• Anonym (dubbelbröllop)

Min svägerska gifter sig samtidigt!

Fick för några dagar sedan veta att min svägerska och hennes sambo ska gifta sig samma sommar som oss. Ingen har bestämt datum men det kommer nog bli ganska tätt (stressigt!). Jag har inte något emot att det två bröllop nästan samtidigt, förutom stressen jag kommer känna haha.

Nu till problemet.. Vi har börjat prata bröllop och vi kommer ha rätt likt varandra men ändå inte. Det tråkiga är att hon skrattar åt alla mina idéer och önskemål hela tiden. Jag själv tycker så klart inte att alla hennes idéer är super men eftersom det är hennes bröllop hon planerar så håller jag tyst om det, om hon nu inte skulle rådfråga mig.

Varför måste hon säga exakt vad jag tycker. Ibland funderar jag på om jag är helt ute och cyklar. Ett exempel: Jag vill skicka ut inbjudningskort till alla par/familjer för att det ska kännas personligt för gästerna. Hon sågar det totalt och tycker att man ska skicka till kusinernas föräldrar och skriva på inbjudan alla barnens namn med respektive osv, även fast de vuxna barnen inte bor hemma. Jag tycker att man kan göra hur man vill, det blir billigare så som hon tycker. Men jag vill fortfarande att det ska kännas personligt..

Men det där var bara en liten grej av allt hon säger.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min svägerska gifter sig samtidigt!
  • Ingride

Jag skulle aldrig drömma om att bjuda vuxna barn genom att skriva inbjudan till deras föräldrar. Vi har skickat personliga inbjudningskort till alla som har egen adress.

• Drullen

Vi skickade till föräldrarna till vissa utomlands som vi inte har /kan få tag på adresserna till. Annars skulle ja aldrig göra det, var går den gränsen? Ska man skicka till gammelfarmor då, eller är man egen familj när det kommit barnbarn? ; )

Hon är troligtvis jätteavundsjuk på idéerna du kommer med, det brukar va så det visar sig. Säg till henne, att det är ju tur att vi tycker så olika då blir det troligtivs ganska olika bröllop trots att de är nästan samtidigt..

• daniiel

För det första, vi gjorde som ni tänker göra, till vuxna kusiner som inte bor hos sina föräldrar, så skickade vi såklart inbjudan direkt hem till kusinen i fråga. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att göra på det andra sättet och så många kronor kan jag inte tänka mig att man skulle spara på det. Jag hade nog inte tyckt att det är så roligt att få en bröllopsinbjudan gemesamt med mina föräldrar hem till dom, då skulle det kännas som att mina föräldrar är inbjudna och jag (och min familj) är någon sorts bihang som kan få följa med. Nej, jag tycker du är helt inne på rätt spår där! :)

Och för det andra, försök att ignorera henne, även om det kan vara svårt. Tänk att hon inte är värd att lägga ner någon tid eller energi på, utan spara din tid och energi till något och någon annan. Ni vill göra olika, det är helt okej, och det är ju väldigt tråkigt om hon inte kan inse det. Prata inte med henne om bröllopet? Och frågar hon något, så ge ett lite svävande svar eller liknande. Hon måste ju inte vara involverad i er bröllopsplanering.

• Gullock

Planera inte med henne! Då finns det risk att hon snor dina idéer om hon gifter sig först

• Tösen

Hon är bara avundsjuk och försöker tryck ner dig. Bit tillbaka och undvik att prata bröllop med henne. Håll dina goda idéer för dig själv, hjälp henne inte. Du skall göra som du vill och personligen skulle jag bli upprörd om någon skrattade åt mina idéer, ställ nästa gång frågan: Varför skrattar du åt mig? Sådant kan få folk ställda och säg sen att du tar illa vid dig. Ibland är det bättre att vara rak och ärlig, för det är då hon som får stå med byxorna nere.

Gällande Kusiners barn m.m Så har jag personligen fått erfara detta X antal gånger. Jag flyttade hemifrån för över 4 år sedan och fortfarande så får jag inbjudningar till dop, konfirmation m.m via min Pappa. Det är inte alls kul, tar illa vid mig och stör mig som sjutton på det. Jag är väl vuxen? Eller? Jag och min fästman har sedan länge en fast adress och ser ingen anledning att bli + 1 till min pappa. Nej, personligt skall det vara- annars kan det va!

Kram

Svar på tråden Min svägerska gifter sig samtidigt!