• Anonym (besviken)

Snål vän, hur ska jag göra på hennes bröllop?

Vi gifte oss nyligen och bröllopet blev över all förväntan :) det var helt enkelt underbart och allt flöt på felfritt! Vi hade det i Stockholm då min sambo är därifrån vilket innebar att min släkt och mina vänner från Norrland fick resa och bo på hotell. Vi var därför ute i mycket god tid och dessutom skrev att vi inte vill ha presenter utan blir glada åt att folk närvara. Men vi gav också ut ett bg nr och skrev att om någon nu verkligen ville ge något så ge isf ett bidrag till vår resa.

ALLA gäster gav bidrag eller lite presenter, utom EN! Vi blev överraskade att så många gav och tom blan de vänner jag har som studerar och jobbar deltid och som dessutom fick resa så långt, men de svarade med ett leende och att de verkligen ville ge. MEN min väninna här i Stockholm som inte behövde resa, inte bo på hotel hon gav INGENTING! Jaghade inte brytt mig alls om det inte var så att alla andra gav och att hon är den väninna till mig som tjänar mest. Hon får 52 tkr i månaden och hon är singel med inga barn. Hon är känd för att aldrig ge presenter på födelsedagar och inflyttningar men är detta inte lite tarvligt? Vi skrev ju att vi inte ville ha presenter för att de med dålig ekonomi inte skulle känna sig tvingade men det hör väll till vanligt hyfs att ge en present speciellt när man har det så gott ställt? Vi är ganska nära. Dessutom så vad jag med och firade henne 2 veckor innan bröllopet, i Sandhamn på seglarhotellet och det sved i min plånbok, men ville göra detta för att markera att jag inte bara hade bröllop på hjärnan utan även värdesätter hennes födelsedag... och så får man inget tillbaka...

Nu till min fråga. Om hon skulle gifta sig om några år, kan jag då strunta i att ge bröllopsgåva? Eller hur förhåller jag mig till det? jag vet inte om jag skulle klara av att inte ge, det är så främmande för mig..så pinsamt

• Svar på tråden Snål vän, hur ska jag göra på hennes bröllop?
  • Oniq

Om några år?

Den dagen den sorgen. Varför planera något sådant redan nu?
    Livssituationer kan ändras drastiskt och du vet varken hur din eller hennes liv ser ut då.

Att hon inte ger trots sin goda ekonomi är ju hennes 'problem' gör det inte till ditt :)

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • idajohanna82

Men hallå! Haha ni skrev ju att ni INTE ville ha presenter? Hur skulle hon kunna veta att alla andra ändå gav? Nej jag tycker faktiskt att du är lite sniken som redan nu planerar att inte ge henne något (hon är ju t.o.m singel skrev du så hon lär ju inte gifta sig på ett tag). Sen blir jag lite trött på alla som tycker att bara för att man tjänar mycket så ska man ha råd med allt. Man kanske har stora utgifter varje månad som slukar det mesta av lönen. Gamla lån, CSN, amortering av huslån, topplån mm... Släpp det är mitt tips. 

• Anonym

Jag förstår hur du känner, men jag skulle nog också försöka släppa det. Vi hade många gäster som reste men nästan alla kom med en liten present eller ett bidrag till resan utom ett par som gav oss två trisslotter istället.. Det var lite udda. Men jag vet att de har det lite tight just nu så jag kan ändå förstå det... i ditt fall så är det väl just det att du vet att hon har hög inkomst som sticker i ögonen, men som någon annan sa, du vet ju inte heller ngt om hennes utgifter...
       Skulle det nu vara så att hon gifter sig ngn gång i framtiden så kan du ju kanske ta med det i beräkningen om du står och funderar över vad du ska ge henne, men tills dess så kanske det är bäst att bara ignorera det...

• Brudiframtiden

Om det inte är bestämt att hon ska gifta sig och du inte har fått inbjudan...varför ens tänka på det nu? För övrigt förstår jag inte det där med att inte ge bara för att någon annan inte gett något. Skriver man dessutom att man inte vill ha presenter så får man väl lite "skylla sig själv". Vissa tolkar bokstavligt och andra vill ge ändå! Gör som du vill om det blir aktuellt att hon gifter sig mne släpp det tills dess är mitt råd!

• PimPim83
    Brudiframtiden skrev 2012-07-18 11:52:43 följande:
    Om det inte är bestämt att hon ska gifta sig och du inte har fått inbjudan...varför ens tänka på det nu? För övrigt förstår jag inte det där med att inte ge bara för att någon annan inte gett något. Skriver man dessutom att man inte vill ha presenter så får man väl lite "skylla sig själv". Vissa tolkar bokstavligt och andra vill ge ändå! Gör som du vill om det blir aktuellt att hon gifter sig mne släpp det tills dess är mitt råd!
    Precis vad jag hade tänkt skriva.
  • aniara

Men lägg ner! Om man skriver att man inte vill ha presenter kan man ju inte gnälla om någon kommer tomhänt! Och speciellt inte om du vet att detta är en person som inte brukar ge presenter. Det hade varit en annan sak om vederbörande brukade ge bort dyra saker till höger och vänster men du blev utan. Nu är det ju inte ens aktuellt med en bröllopsgåva till din vän så jag förstår inte dilemmat.

• PiaB

Jag skulle ge henne en present när/om hon gifter sig för att jag inte går tomhänt på fest. Eller ett bidrag om hon önskar sig det. Jag skulle inte låta bli för att jag inte fick något av henne. Känns lite sandlåda över det hela isåfall. Speciellt som det förmodligen är år kvar? Verkar jobbigt för dig om du ska gå och tänka på det här tills hon träffar någon som hon eventuellt gifter sig med och då äntligen får hämnas?

• daniiel
    aniara skrev 2012-07-18 12:01:52 följande:
    Jag håller verkligen med! Det är inte första gången jag läser om de som inte önskat sig något och skrivit att presenter är inte nödvändigt osv, som sedan inte fått presenter av alla gästerna (några, tex föräldrar brukar väl ge ändå) och blivit väldigt besvikna, ledsna och ibland arga och sura.

TS, om ni skrivit att ni inte vill ha presenter, så bli inte förvånad, ledsen eller sur över att ni inte får presenter! Och som aniara skriver, speciellt inte om det är någon som vanligtvis inte brukar ge presenter.

Och angående hennes bröllop, som du inte ens vet om och när det kommer bli, så tänk inte på det. Presenter ger man väl ändå för att man själva vill fira någon? Inte för att "betala" tillbaka. Om och när hon gifter sig, så ta ställning till det då, hur du vill göra. Personligen hade jag valt att ge present ändå, för att jag vill fira min vän. Vem vet, hon kanske också kommer avsäga sig presenter?
  • Anonym (besviken)

Märk att jag skrev: "Jag hade inte brytt mig alls om det inte var så att alla andra gav och att hon är den väninna till mig som tjänar mest". Jag hade inte brytt mig ett skvatt om det var någona annan som inte gav för hon tjänar så mycket mer än alla andra vänner. Hon vet dessutom att våra andra gemensamma vänner (vi är ett stort tjejgäng) gav. Egentligen är det en irritation över lag att hon aldrig ger presenter men alla andra ger alltid till henne. Hon tjänar mer än mig och har låga levnadskostander generellt förutom shoppingen, men jag lade ut pengar för att fira henne trots att jag egentligen behövde dessa pengar till mitt bröllop. Det handlar mer om att när man själv alltid ger och aldrig får tillbaka, att man undrar om hon egentligen inte tycker jag är vär det. Men håller med, kanske är lite väl småsint om jag vill hämnas i framtiden :)

• Anonym

Så om man tjänar bra så måste man dela med sig till sina vänner och bekanta? Trodde inte man hade gemensam ekonomi på det sättet om man inte är sambo/gift. Men alla är vi olika. 
    Jag tjänar väldigt bra men överöser inte mina vänner med jättedyra gåvor för det. Faktum är att jag inte ens skyltar med att jag tjänar bra. Det är väl ändå min ensak.  

Svar på tråden Snål vän, hur ska jag göra på hennes bröllop?