• Foxie
    Äldre 15 Jul 18:06
    2262 visningar
    1 svar
    1
    2262

    Brölloppsresa galapagos, har ni tips?

    Hej,
    Jag och min man planerar att åka till galapagos samt equador på bröllopsresa. Är det någon som varit och kanske kan dela med sig av sina restips? 

    alla tips uppskattas Drömmer 

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Brölloppsresa galapagos, har ni tips?
  • Ginggi­rl
    Äldre 23 Jul 10:50
    #1

    Hej Foxie!

    Jag vill inte dra ner era förväntningar eller så men jag och min fästman ha researchat en hel del om alla begränsningar på Galapagos, man kan inte "komma och gå som man vill" ex. finns en begränsning om att en och samma båt inte får gå in på samma ö förens det passerat 14 dagar. Vilket kan begränsa resan beroende på vilka öar man vill besöka då skeppen går olika rutter olika veckor pga denna begränsning (den kom 1 jan 2012 om jag minns rätt, eftersom öarna börjar bli exploaterade och de har börjat få dit sjukdommar som bara kan komma dit via "besökarna". Dessutom har det spridits saker mellan öarna som inte kan flyttas på naturligt sätt, kanske via skeppen i sig). Man får heller inte vandra helt fritt på öarna och det är bara på vissa utav öarna (som då kanske inte får besökas beroende på om skeppet/båten var där förra veckan) som man kommer riktigt nära de "häftiga djuren" (ex.sköldpaddorna, färgglada ödlor och fåglar och den fantastiska växtligheten), på de andra får man i princip bara se ett kargt vulkan-landskap (man kan ha tur att hitta djur och plantliv där men det är mer letande och kan vara avgränsade områden man får besöka). Däremot ska det vara jättehäftig att dyka (kräver dock PADI2 eller motsvarande och att skeppet har dykrättigheter) med alla fiskar och koraller. Snorkla verkar de flesta företagen erbjuda, vilket ju ger tillgång till skatten i det klara vattnet, se dock till att inte behöva dyka inne i hamnarna utan att det företag ni väljer erbjuder det på ett mer "öppet vatten".

    Kan tipsa om hemsidan http://www.galapagosislands.com/ som har en hel del tips och tankar som kan vara bra.

    Vi kom tyvärr fram till att det blev för mycket pengar för oss med osäkerheten om vad man kommer få se och dessutom har jag tyvärr fel på en tå (och om det inte går över haltar jag på kryckor, så då vill vi inte planera en resa där vi inte kan göra precis det vi vill).

    Har du något tips om en bra/billig resebyrå så resan skulle bli värd att göra (om tån blir lite bättre)? Med vilken byrå/företag har ni tänkt boka och hur länge tänkte ni vara där? 

    Hoppas detta inte gör dig för deppad/nedstämd, tänkte iaf att det är information som är väl värd att ha med vid beslutet av vad man vill betala, när man vill åka och vilka öar man vill besöka.

    Hälsningar och lyckönskningar om en fantastisk bröllopsresa!

Svar på tråden Brölloppsresa galapagos, har ni tips?