• Anonym

Rädd för vad folk ska tycka om vårt bröllop....

Nästa år gifter vi oss. Vi gifter oss i kyrkan med efterföljande fest i lokal. Vi kommer att ha lite vintage/lantligt/skogstema och inget "fancy"..det blir italiensk buffé och bröllopstårta. Känns det snålt att hoppa dessert och förrätt? Vi kommer att bjuda ca 40 personer, inte en aning om hur många som tackar ja. Är bara rädd för vad folk ska tycka. Många verkar ha så bestämda åsikter om hur bröllop ska vara, att det ska vara trerätters och så. Vi kommer förmodligen att ta DJ, för att det ska bli nån fest. Uppfattas det som tråkigt om vi blir mellan 30-40 personer och har ett enklare bröllop med buffé och enbart tårta? Vet inte varför jag bryr mig egentligen men är rädd för folks åsikter....

• Svar på tråden Rädd för vad folk ska tycka om vårt bröllop....
  • Anonym
    Viii skrev 2012-07-16 21:07:39 följande:
    Vi skrev bara att efter vigseln så inbjuder vi på en enklare sommarbuffe.

Ja..det kan man ju skriva. Tack!

Paoi, hur många blir ni? är så rädd att det inte blir nån fest med tanke på antalet...Också är jag rädd att en massa gäster inte kommer eller tackar nej..hehe..

• Anonym
    MagnusFlicka skrev 2012-07-16 21:13:40 följande:

Jag är också orolig över vad folk ska tycka om vårat bröllop. Den kommer nog uppfattas som lite annorlunda från vad andra är van vid...T ex tårtan kommer inte vara i trappsteg utan en liten rund och sen 2 st stora renktangel tårtor och själva maten är mycket enkel, ganska norrbottnisk mat. Jag är lite rädd för att folk ska tycka att det är tråkigt och snålt. Men man ska göra som man själv vill. Det är ju ändå din dag =)

Ja..det e brudparets dag..så varför oroa sig egentligen...men gästantalet oroar mig lite ändå...
  • car1021

Jag och min sambo gifter oss nästa lördag. Vi kommer också att vara 40 personer eftersom vi tyckte att det var lagom och att man då kan umgås och prata med allihopa. Vi kommer att ha något mousserande vin efter vigseln med lite tilltugg och sen blir det buffé. Senare blir det bröllopstårat och kaffe.

Vi kommer ha en utomhusvigsel (om det inte spöregnar) och vara i en park där vi hyrt lokalerna. Kanske inte helt traditionsenligt men jag tror att alla som kommer dit och ser platsen kommer tycka att det är jätte mysigt. Vi tycker det i alla fall och det är ju våran dag.

Visst jag har också tänkt så ibland att folk kanske tycker det är töntigt eller snålt eller vad det kan vara. Jag har  en kinaklänning och har köpt de flesta saker på Ebay så vi kommer att ha ett "billigt" bröllop men samtidigt så tror jag inte att någon kommer att tycka det. För även om det är mycket billigare att köpa sakerna på Ebay så har jag inte köpt någon "skit".

Om man själv är nöjd så räcker väl det? Det finns ju ingen som har ett exakt likadant bröllop som någon annan.
    Om brudparet strålar av lycka så kan väl inge komma och klaga på bröllopet?

• Lipan

Vi gifte oss i hemlighet i New York i maj och skickade samma dag ut inbjudningar till vår bröllopsfest som vi höll två månader senare. På festen bjöd vi på bål, bubbel, matiga snittar med ett glas vin till samt cupcaketårta och fikabord med kaffe och avec. Sen hade vi betalbar till självkostnadspris och hela kalaset kostade inte mycket alls. Vi ville hellre bjuda många än att ha en dyr trerätters middag. Nu hade vi 77 gäster och vi hade en sån otroligt rolig fest! Allt från dekorationer till mat var hemmagjort och vi hade festen hemma i trädgården. Min mans band spelade och det enda vi hyrde in var en bartender.

Så jag tycker att man ska få göra precis som man vill! Om någon tycker att man är snål eller har nåt annat att klaga på så är det ju faktiskt frivilligt att komma.  Glad

• TheD

Tårtan är ju själva desserten ;)

Vi hade ingen förrätt då vi hade buffé. Där kan man ju själv plocka förrättsdelen och huvudrättsdelen så att säga. Låter helt normalt och vettigt det ni ska ha.

• jonassusanne

Jag tycker att det där upplägget låter så mysigt! Det kommer att bli familjärt, gosigt och alldeles uuuunderbart! Kyss Är det någon som har något annat att säga om det så är de "koo-koo-koo-koo"...

Skämt åsido, vi är alla olika, men då det är så ni vill ha det så är det ju också ni. Och de som kommer känner väl er? Då borde de ju också fatta att det passar er och inte tycka att det är konstigt alls att det är så ni har valt att lägga upp det. Det blir säkert en riktigt trevlig fest och de kommer att gå hem mätta och sönderdansade!

Vi hade ett bröllop bara för mammor, pappor, syskon med respektive + min (fruns) allra bästa vän med familj.
    Vi var väl runt 20 pers... Vi bjöd på allt;

*skjuts till och från festen (hade en körkåt 18-åring som chaufför, hon fick 1 000:- för det, hon körde kanske totalt 3 timmar med våran bil, men var på stand-by under kvällen)
    *vigsel höll vi i kvartersgården, med en kille som spelade och sjöng "mellan" akten
    *mingelfest med dricka och snacks
    *sen ut på fin restaurang för mat och dryck (körkåta tjejen körde! Skrattande) Kostade oss inte så mycket då gubben fick dra av det på jobbet *shhh*
    *tillbaka till kvartersgården för bröllopstårta, kaffe, likör/whiskey & PARTY! (Då fick alla barn skjuts hem till barnvakterna - gissa med vem? Flört)
    *fylld kyl med öl, vin och drinkar att ta fritt från hela kvällen!

Vi hade så jäkla roligt! Spelade musik från laptop, surrade, en och annan drog en svängom, höll spontala tal och rundade av runt 3-snåret på natten. Gissa igen vem som körde hem fylltrattarna?! Flört

Notan: med ringar, kläder, dekorationer, inbjudningskort,  ja allt - ca 15-20 000:- (vi har faktiskt inte räknat ut det!)

Kontentan - man kan få en underbar kväll oavsett hur man gör det, bara det passar en själv. Och det märker folk och tycker att det är så bra!

Lycka till nu och var lugn, det blir nog bra! Och grattis till det kommande bröllopet! Kyss

• ElinFalk85

vi var typ 30 pers på vårt bröllop. vi bjöd på brudskål med snacks. buffé med alkoholfritt öl eller vin (eller läsk) och sen bröllopstårta med kaffe eller te. Alla tyckte det var jättetrevligt!!

• majflicka

Usch vad jag känner igen mig. Gifte mig förra året och var så upptagen med oro för vad folk skulle tycka och ursäkter till folk för att det var som det var. Vem som än frågade agerade jag ursäktande som försvarsställning. Folk på BT har massa åsikter. De som dock kommer på ert bröllop är era nära och kära som vill Er väl och som vill ha en fin dag tillsammans med Er. Försök att släppa alla sådana tankar. För mig krävdes det öroninflmmation/ bihålebesvär på brällopsdagen för att jag skulle slappna av och sluta ursäkta mig hela tiden;)

• knyttan

Vi gifte oss för tre veckor sedan, och vi var precis 41 personer och 5 småknoddar (ammande barn). Vi hade vigsel och brudskål på ett ställe och sedan festen i en jätteenkel lokal (ett kafé i en skola, låter jättet tråkigt men det var helt perfekt).
    Vi bjöd på, förutom brudskålen i mousserande:
    * välkomstdrink, som bestod av cider med färska bär i, och snittar som min mamma hade gjort,
    *en buffé med svenska klassiker som rostbiff, potatisgratäng, västerbottenspaj och rödbetor med getost mm, och valfri dryck till maten
    * kaffe och hembakta kakor som jag o min man gjorde själva, samt avec (konjak el bailys)
    * tårta och bubbel senare på kvällen
    * fri bar

Vi hade inget band eller DJ, vi pratade om att hyra en DJ eftersom min man ville ha det, han är van vid att bröllopsfester ska vara jättestora med massor av folk och dansgolv med riggat ljus mm så han oroade sig mycket över att det skulle bli "futtigt". Men sedan tänkte vi att folk ändå inte skulle stanna så länge eftersom de flesta av våra vänner är småbarnsföräldrar så vi skippade det. Men det blev drag till kl 3 ändå!! Hade det inte varit så att jag började fösa ut folket som var kvar vid det laget så hade det kanske hållit på ett par timmar till!
    De flesta av den "äldre generationen" droppade iofs av vid tolvsnåret men sen stannade alla andra kvar (ca 20 pers) och hade hur kul som helst av vad det verkade,och det kändes verkligen inte som om vi var "få".

Jag tycker inte att du behöver vara orolig för vad folk tycker, här på BT finns det visst en massa åsikter om allt möjligt och i största allmänhet så kan det kännas att ju större o maffigare bröllop desto bättre, annars "räknas" det inte liksom. Men dina släktingar och vänner kommer bara vara så himla glada för eran skull, de kommer ju på ert bröllop, inte för att vara med på vilken fest som helst, så de kommer säkert att tycka att det är superfint och speciellt ändå! Sen så måste jag säga att jag tror inte att det beror på om man har DJ eller inte om det blir något "drag" utan det beror nog mer på själva stämningen på festen och gästerna som är där o deras humör. Har man bara en bra spotifylista och ett par hyggliga högtalare så blir det nog fest ialla fall.

• Anonym

Tack för era svar. Fattar inte varöfr jag bryr mig om vad andra tycker...det blir ju som vi vill i allafall!

• Anonym (Emmmi)

Hej!
    Jag gifte mig förra veckan och hade också ett enklare bröllop. Vi gifte oss kyrkligt och hade festen i församlingshemmet. Bjudna var ca 40 vuxna och 10-talet barn. Vi bjöd på tilltugg innan middagen p g a att vi skulle fotograferas, och sedan blev det buffé och till efterrätt tårta. Eftersom vi hade tidig vigsel (redan 13.00) var alla ganska trötta efter brudvals och dans (inte minst bruden...) så alla började åka vid 00-01 tiden vilket kändes helt OK. Alla hörde av sig efteråt och sa att de haft sååå trevligt och mysigt. Jag är inte typen som vill ha stora fancy bröllop så jag hade aldrig trivts med den idén. Jag gillar när det är avslappnat, hjärligt, spontant och känslofullt - och precis så blev det!

• knyttan
    Anonym (Emmmi) skrev 2012-07-30 11:29:11 följande:
    Hej!
    Jag gifte mig förra veckan och hade också ett enklare bröllop. Vi gifte oss kyrkligt och hade festen i församlingshemmet. Bjudna var ca 40 vuxna och 10-talet barn. Vi bjöd på tilltugg innan middagen p g a att vi skulle fotograferas, och sedan blev det buffé och till efterrätt tårta. Eftersom vi hade tidig vigsel (redan 13.00) var alla ganska trötta efter brudvals och dans (inte minst bruden...) så alla började åka vid 00-01 tiden vilket kändes helt OK. Alla hörde av sig efteråt och sa att de haft sååå trevligt och mysigt. Jag är inte typen som vill ha stora fancy bröllop så jag hade aldrig trivts med den idén. Jag gillar när det är avslappnat, hjärligt, spontant och känslofullt - och precis så blev det!
Svar på tråden Rädd för vad folk ska tycka om vårt bröllop....