• Anonym

Hur gör man med tärnor osv????

Jag o min sambo ska gifta oss nästa år och jag o mina 2 bästa kompisar har "lovat" varandra att vara tärnor på varandras bröllop. detta sen långt tillbaka... de har nu båda gift sig och jag har varit tärna på deras bröllop.

Nu ska jag gifta mig med min älskling o vårt bröllop kommer inte vara i kyrkan utan borgeligt i festlokalen (inreder ett rum där för vigsel). Min sambo känner inte att han har någon att fråga att vara bestman...han har liksom ingen sån nära vän på det sättet... Så då tänkte vi först att det bara är vi två liksom...och att jag får involvera mina vänner på annat sätt. tex vara värdinnor... För vi kommer ha gäster på vigseln med efterföljande middag o fest.
    Men jag känner ändå att det känns lite tråkigt på nåt sätt!!

Har ni nå tips på hur jag ska tänka o göra? Kan jag tex ha 2-3 tärnor medans mannen inte har någon vid sin sida? Hur skulle ni som gäster reagera på det?
    Ser det konstigt ut, ser han väldigt ensam ut då??

Hur skulle ni göra?
    Tacksam för råd om detta!!

• Svar på tråden Hur gör man med tärnor osv????
  • Moignon

Jag hade gærna velat att min sambo skulle ha någon som skulle vara hans bestman, och jag tycker egentligen att han har en kompis som skulle kvala in. Men det ær hans beslut och då respekterar jag det. Før mig ær det dæremot sjælvklart att jag ska ha min bæsta kompis som tærna, och æven min syster.

Om du tycker att det kænns konstigt kan du vælja att dina tærnor inte ær med i brudføljet som sådant, att det endast ær ni som går in tillsammans medan de redan sitter længst fram och væntar med øvriga gæster. Sedan kan de hjælpa till med allt det som tærnor brukar hjælpa till med under cermonin. Hålla brudbuketten nær ni tar på ringarna, kanske læsa något fint osv.

Vill du dæremot ha dem med i føljet behøver inte det vara fel heller och ingenting som någon kommer reagera på. Gør det som kænns bæst før dig.

• SandraM

Det är nog inget konstigt om du har tärnor och han ingen bestman. Om du dock inte känner för att ha några tärnor när han inte har någon bestman så tycker jag att ni ska gå på det. Du får förklara för dina vänner hur det ligger till. Det låter ju som att det här är en pakt ni nöt när ni var unga, ni kanske inte ens hade era pojkvänner/makar då? Det är ju ofta saker manlovar varandra innan männen kommit in i bilden och det är ju inte alls säkert att den kille man träffar ens vill gifta sig eller bara ha ett litet bröllop för familjen. Det finns ju fler att ta hänsyn till än bara tärnorna menar jag. Är de riktiga vänner är det väl inget problem om de inte får vara tärnor, vänskapen ska väl knappast handla om det? Men det är ju en bra och fin idé att involvera dom på något annat sätt.

Hoppas det blir bra oavsett hur det blir! Lycka till

• SusanneJoh

Min sambo ska ha en bestman och jag ska inte ha några tärnor alls. Kunde inte välja mellan mina 3 bästa kompisar så då struntar jag i att ha tärna. Men dom är involverade i mitt bröllop alla 3, så då blir dom ju lite delaktiga iaf. :) Våra flickor ska dock vara näbbar så det kommer att vara jag, mannen, bestman och 2 näbbflickor. :)

♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • Anonym

jag skulle gärna ha 3 tärnor, eller iaf mina två vänner min syster kan jag invilvera på annat sätt. Jag undrar mest hur min sambo känner sig då...han är inte så lätt att prata ned om sånna saker...att han ska uttrycka sina känslor så...
    För jag vill ju att han ska känna att det är okej o inte känna sig ensam på sin bröllopsdag för då kör jag hellre på att vi är ensamma båda två där framme...

Ska försöka lyfta detta med honom igen så får vi se vad han säger då!

Tack för era inputs!!

• Chicita
    Anonym skrev 2012-07-12 12:11:57 följande:
    jag skulle gärna ha 3 tärnor, eller iaf mina två vänner min syster kan jag invilvera på annat sätt. Jag undrar mest hur min sambo känner sig då...han är inte så lätt att prata ned om sånna saker...att han ska uttrycka sina känslor så...
    För jag vill ju att han ska känna att det är okej o inte känna sig ensam på sin bröllopsdag för då kör jag hellre på att vi är ensamma båda två där framme...

Ska försöka lyfta detta med honom igen så får vi se vad han säger då!

Tack för era inputs!!
    Tycker helt klart att du säger till din make:
    Jag har tänkt fråga X, Y och Z om dom vill vara mina tärnor. Men om du inte vill ha någon marskalk så behöver du inte det, vi behöver inte matcha antalet på något sätt. Det är helt upp till dig. Men det här är i alla fall mitt val. 
  • daniiel

Jag håller med Chicita.

Du kan ha hur många tärnor du vill och din blivande behöver inte ha någon marskalk om han inte vill. När det gäller en sådan sak, så säger jag alltid att man bör välja från hjärtat. Man ska fråga de man verkligen vill ha med sig som stöd där framme och finns det ingen sådan eller vill man inte ha någon, så ska man inte ha det "bara för att". Precis som man att vill man ha sina fyra. fem, åtta närmsta vänner med sig där framme, så ha det! :)

Jag hade två tärnor och maken hade fyra marskalker. Det gick alldeles utmärkt :)

Din blivande kommer inte se ensam ut och om han verkligen skulle vilja ha någon med sig där framme, så behöver det ju inte vara en vän. Det kan ju vara en kusin, en bror eller till och med en förälder. Det måste ju inte heller vara en kille, utan om han har någon tjejkompis eller syster, så går det lika bra dom :)

• Anonym

jag tror själva problemet för min blivande är just att han känner sig ensam...han har ingen direkt vän som han umgås med själv utan mig... några ytliga bekanta mer som kanske inte ens blir bjudna på bröllopet. Så jag tror (om jag tolkar han rätt) att han är rädd att visa öppet att han inte har någon o att jag står där framme med 3 eller 2 vid min sida.

Så vill inte jag att han ska känna sig heller på vår dag...jag vill ju lksom att han ska må bra o tycka att det känns bra med allt!! Samtidigt så har jag lite svårt att släppa tanken på att jag gärna vill ha mina närmaste vänner med mig!!

Är så svårt!!!

• Chicita

Men att han står själv kan lika gärna tyda på att han är trygg och stabil och inte behöver någon att luta sig mot.
    Att han klarar sig själv helt enkelt.
    Man kör ofta fast i ett tankemönster. Men som daniiel sa så kan det lika gärna vara en förälder som står med, eller syskon eller någon annan om han vill ha någon där.
    Men det är inget fel i att stå ensam heller.
    Det betyder inte att han inte har någon att fråga. Utan att han inte behöver någon annan än dig som stöd under dagen... Solig 

Svar på tråden Hur gör man med tärnor osv????