkte till vandrarhemmet och stoppade dem direkt i tvättmaskinen, och sen kom jag tillbaka från min egen utflykt. Hon var helt lyrisk efter att ha fått galoppera i vattenbrynet på en gudomlig strand. (Ja, Irland har många väldigt vackra stränder, hade klimatet varit annorlunda hade det varit fullständigt sönderturistat. Stranden är fin men vattnet är för kallt!) Det var inte helt fel med lite egentid efter ett par veckors dygnetruntsällskap heller. Oskyldig

    Och jag skulle inte heller våga flyga med Ryanair. Förutom att det är så bökigt att ta sig till Skavsta känns det som att vad som helst kan hända, och man har ingen som helst säkerhet. Blir det något problem är det liksom bara tough shit.
    Då kan ni stanna i Athlone. Där finns ett slott/fästning med museum och floden Shannon! Bra bas för att utforska the Midlands. I närheten finns också Clonmacnoise, en gammal kloster/kyrkogård nästan finare än Glendalough! Sen är det nära till Galway för vidare resa.
    I Cavan har jag varit nån gång och tittat på fotboll, minns inte så mycket annat än att vi var ute på vischan De har charmig dialekt där!
    Fotboll, ja! Även om man kanske inte är en sportfåne så får man inte missa att se Gaelic Football eller Hurling, uråldriga keltiska sporter! All Ireland Championships pågår under augusti/september (finalerna brukar vara i början av september). Om ni lyckas få biljetter till en kvartsfinal på Croke Park i Dublin så är det en upplevelse för livet! En folkfest (inga hulliganer här inte) på en arena med plats för 82 300 personer!!! Den nya större stadion stod klar för några år sedan, den är enorm! Och byggd endast för dessa inhemska sporter. Tror att de har lättat lite på förbudet men tills för några år sedan var det strängt förbjudet för några "foreign sports" (tex fotboll eller rugby) att spelas på denna helgedom. Finns även historia knuten till stadion (brittiska armén massakerade irländare under en match 1920, skildras i filmen Michael Collins).
    http://www.crokepark.ie/
    http://www.gaa.ie/
  • PiaB
    Äldre 25 Jul 19:12
    #23

    Men ni är ju fantastiska! Både jag och min blivande man vill åka nuuu! Och han är er evigt tacksam, för nu pratar jag om något annat än bröllopet Missförstå mig rätt, han vill gifta sig lika mycket som mig, men han är av åsikten att det är ju ett år kvar... Jag fattar inte... :-P


     


    Som han sa; det är ju bara att åka och ta med sig hela tråden utskriven. Allt är ju färdigplanerat


     


    Jättjättetack! Fantastiskt att några vill ta sig tid att göra detta som ni gjort. Ni är bäst!


  • Guanac­a
    Äldre 26 Jul 10:03
    #24

    Hihi det är bara ett nöje att prata om Irland! Blir dock så nostalgisk och vill flytta tillbaka
    Väntar med spänning på en reseskildring från dig om drygt ett år

Svar på tråden Bröllopsresa till Irland, tips?