• emzerus83

Brudar Västmanland 2013

Jag tyckte det kunde vara roligt att starta en tråd för alla brudar i Västmanland som ska gifta sig 2013! Så vi kan ge varandra tips, råd o idéer angående allt som händer fram till dagen D...:)

Vi ska gifta oss 29 juni 2013, borglig vigsel i Skerike Bygdegård...

Hoppas att fler vill ansluta sig här så att jag inte blir själv! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-24 12:21
    västerås13- maj?
    Solborga- 1 juni 2013
    Lisus- 1 juni 2013
    Sornelid- 1 juni 2013- Kolbäcks kyrka
    JOOL09- 8 juni 2013- Badelunda kyrka
    emzerus83- 29 juni 2013- borgerligt Skerike bygdegård
    lillasofie- 3 augusti 2013- Badelunda kyrka
    Sophiebus- 3 augusti 2013-
    88kaktus85- 17 augusti 2013- Badelunda kyrka
    Kotthare
    Maria Emilia

• Svar på tråden Brudar Västmanland 2013
  • emzerus83
    Candyheart skrev 2013-01-19 14:19:45 följande:
    Nu till frågan, tror ni jag behöver underkjol till klänningen och i så fall vad för sort? Några tips?

Vilken läcker klänning! Lägg gärna in en bild på dig sen när den har kommit :)
    Tror inte att du ska behöva ha underkjol...det ser ju ut att vara rätt "fluffig" kjol ändå tycker jag...men det är nog lättast att se sen när du får prova den.

Har ni börjat fundera på inköp av alkohol till middagen o festen? Jag tycker dte är jättsvårt att veta hur mkt det kommer gå åt och vad folk kommer att dricka till middagen. Vi kommer att ha buffe o ha både öl o rött o vitt vin samt alkoholfria alternativ.

Kollar systembolagets dryckesåtgångs-lathund men tycker ändå det är svårt...hmm...
    Tänker ni åka till Tyskland eller nå annat land eller köpa på systemet här hemma?

Har ni börjat fundera på brudbukettens utformning om ni ska ha någon vill säga? Jag trodde att jag visste hur jag ville ha den men nu ändrar jag mig från dag till dag känns det som :)
  • Candyheart
    emzerus83 skrev 2013-01-20 21:50:58 följande:
    Vilken läcker klänning! Lägg gärna in en bild på dig sen när den har kommit :)
    Tror inte att du ska behöva ha underkjol...det ser ju ut att vara rätt "fluffig" kjol ändå tycker jag...men det är nog lättast att se sen när du får prova den.

Har ni börjat fundera på inköp av alkohol till middagen o festen? Jag tycker dte är jättsvårt att veta hur mkt det kommer gå åt och vad folk kommer att dricka till middagen. Vi kommer att ha buffe o ha både öl o rött o vitt vin samt alkoholfria alternativ.

Kollar systembolagets dryckesåtgångs-lathund men tycker ändå det är svårt...hmm...
    Tänker ni åka till Tyskland eller nå annat land eller köpa på systemet här hemma?

Har ni börjat fundera på brudbukettens utformning om ni ska ha någon vill säga? Jag trodde att jag visste hur jag ville ha den men nu ändrar jag mig från dag till dag känns det som :)
    Hej, jo vi ska ju också ha buffè, jag har turen att ha jobbat på systemet så jag vet ungefär vad vi ska välja och åtgång.

Mousserande kan du mäta ungefär 6 glas per flaska. Rött och vitt ungefär 4-5 glas per flaska.
    Avec om ni ska ha sådan, brukar man servera 4 cl.

Vi har tänkt köpa från tyskland, bag in box och servitören serverar ur karaffer. Vi kör ett fruktigt torrt vitt vin och ett bra rött vin. Sen erbjuder vi öl och alkoholfritt.

Vi kommer erbjuda whisky eller en likör till avec.

Vi kör mousserande och inte champagne till brudskål och fördrink.

Fri bar med endast gin och tonic som drink, öl och vin. Jag har dock inte bestämt vilka viner vi ska dricka än, men lutar åt ett par olika som jag väljer mellan :)

Absolut lägger jag in en bild sen, tänker som du, den ser fluffig ut så jag avvaktade med köp av underkjol tills jag testat den. Samma med OM jag ska ha bolero eller inte. Isåfall blir det en i stort sett genomskinlig sådan,

Men bröllopsfrisyr. Jag har lockigt hår och blir aldrig nöjd när någon annan fixar mitt hår lockigt. Funderar på en svinrygg där man fönat håret rakt, blir ju astjockt, men om det är varmt och jag svettas så kommer det börja locka sig så i slutändan skippar jag nog frisör och gör en egen uppsättning med mitt lockiga hår :)

Vad ska ni andra ha? 
  • lillasofie

Jag trodde min klännig i tyll skulle vara fluffig nog, men det var den inte, så nu har jag precis besällt en, och ett par söta skor också

Åh om du jobbat på systemet kanske du har lite bra tips på viner! Min mamma och sambo ska ner till Tyskland och handla åt oss (de står för det) men jag vet inte alls vad vi ska ha! Vi kommer nog ha fläskfilé och lax, och möjligtvis även kycklingfilé på buffén. Några spontana tips? Satt igår och försökte räkna ihop vad som ksulle behövas, men det är ju jättesvårt! Vet inte alls vad folk kommer vilja dricka till maten. Och man vill ju verkligen inte att det tar slut! Vi ska nog bara ha vin öl och cider i baren sen. Bara avec till kaffet, men ingen annan sprit alls.

Jag ska ha rosa gerberor bara, typ 10 stycken som jag binder ihop själv. Tärnan får ca 5 st.

Hår blir en hårmunk, trivs bäst i uppsatt hår och vill ha nåt enkelt som man kan fixa själv med hjälp av tärnan/syrran. Sen blir det nog en bun-wrap eller tiara, och sen en slöja till.

• Candyheart
    lillasofie skrev 2013-01-20 22:58:14 följande:

Jag trodde min klännig i tyll skulle vara fluffig nog, men det var den inte, så nu har jag precis besällt en, och ett par söta skor också

Åh om du jobbat på systemet kanske du har lite bra tips på viner! Min mamma och sambo ska ner till Tyskland och handla åt oss (de står för det) men jag vet inte alls vad vi ska ha! Vi kommer nog ha fläskfilé och lax, och möjligtvis även kycklingfilé på buffén. Några spontana tips? Satt igår och försökte räkna ihop vad som ksulle behövas, men det är ju jättesvårt! Vet inte alls vad folk kommer vilja dricka till maten. Och man vill ju verkligen inte att det tar slut! Vi ska nog bara ha vin öl och cider i baren sen. Bara avec till kaffet, men ingen annan sprit alls.

Jag ska ha rosa gerberor bara, typ 10 stycken som jag binder ihop själv. Tärnan får ca 5 st.

Hår blir en hårmunk, trivs bäst i uppsatt hår och vill ha nåt enkelt som man kan fixa själv med hjälp av tärnan/syrran. Sen blir det nog en bun-wrap eller tiara, och sen en slöja till.

Mitt förslag till buffé är att inte välja för avancerat vin, jag kan rekommendera drosdty-hof som både rött och vitt vin. Det röda får inte vara för tungt och det vita får inte ha någon doft av ruttna ägg.  De båda finns på bag in box och flaska. Det är ett medelvin. Inte så himla billigt och absolut inte det dyraste.

Jag ska också binda min bukett själv, funderar på några liljor och om det går lägga i två gula irisar, eller två andra gula blommor (gul och grön är accentfärger). Det blir en lång, smal bukett och den pyntas med en gren trollhassel. Skulle inte känna mig bekväm med att ha en stor rund bukett :) Det är ju så himla personligt det där.

• JOOL 09

Hej tjejer!

Var ju tvungen att bläddra tillbaka några sidor för att läsa ikapp ;) Vad kul att vi är så många i Västmanlandstråden!

Ang Badelunda Kyrkskola så fick vi också beskedet om att musiken ska tonas ner runt kl 01 för att inte störa dom som bor på övervåningen. Men samtidigt sa han att dom oftast brukar vara i sin sommarstuga när dom vet att det är bröllopsfest i lokalen :) Vi kommer att ha liveband på festen så vi får nog anpassa oss efter hur mycket och hur länge dom orkar spela! Samt tiden och ev boende så klart! 

Är det några som ska åka på mässa i Sthlm i helgen? Såg att det var två st, både Nacka forum och på Grand hotell, vilken ska man välja??

• sophiebus

jag ska på mässan i nackastrand på lördagen. =)

• MrsDavidsson

Halloj, åh vi har också funderat på det där med alkohol och tittat på hur mycket som kan tänkas gå åt. Som du säger Sophiebus så vill man ju inte att det ska ta slut!! Men man vill heller inte köpa på sig för mycket.

Vi kommer att servera vitt vin till förätten å rött vin till efterrätten. Dricker man inte det så kan man antingen få öl eller cider istället. Och naturligtvis också alkoholfritt.
    Vi kör också mousserande istället för champagne vid brudskålen då jag inte alls tycker om champagne.

Sen blir det 4 drinkar man kommer att kunna välja mellan i baren till självkostnadspris. Jag ska måla en "bartavla" där man kan se alternativen. Det ska vara en "bruden", "brudgummen", "tärnan" och en "bestman"... sen får vi se vilka drinkar som ska vara vad, gin och tonic blir en iaf :)

Å så likör och whiskey till kaffet.

Jag har precis hittat min bukett, eller iaf formen. Den ska vara formen "klase" som verkar vara lite mindre än droppformad, kan försöka få in en bild på formen... det är dock inte rätt färger eller blommor.

Candyheart, klänningen var supersnygg!!! Tror inte heller att du behöver kjol under, men som sagts så märker du väl det när du prövar.

Åh, idag var vi och provmöblerade lokalen ,fick skrota vår möblering helt då det inte gick att sitta vid bordens gavlar på grund av bordsbenen. Vi skulle ha haft grupperingar men nu blir det två långbord och sex småbord... känner mig jättenöjd ändå. Sen så har vi tagit alla mått för dukar och tak- och väggdekorationer... bara å börja sy. :)

• emzerus83

Vi tänker också ha mousserande till fördrink, är inte så förtjusta i champange heller så det passar oss bra :)

Tänker också köpa baginbox vin o ha i karaffer under middagen sen under festen kan de stå som de är bara tänkte vi.
    Någon som har tips bra bra rött o vitt vin till buffen? Jag dricker aldrig rött så tycker det rä svårt att veta vad som är bra... Vitt vin dricker jag emn gillar mest halvtorra viner som de flesta andra tycker är jättesöta. Så skulle vilja ha något som de flesta ändå kan tycka är gott :)

Vi funderar iaf på att åka till Tyskland...satt o räknade lite på det igår och vi kan nog ändå tjäna på det trots resan.

Angående hår så har jag långt ljust hår som är rakt och jag vill ha nå linnade detta...ser på ena sidan föra bak lite hår o ha en hårkam som den nedre bilden.

Blommor vill jag ha rosor och pioner tror jag iaf i en rund bukett.... I olika rosa nyanser. Men jag hinner nog ändra mig att antal gånger till :)

Det som är fixat just nu är :
    Lokal, Vigselförrättare, Catering, Dj, fotograf, sång under vigseln, värdinnor o toastmasterpar utsedda,  klänning o skor, smycken till mig, hår och makeup bokat, tårtan, viss dekoartion, Save-the-date skickat, håller på att utforma inbjudan och placeringskort...
    Känns som om ganska mkt ändå är klart men ändå känns det som om det är sååå mkt kvar!

Vill också provmöblera lite o lokalen så att man vet att det man tänkt verkligen fungerar...
  • Sofia82

Jag är intresserad av tips på cateringfirmor i Västra Mälardalsområdet, Köping med omnejd.

Svar på tråden Brudar Västmanland 2013