• Five year engage­ment
    Äldre 16 Jul 11:50
    5918 visningar
    23 svar
    23
    5918

    Vigselförrättaren tycker vårt förslag liknar kyrkligt, snabb hjälp önskas, bröllop på lördag!

    har haft telefon och mailkontakt med vår vigselförrättare och fick imorse svar på det förslag jag mailat. VF var positiv till första delen; hälsa välkomna och läsa dikt, men inte resten. Han tyckte det liknade en kyrklig vigsel.. jag antar att det är den "säg efter mej"-biten som han reagerar på... jag vet varken ut eller in just nu, blir lite besviken att det blir så "enkelt" som VF´s kontrande förslag då vi enbart säger JA med ytterst lite snack från VF.


    men vi har ju trots allt valt en borgerlig ceremoni så det är inget jag egentligen kan va besviken på.. men man läser ju så mycket här på BT om hur folk lägger upp sina vigselceremonier...



    bröllopet är på lördag 21/7... vi känner väl inte att det är superviktigt hur själva ceremonin är, men att bara säga JA och inte ett ord mer under själva vigsel känns så futtigt på något vis, vi har ju ändå 20 pers som tittar på =)




    vårt förslag


    INGÅNGSMUSIK: Gitarrkomp


    MUSIK: ”A young summers youth”


    VF: ”Jag hälsar Er välkomna till **** och Herrgården ****, där Ni nu ska bevittna vigseln mellan de här två personerna; X och X.


    VF: Jag ska be att få läsa en text skriven av Robert Fulghum, som heter ”Union”;


    ”Ni har känt varandra från det första trevande mötet
    till den här stunden. I något skede
    bestämde ni er för att gifta er. Från den stundens ja
    till den här stundens ja, har ni lovat varandra
    och kommit överens utan formella förbindelser.

    Alla de konversationer som ni haft i bilen, över
    ett mål mat eller under promenader – alla dessa
    meningar som börjat med ”när vi är gifta”
    och fortsatt med ”jag vill, och du vill, och vi vill” –
    de nattliga samtalen som inkluderat ”någon gång”
    och ”på något sätt” och ”kanske” – och alla de löften
    som var outtalade i era hjärtan.

    Alla dessa vardagliga samtal, och andra, är bröllopets
    äkta kärna. De symboliska löften ni kommer att
    avge idag är ett sätt att säga till varandra ”du vet alla
    de saker vi lovat och hoppats och drömt – jag menade
    det, vartenda ord”.

    Se på varandra och kom ihåg den här stunden i livet.
    Före den här stunden har ni varit många saker för
    varandra – bekanta, vänner, älskare och till och med lärare.

    Nu ska ni säga några ord som för er över livets tröskel
    och mellan er kommer det aldrig igen att bli
    sig riktigt likt. För efter dessa löften, ska ni säga
    till världen, det här är min man och det här är
    min hustru.”


    VF: Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.

    Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:

    Vill du XXX. ta denna XXX, till din hustru att älska henne i nöd och lust?


    Man: Ja.


    VF: X, säg efter mig;


    ”Jag, ****, tar dig ******** till min maka, min partner i livet och min enda sanna kärlek.”


    Man: ”Jag, ****, tar dig *** till min maka, min partner i livet och min enda sanna kärlek.”


    VF: ”Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid.”


    Man: ”Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid.”


    VF: ”Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig.”


    Man: ”Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig.”



    VF: ”Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som sker, kommer jag stå vid din sida.”


    man: ”Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som sker, kommer jag stå vid din sida.”


    VF: Vill du **** ta denne **** till din man att älska honom i nöd och lust?


    kvinna: Ja



    VF: X, säg efter mig;


    ”Jag, ****, tar dig **** till min make, min partner i livet och min enda sanna kärlek.”


    Kvinna: ”Jag, ***, tar dig **** till min make, min partner i livet och min enda sanna kärlek.”


    VF: ”Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid.”


    kvinna: ”Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid.”


    VF: ”Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig.”


    kvinna: ”Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig.”


    VF: ”Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som sker, kommer jag stå vid din sida.”


    kvinna: ”Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som sker, kommer jag stå vid din sida.”


    VF: Då vill jag be *** komma fram med ringarna.


    RINGVÄXLING


    VF: Jag förklarar er nu för äkta makar.


    KYSS


    VF: När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.
    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.


    VF: Som avslutning ska vi lyssna till en vacker melodi.


    MUSIK: Kärleksvisan



    VF´s förslag


    VIGSELMEMORIAL


     


    Vigsel den 21 juli 2012 kl ****


    på ***** i ******


     


    Mannens namn: XXXXXXXXXX


     


    Kvinnans namn: XXXXXXXXXXX


     


    Vittnen:


    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


     


     


    Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd.


    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.


     


    Tar alltså Du XXXXXXXXXX


     


    denna XXXXXXXXXX


     


    till din hustru att älska henne i nöd och lust?


     


    Tar Du XXXXXXXXXXXXXXXXX


     


    denne XXXXXXXXXXXXXXXXXXX


     


    till din man att älska honom i nöd och lust?


     


    Ge varandra handen till bekräftelse på detta.


     


    Jag förklarar er nu för äkta makar.


     


    Glöm aldrig det löfte om trohet, som ni nu har avlagt.


    Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende


    och besinna ert ansvar mot kommande släkten.


     


    Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.

  • Svar på tråden Vigselförrättaren tycker vårt förslag liknar kyrkligt, snabb hjälp önskas, bröllop på lördag!
  • wiii
    Äldre 16 Jul 11:58
    #1

    Det jag inte förstår är varför det skulle vara ett problem att det liknar det kyrkliga? Det är ju fortfarande ingen religion inblandat i det ni ville ha.

  • Aniara­4
    Äldre 16 Jul 11:59
    #2

    Jag förstår inte heller varför det skulle vara ett problem?

    Finns det något i det som strider mot vigselförrättarens personliga övertygelse, eller hur menar han?

  • Äldre 16 Jul 12:12
    #3

    Det jag reagerar på, är att det är väldigt många väldigt långa -om än så vackra- meningar som ni själva föreslår att ni ska läsa upp och som VF dessutom ska läsa före-båda två. Det kommer att vara bra mycket längre "haranger" att försöka komma ihåg att läsa upp rätt än vad det vanligtvis är i en kyrklig vigsel, då man ju läser korta passager med bara några ord i taget, uppdelat  "nu till min hustru"  "tills döden skiljer oss åt" osv. Det jag tror er VF mmenar är att det kanske blir lite väl svulstigt och långt om detta skall läsas sammanlagt fyra gånger innan ni är förklarade som äkta makar. Bra mycket längre än i en kyrklig ceremoni-va det nu skulle ha med saken att göra.

    Kan ni inte antingen korta ner raderna och komprimenra det till exempelvis två meningar? För egentligen så är ju innehållet i alla meningarna i stort sett detsamma, men med många broderande ord. Eller alternativt skriva ner texten som en sammanhängande dikt att läsa upp innnatill från papper?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 16 Jul 12:15
    #4

    För övrigt så får man ha religiösa inslag i en borgerlig ceremoni. Den huvudsakliga skillnaden är att den inte är en gudstjänst och därför inte behöver följa någon kyrkas ordning. Man kan tex mycket väl sjunga psalmer och så vidare. Jag tror som sagt att det är längden på era löften som är den springande punkten. Fast jag förstår inte varför VF uttrycker sig med jämföreslser mellan borgerligt vs kyrkligt.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 16 Jul 12:15
    #5

    Eller också kan ni läsa själv utan någon som läser före. Så tänkte vi göra.

  • Five year engage­ment
    Äldre 16 Jul 12:16
    #6

    jag är också lite frågande till just det "kyrkliga", men antar att det är "säg efter mej"-biten...


     


    jag gissar att dte också kan bero på att jag vet att VF har 3 vigslar samma dag en kl 15, kl 16 och så vi kl 17.. så han har ingen tid att sätta sej in i 3 helt olika vigselakter... eller så är han allmänt inte beredd att vara flexibel.. jag vet ej hur han brukar göra... kan ej uttala mej om det.. men som jag förstår så är det väldigt mycket upp till vigselförrättaren själv att bestämma vad han/hon går med på för ändringar etc...


     


    vi funderar nu på att ha med samma löften som vi tänkt, men att skippa "säg efter mej"-biten. istället gör vi snygga fusklappar till oss så att vi slipöper memorera allt. så säger vi det rakt till varandra istället... det kan väl inte VF ha något emot???


     


     

  • Jessic­aR
    Äldre 16 Jul 12:16
    #7

    Hej jag gifter mig också nu på lördag =)

    konstigt att vigselförättaren inte tyckte om ert förslag det är ju endå ni som ska gifta er.
     det du kan göra är att ringa vigselförättaren och förklara att det är så du vill ha det och att det har inget med religion att göra utan mer om tradition.  Det brukar vara lättare när man pratar med personen i stället för mail saker missuppfattas så lätt. 

    Lycka till och kämpa så att du ska få ditt bröllop som du vill ha det. 

  • Five year engage­ment
    Äldre 16 Jul 12:18
    #8
    yavanna81 skrev 2012-07-16 12:15:37 följande:
    Eller också kan ni läsa själv utan någon som läser före. Så tänkte vi göra.
    precis vad vi tänker nu också... =)
  • Five year engage­ment
    Äldre 16 Jul 12:22
    #9

    detta var svaret jag fick via mail...


     


    "Hej X!


    Välkomsthälsningen och dikten är väl ok men för övrigt kan jag inte infria Era önskemål. En borgerlig vigsel är en enkel cermoni som är noga reglerad över vad jag får säga för att bli giltig. Den text jag fått av dig liknar en kyrklig vigsel och då får Du nog kontakta en präst i kommunen. Jag skickar över den text jag har att följa så får Ni ta ställning till hur Ni vill ha det.


    Hälsningar/X"



    jag vet inte riktigt hur han menar, jag har ju utgått från den långa versionen av borgerlig vigsel som jag hittat här på BT, och som många verkar använda sig av... Jag trodde att det var standard, men det verkar inte som vår VF känner till den alls..... han har ju en helt annan text i sitt förslag... känns som vi missförstår varandra väldigt mycket i onödan...

  • Äldre 16 Jul 12:26
    #10
    Five year engagement skrev 2012-07-16 12:22:02 följande:

    detta var svaret jag fick via mail...


     


    "Hej X!


    Välkomsthälsningen och dikten är väl ok men för övrigt kan jag inte infria Era önskemål. En borgerlig vigsel är en enkel cermoni som är noga reglerad över vad jag får säga för att bli giltig. Den text jag fått av dig liknar en kyrklig vigsel och då får Du nog kontakta en präst i kommunen. Jag skickar över den text jag har att följa så får Ni ta ställning till hur Ni vill ha det.


    Hälsningar/X"


     


    jag vet inte riktigt hur han menar, jag har ju utgått från den långa versionen av borgerlig vigsel som jag hittat här på BT, och som många verkar använda sig av... Jag trodde att det var standard, men det verkar inte som vår VF känner till den alls..... han har ju en helt annan text i sitt förslag... känns som vi missförstår varandra väldigt mycket i onödan...


    Skicka ett mail till honom där du bifogar den långa version du hittat och berätta att du utgått från just den, och fråga om han aldrig använt sig av den, så får du veta ifall han känner till den eller inte.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Vigselförrättaren tycker vårt förslag liknar kyrkligt, snabb hjälp önskas, bröllop på lördag!