• Humlan

    Hur firar ni erat 1a år som gifta ?

     Ja som frågan lyder i rubriken så är jag lite nyfiken hur ni firar/ har firat erat allra första år som gifta ?
    Lite roligt att höra =)

    Grattis på eran bröllopsdag föressten. i Aug har vi vårat 1a bröllopsdag !


  • Svar på tråden Hur firar ni erat 1a år som gifta ?
  • Darling Daisy

    Vi firade inte alls, var på olika orter hela dagen. Vi tänkte gå ut o äta lyxmiddag en annan kväll när vi har barnvakt

  • ClaraH

    Min man sa att han fixar något till dess. Jag vet endast att vi ska vara borta i tre nätter i ett EURO-land. Väl där blir det väl middag på själva bröllopsdagen antar jag. Vi brukar åka bort även på vår "träffasdag", I år överraskade han även med att ordna den resan. Det blev Amsterdam den gången.

  • majflicka

    Vi skulle firat med miniweekend men nu är vi nyblivna föräldrar så blir middag hemma i lugn och ro istället. Tror inte vi kommer vara riktigt redo då heller att lämna bort lillen ens för några timmmar (trots ingen amning) så får bli mys på annat sätt än tänkt :)

  • Humlan

    Det verkar bli stockholm för oss på måndag då vi har bröllopsdagen

    Någon som vet något hyffsat billigt hotell och romantikst restaurang där ?


  • Chicita
    Humlan skrev 2012-08-02 18:47:01 följande:
    Någon som vet något hyffsat billigt hotell och romantikst restaurang där ?
    Nu gick det inte att länka till hotellen direkt. Och det beror ju på vad du menar med "hyfsat billigt" men 
    Gå in på www.choicehotels.se och kolla.

    Välj inte Comfort Hotel Stockholm. Det är billigt och dom har en suverän frukost. Men många hotellrum har inte fönster ens och alla utom 2 eller 3 rum är så kallade combirum. Med en 105 cm bred säng + en säng man fäller ner från väggen.

    Tapto, Nordic Sea, Clarion Hotel Stockholm och Globen har rätt bra priser.
    Clarion Hotel Sign har en grymt bra och modern restaurang (men dyr) - obs det är inte samma hotell som Clarion Hotel Stockholm Flört...

    Jag är dålig på restauranger i stockholm tyvärr.
    Jag brukar äta på Jensens Boeffhouse (eller vad den heter) när jag är där. Nästan som en snabbmatsrestaurang men med biff. Jag gillar maten, tycker att priserna är ok men det är inte den där supermysiga restaurangen då direkt... 
  • TheD

    inte comfort Hotel!!!!! Håller med Chicita där.

    Romantisk restaurant...Var brukar vi äta när vi är där...hm. Magnus Ladulås, Riche, Kungshallen (nej, inte romantiskt!) men sen då. Tror min hjärna är helt inne på gymnastik just nu efter dagens gymnastik-OS.

    Gällande hotell: Rica hotellen, Scandic, Crystal Plaza osv men kolla på sidor om hotelweb, booking etc för att slippa hotellens "egna" priser :)

  • Chicita
    TheD skrev 2012-08-02 19:22:37 följande:
    Gällande hotell: Rica hotellen, Scandic, Crystal Plaza osv men kolla på sidor om hotelweb, booking etc för att slippa hotellens "egna" priser :)
    Tja, jag kan ju säga som så, att de flesta rum man bokar till "superbilligt" pris via såna sidor är de rum som inte hotellen kan sälja själva.
    Såna som ligger bredvid en hiss eller som inte blivit renoverat på 8 år osv...

    Bokningssidorna kan alltså inte boka vad dom vill på hotellen, utan det är hotellen som släpper ut rum i deras system. Om man inte är kräsen på hur man sover, inte känslig för eventuella störande ljud mm så är det ett vettigt sätt att gå, eftersom hotellen hellre bokar upp dom finare och dyrare rummen först själva Glad 
  • Babydoll

    Nja, så går det inte till. Rummen sätts ut allt eftersom alla checkar in. Om man har ett speciellt önskemål om ett rum så kan man alltid ringa till hotellet så gör dem det bästa. Jag tror de flesta brukar försöka sätta ut dem sämre rummen sist. Vet man att några gäster firar något speciellt brukar man försöska ge ett finare rum om det finns möjlighet. Målet är alltid att få så nöjda gäster som möjligt =).

    En lite annorlunda och populär restruarng är Grill i stockholm. Maten är god och intredningen annorlunda. Brukar ofta vara fullbokad så man måste boka i tid.

  • Chicita
    Babydoll skrev 2012-08-02 19:56:35 följande:

    Nja, så går det inte till. Rummen sätts ut allt eftersom alla checkar in. Om man har ett speciellt önskemål om ett rum så kan man alltid ringa till hotellet så gör dem det bästa. Jag tror de flesta brukar försöka sätta ut dem sämre rummen sist. Vet man att några gäster firar något speciellt brukar man försöska ge ett finare rum om det finns möjlighet. Målet är alltid att få så nöjda gäster som möjligt =).

    En lite annorlunda och populär restruarng är Grill i stockholm. Maten är god och intredningen annorlunda. Brukar ofta vara fullbokad så man måste boka i tid.


    Ok.. mina 10 år i hotellbranchen säger något helt annat.
    Visst tilldelar man rummen vartefter folk checkar in. Men det finns sällan bara en typ av enkelrum.
    Och har man då bokat ett moderate-rum via Booking eller Hotels eller något av dom andra ställena så kan man inte förvänta sig att få ett standardrum. Och defenitivt inte ett superior eller en svit.
    Speciellt inte i Stockholm där dom flesta är rätt hårda på sånt. 

    Klart att målet är att få nöjda gäster. Men man kan inte uppgradera alla som bokar dom billigare rummen för då finns det ingen anledning att ha olika priser på rummen. Utan då kan man ju säga att den som kommer först får sviten helt enkelt... 
  • TheD

    Jag har fått normala och bra rum, (om inte bättre) via bokning av såna sidor. Det finns ju alternativ så klart ;)

  • sofi 88

    Hotell vet jag inte vad som är billigt, vi var nyss i sthlm och bodde på Scandic i Alvik, var väldigt trevliga rum, mysig bar, m2b som bor där ofta med jobbet säger att maten är väldigt bra i restaurangen också. Var väl tilltagen frukostbuffé också. Tror det kan vara billigare där än på mer centrala scandic. Är nära till tunnelbanan. Vi åkte in och käkade tapas på Caliente (tror jag den hette...) på st eriksplan. Var supergott och väldigt mysigt, om man nu gillar tapas. Sen var vi i gamla stan och käkade på Trattoria som är en italiens restaurang supernära tunnelbanan i gamla stan. Har fått bra betyg av gäster innan och vi har varit där två gånger och varit nöjda båda gångerna. Lagom priser och god mat. 

  • Chicita
    TheD skrev 2012-08-02 20:07:04 följande:
    Jag har fått normala och bra rum, (om inte bättre) via bokning av såna sidor. Det finns ju alternativ så klart ;)
    Då har du nog haft tur... Flört
    Det finns ju en anledning att dom rummen är billigare än dom man bokar direkt med hotellen (eller via hotellens bokningssidor).
    Ta Coop exempelvis. Om man bokar familjerum via Coop så står det att det är ett rum med två extrasängar.
    Inte att det är bäddsoffa eller fasta extrabäddar. 
    Självklart försöker man ge riktiga familjerum om man kan ändå eftersom gästerna sällan förstår vad dom faktiskt bokat. Men under högsäsong så går det sällan.
    Och om man då ska välja mellan att ge en fullbetalande gäst ett rum med fast extrasäng, eller att ge ett sånt rum till någon som bokat till reducerat pris så är valet rätt enkelt eftersom man hellre säljer rummen till fullpris.

    Det finns ju ingen logik i att sälja rummen billigare via en samarbetspartner om man kan sälja till fullpris själv liksom. Alltså - om man har gott om rum så ger man ju ingen ett dåligt rum "bara för att"...
    Men om det bara finns ett bättre rum så premierar man hellre en fullbetalande gäst än den som bokade via en bokningssite.
    Så... rummen som säljs via dom siterna är "fylla upp-rum" alltså för att man inte vill stå med tomma rum så säljer man lite billigare, men man börjar i princip alltid med att lägga ut dom billigare kategorierna och om dom tar slut men man fortfarande har rum kvar att sälja så fortsätter man sälja samma rum (som man egentligen har slut på) och graderar upp dom som kommer först till bättre kategorier. 
Svar på tråden Hur firar ni erat 1a år som gifta ?