• JochP

    Ordnar ni transport för gästerna?

    Hej!


    Vi ska gifta oss nästa år och det är ca 2 km mellan platsen för vigseln och festlokalen. Hur gör ni andra som inte har vigsel och fest på samma plats, ordnar ni med transport eller får de ta sig till festen själva? Funderar på hur vi ska göra, hyra buss kanske eller så får de åka traktorsläp...

  • Svar på tråden Ordnar ni transport för gästerna?
  • Viii

    Vi har ca 1-1,5 km mellan kyrka och lokal.
    Vi kommer inte att ordna med transport, utan de får de lösa själva.
     

  • JochP

    Tack för svaret! Hur tror ni att de flesta kommer ta sig dit? Promenad fån kyrkan? Taxi eller egna bilar? Vi har inte bestämt än hur vi ska göra men förmodligen erbjuder vi nån typ av transport för de som inte kommer i bil.

  • Viii

    De är väligt bra promenad väg, så några kommer nog att promenera som bor/sover i närheten och så även promenar till kyrkan.
    Sen tar nog övriga egen bil skulle jag tro. 

  • MrsH

    Vi har väldigt långt mellan kyrkan och festen och har därför hyrt en gammal spårvagn (gifter oss i Göteborg) som kommer ta alla gäster till festen:) Kyrkan ligger precis vid hållplatsen.


  • Loveit

    Mellan kyrka och festlokal är det ca 1 mil och vi kommer fixa skjuts åt gästerna, dit och hem. Det kan hända att vi kanske tar en liten slant (20-50kr) beroende på hur mycket det kostar. Känns nästan som ett måste för mig att i alla fall erbjuda skjuts :)

  • TheD

    Mellan kyrka och lokal var det ca 20 km och gästerna klarade sig bra att själva köra till stan. Blir ju lite fullt med bilar vid kyrkan annars då fler par gifter sig.... Folk klarar sig själva. Det är inte spädbarn det handlar om.

  • Louise
    TheD skrev 2012-07-17 19:32:49 följande:

    Mellan kyrka och lokal var det ca 20 km och gästerna klarade sig bra att själva köra till stan. Blir ju lite fullt med bilar vid kyrkan annars då fler par gifter sig.... Folk klarar sig själva. Det är inte spädbarn det handlar om.


    Jag håller med! Det ordnar man själv lätt som gäst :)
  • JochP
    MrsH skrev 2012-07-17 18:54:43 följande:
    Vi har väldigt långt mellan kyrkan och festen och har därför hyrt en gammal spårvagn (gifter oss i Göteborg) som kommer ta alla gäster till festen:) Kyrkan ligger precis vid hållplatsen.


    Wow, vad coolt! Detta gillar jag.
  • Loveit
    TheD skrev 2012-07-17 19:32:49 följande:

    Mellan kyrka och lokal var det ca 20 km och gästerna klarade sig bra att själva köra till stan. Blir ju lite fullt med bilar vid kyrkan annars då fler par gifter sig.... Folk klarar sig själva. Det är inte spädbarn det handlar om.


    Självklart är det inte spädbarn, men jag kan tänka mig att många kanske uppskattar skjuts så att båda i ett par kan ta sig ett glas vin eller så. Speciellt om det är lite längre bort, på en liten ort och inte kommer därifrån.

    Vi har många gäster som inte bor eller har varit där vi gifter oss och som säkert kommer se bröllopet lite som en semester samtidigt (gissar jag) så då kan det säkert vara skönt att inte behöva tänka på bil.

    Men tur att vi tycker olika Glad
  • ElinFalk85

    Vi ordnade med taxi till alla mellan kyrka och lokalen, mest för att en del virrar bort sig i sin egen bakficka hihi, och för att en del var gamla osv.

  • JochP
    Loveit skrev 2012-07-17 19:48:31 följande:
    Självklart är det inte spädbarn, men jag kan tänka mig att många kanske uppskattar skjuts så att båda i ett par kan ta sig ett glas vin eller så. Speciellt om det är lite längre bort, på en liten ort och inte kommer därifrån.

    Vi har många gäster som inte bor eller har varit där vi gifter oss och som säkert kommer se bröllopet lite som en semester samtidigt (gissar jag) så då kan det säkert vara skönt att inte behöva tänka på bil.

    Men tur att vi tycker olika Glad

    Det är precis i de banorna jag funderar också. Vore nice att kunna erbjuda dem skjuts till festen. Vi hade tänkt hyra en ångbåt och åka i den till lokalen, men alla 90 gäster får tyvärr inte plats i den.


    Vi bor på en liten ort så taxi är inget bra alternativ då det endast finns enstaka bilar. Vi spånar vidare på detta.

  • missfroggy

    Vi gifter oss i Stockholm och har gäster från Norge. Vi har valt att skaffa transport från hotellet till kyrkan och sedan från kyrkan till festlokalen.Vi har valt att gøra detta då min sambo inte vill ha virriga norrmän på vift i storstan. Han är själv norrman:) Vi har hyrt minbuss och om chaufføren vill tjäna en slant på att køra hem folk efter festen så är det upp till honom.

  • tjallamallan

    Detta är ju så klart en väldigt individuell fråga, men jag ser ingen anledning till att vi som brudpar ska stå för skjutsen till alla gästerna. Det kan ju handla om många tusen kronor, vilket iaf vi inte har ekonomi till. Nej, jag tycker att man som gäst får ordna sin egen skjuts...
    Visst kan jag förstå om nån gör en rolig grej av det som t.ex den gamla spårvagnen osv. Men jag som gäst skulle aldrig förvänta mig att brudparet ska fixa skjuts till alla sina gäster.

  • Josefina
    JochP skrev 2012-07-17 20:51:14 följande:

    Det är precis i de banorna jag funderar också. Vore nice att kunna erbjuda dem skjuts till festen. Vi hade tänkt hyra en ångbåt och åka i den till lokalen, men alla 90 gäster får tyvärr inte plats i den.


    Vi bor på en liten ort så taxi är inget bra alternativ då det endast finns enstaka bilar. Vi spånar vidare på detta.


    Vi gifter oss i Stockholmstrakten i augusti och har 80 gäster och det är ca 5 kilometer mellan kyrka och festen så vi ordnar transport, kostar bara 2200 kr för den största bussen och den rymmer samtliga gäster.

    Främst vill vi stå för transporten därför att vi vill att bröllopsdagen ska kännas som en gemensam dag från den stund då klockorna ringer i kyrkan, därifrån ska alla bara åka med och ha en tokrolig och bekväm dag, inte behöva leta parkeringsplatser eller börja prata om bilplatser. Och på bussen har toastmastern ett ypperligt tillfälle att presentera sig och välkomna alla, på så vis kommer alla i stämning på en gång :)

    Hoppas ni löser en smidig transport!!
    Lycka till Glad
  • Syllis 2012

    Gästerna får ta sej till festlokalen själva.Men det är inte så långt dit.

Svar på tråden Ordnar ni transport för gästerna?