• Anonym (Mia)

Inställt bröllop - jätteledsen

Den 12 december skulle bli en fantastisk dag, en dag där jag äntligen skulle få bli fru J
    Kyrkan var bokad, festloka bokad, jag hade köpt klänning, specialgjorde inbjudningskort, köpte dekorationer, solist var bokad...

Inbjudningar skulle skickas i nästa vecka, allt var perfekt..

Tills imorse, när sambon släppte bomben...

- Jag vill inte gifta mig nu i december, kan vi inte vänta till sommaren?
    Hela min värld rasade samman, jag bröt ihop i gråt...

Min sambo menade att vi hade för mycket utgifter nu i höst/vinter och att han kände sig stressad över situationen...

Han föreslog vi skulle ha ett sommarbröllop på stranden och sen ha en grillfest efter det...

Men jag ville inte lyssna, jag bara grät, jag var arg, ledsen, förtvivlad...

Att ringa till pastorsexpeditionen och avboka sitt bröllop med gråten i halsen var inte roligt alls =(

Jag sitter här, tårarna rinner längs med kinden och jag känner mig så besviken, ledsen, sårad, arg, förbannad..
    Nu måste jag sälja klänningen, inbjudningskorten kan jag kasta, likaså mina dekorationer...

Han sa hela tiden ikväll att nästa sommar vill han vi ska gifta oss, men jag bad han till slut att hålla truten, sen gick jag in i sovrummet och låste om mig..
    Jag sa inte ens hej då när han gick till jobbet..

Här sitter jag i min ensamhet och mår skit =(
    Jag som hade sett fram emot ett vinterbröllop, där vi skulle åka häst & släde till festlokalen =(

• Svar på tråden Inställt bröllop - jätteledsen
  • moa2012

verkligen supertråkigt =(..men varför måste du kasta dekorationerna och sälja klänningen???
    hoppas du blir gladare med tiden..det blir ju bröllop förr eller senare..

• Anonym (Mia)
    moa2012 skrev 2012-07-11 21:47:55 följande:
    verkligen supertråkigt =(..men varför måste du kasta dekorationerna och sälja klänningen???
    hoppas du blir gladare med tiden..det blir ju bröllop förr eller senare..
    dekorationerna är vinterformade grejer, dvs snöflingor, glittriga julgranar osv
    och brudklänningen är en vinterbrudklänning med pälskappa till

• snowstars

Usch, det låter ju inte kul alls. Samtidigt förstår jag din sambo om han tycker att det blir för mycket med alla andra utgifter. Och klänningen går vä latt använda nästa sommar också? När du har lugnat dig tycker jag att ni sätter er ner och bestämmer vilken typ av bröllop ni vill ha och kompromissar tills ni båda känner er nöjda. Kram på dig.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (Mia) skrev 2012-07-11 21:41:44 följande:
     jag känner mig så besviken, ledsen, sårad, arg, förbannad..

Han sa hela tiden ikväll att nästa sommar vill han vi ska gifta oss, men jag bad han till slut att hålla truten, sen gick jag in i sovrummet och låste om mig..

Jag sa inte ens hej då när han gick till jobbet..
    Du kan ju alltid trolla fram pengarna själv, växa upp lite och inte behandla din kille på det viset.
    Att straffa honom för att er gemensamma ekonomi inte håller för ett bröllop är otroligt lågt.
  • Silketuss

Hej! Det där låter väldigt likt hur det var för mig och (fortfarande!) blivande!!! Vi skulle först ha gift oss på nyårsaftonen 2011, sedan flyttade vi det till pingst, men hann inte börja planera så mycket förrän vi fick ändra det också pga att det inte passade...ja, för att göra en lång historia kort, så har vi i dagsläget inte bokat ett nytt datum, för jag kände att jag ville dels få tillbaka tilliten fullt ut till honom, dels känna att det var hundra procent roligt att planera för bröllopet och alla dagar efter det också. Detta berättar jag för att du ska veta att du inte är ensam, även om det kanske kan kännas så.  

Låt alla känslor lugna ned sig lite först av allt, sälj inget i vredesmod! Sedan är det väl läge att börja om från början med vissa detaljer, tex hur ni hittar ett datum eller en årstid som bägge två tycker känns bra. Det finns ju fördelar med alla årstider, det ser man ju enkelt om man läser i trådarna härinne. Det finns underbara bröllop alla dagar på året, helt enkelt. Kan förresten lägga till att om vi hade gift oss 31 december förra året, hade det varit barmark och inte alls så vintrigt och vackert som den bild jag hade fantiserat ihop. Nu vet jag ju inte, kanske du bor där man kan räkna med snö mer än man kan här där jag bor...men annars är det ju så att väder är något vi inte kan styra över, oavsett när på året man än väljer att ha sitt bröllop. Det riktar jag även till din sambo, förstås! Det kan vara hällregn, åska eller närapå storm den där sommardagen han vill att ni ska vara på stranden och sedan grilla. Eller vad sägs om en värmebölja som är alldeles extremt varm och svettig så att gästerna dånar??  

Det är aldrig ens fel när två träter, det ska man också komma ihåg. Underligt är det också om inte sambon har kläckt ur sig något förrän nu, kom han bara på det rätt som det var? Vet ju inte hur mycket ni pratar om ekonomi, eller hur delaktiga ni är i planerandet, därför dömer jag inte.  

• Nova
    Anonym (fundersam) skrev 2012-07-11 22:08:20 följande:
    Du kan ju alltid trolla fram pengarna själv, växa upp lite och inte behandla din kille på det viset.
    Att straffa honom för att er gemensamma ekonomi inte håller för ett bröllop är otroligt lågt.
    Ifall någon skriver och berättar att dem är väldigt ledsna för en sak som dessutom är väldigt färsk, och de vill skriva av sig här, så behöver man verkligen inte ta till sin mest dömande och uppläxande ton. Det känns faktiskt väldigt onödigt och oempatiskt i en sådan situation som TS nu befinner sig i.

Jag hade också blivit väldigt ledsen ifall min kille hade kommit och sagt så efter att man lagt ner tid och själ på att fixa och dona med allt. Och jjag hade blivit besviken över att han inte kunde diskutera sin oro med mig tidigare.

Att han känner oro för er ekonomi visar ändå på förnuft. Som andra tiddigare har sagt är det bästa att sitta och prata om det när den första besvikelsen har lagt sig. Och höra med honom vilka problem han ser i att inte hålla er budget, har det tillkommit nya utgifter i er vardagsekonomi som inte var beräknade innan? Kan ni kanske gå igneom ekonomin tillsammans och se vilka utgifterna är och på vilket sätt ni kan ha råd med bådas drömbröllop...Det viktigaste är ju självklart inte bröllopet utan äktenskapet. Men du ska inte heller känna att det är på hans villkor för då kommer du ju inte njuta.

Hans oro och betänksamhet är defintivt befogad(ifall ekonomin ser ut som han säger) men din besvikelse och sorg är lika befogad i denna situation!

Jag hoppas ni löser det på absolut bästa sätt!
  • Silketuss
    Nova skrev 2012-07-11 23:43:54 följande:
    Ifall någon skriver och berättar att dem är väldigt ledsna för en sak som dessutom är väldigt färsk, och de vill skriva av sig här, så behöver man verkligen inte ta till sin mest dömande och uppläxande ton. Det känns faktiskt väldigt onödigt och oempatiskt i en sådan situation som TS nu befinner sig i.

Jag hade också blivit väldigt ledsen ifall min kille hade kommit och sagt så efter att man lagt ner tid och själ på att fixa och dona med allt. Och jjag hade blivit besviken över att han inte kunde diskutera sin oro med mig tidigare.

Att han känner oro för er ekonomi visar ändå på förnuft. Som andra tiddigare har sagt är det bästa att sitta och prata om det när den första besvikelsen har lagt sig. Och höra med honom vilka problem han ser i att inte hålla er budget, har det tillkommit nya utgifter i er vardagsekonomi som inte var beräknade innan? Kan ni kanske gå igneom ekonomin tillsammans och se vilka utgifterna är och på vilket sätt ni kan ha råd med bådas drömbröllop...Det viktigaste är ju självklart inte bröllopet utan äktenskapet. Men du ska inte heller känna att det är på hans villkor för då kommer du ju inte njuta.

Hans oro och betänksamhet är defintivt befogad(ifall ekonomin ser ut som han säger) men din besvikelse och sorg är lika befogad i denna situation!

Jag hoppas ni löser det på absolut bästa sätt!
    Bra skrivet! Jag håller också med om att det var en väldigt onödig kommentar från anonym(fundersam). Mycket lågt att skriva så! Men visst, anonym(fundersam) kanske har haft en riktigt dålig dag och kände att det skulle bli bättre om han/hon fick spotta ur dig lite elakheter till ts? Isf skulle jag vilja rekommendera dig att försöka hitta ett annat sätt att avreagera dig på, för det där sätter gör bara att ännu fler blir ledsna och jag tror inte att du egentligen mår bättre om du vet med dig att du har gjort någon annan ledsen med det du skriver för att ev själv må bättre?
  • Anonym (fundersam)

Eftersom killen fortfarande vill gifta sig och det bara handlar om ett tillfälligt problem, så tycker jag det är dåligt att vara elak när han uppenbart försöker hitta andra lösningar.

Det är säkert inte roligare för honom än för henne.

Han sitter ju både med ekonomiska bekymmer, inställt bröllop och den han ska dela livet med vill inte ens prata med honom längre.

Jag uttryckte kanske mig lite kantigt, menade bara att det är orättvist att skjuta i från sig allt ansvar och att hon borde prata med honom istället för att vara elak.

Problemet är ju trots allt bara pengar (något som båda kan hjälpas åt med att skaffa),
    han vill ju fortfarande gifta sig och så länge man har kärleken och varandra så borde det mesta gå att lösa.

• Cicci90

Jag borde egentligen vara på gång att åka till jobbet nu Flört, så jag hinner inte läsa allt vad de andra skrivit och kanske upprepar något..
    Men känslan jag fick av det du skrev är att din blivande ändå är intresserad av att ni ska få ett fint bröllop med allt som hör därtill. Han vet att ni kommer att ha mycket andra utgifter just denna tid och vill inte att ni ska behöva kompromissa med saker på bröllopet.
    Det kanske inte alls stämmer med verkligheten, det var bara de tankar som for in i mitt huvud. Hade det varit min blivnande som hade engagerat sig i bröllopet för fem öre så hade jag blivit glad Flört
    Eller ja, hade han sagt så som din kille så hade jag först blivit fruktanskvärt ledsen. Men om det berodde på att han ville att det skulle bli bra så hade jag ändrat mig ganska snabbt! Glad

Jag hoppas att ni kan prata ut om det idag så att ni förstår varandra och får lyssna på varandras synpunkter och tankar, ofta kan det ligga många timmars funderande bakom ett par ord som missförstårs och skapar kaos..
    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (86)
    Anonym (fundersam) skrev 2012-07-12 01:33:42 följande:
    Eftersom killen fortfarande vill gifta sig och det bara handlar om ett tillfälligt problem, så tycker jag det är dåligt att vara elak när han uppenbart försöker hitta andra lösningar.

Det är säkert inte roligare för honom än för henne.

Han sitter ju både med ekonomiska bekymmer, inställt bröllop och den han ska dela livet med vill inte ens prata med honom längre.

Jag uttryckte kanske mig lite kantigt, menade bara att det är orättvist att skjuta i från sig allt ansvar och att hon borde prata med honom istället för att vara elak.

Problemet är ju trots allt bara pengar (något som båda kan hjälpas åt med att skaffa),
    han vill ju fortfarande gifta sig och så länge man har kärleken och varandra så borde det mesta gå att lösa.
    Jag tycker inte hon är elak mot honom. I alla planer och en vecka innan korten ska skickas ut så släpper han världens bomb. Jag hade också blivit jätte ledsen. Hon har all rätt att få vara ledsen och smälta detta. Killen måste väl ändå ha varit förberedd på att det inte är något glädjebesked han kommer med. Det vore lite konstigt om TS hade blivit superglad och sagt, jamen visst flyttar vi på allt och ändrar om alla planerna efter slitet som vi nu haft för detta planerad bröllop i december.

Nu är ju inte jag insatt i er ekonomi, men kan man inte ha bröllopet ändå och dra ner på vissa kostnader? Man kan t.ex. ta ut en kuvertavgift av gästerna så att de betalar sin egna mat.

Jag måste ändå få erkänna att det är moget gjort av killen att ta sitt ansvar när han känner att ekonomin inte håller. Men samtidigt kan jag tycka att man ska sätta sig ner och ta en diskussion. Har vi råd med detta eller inte, hur kan vi göra så att vi får råd med detta. Då blir det bådas beslut och inte bara en persons beslut.

Hoppas ni löser det.

Kram
  • SandraM

Jag måste nog tyvärr säga att jag är mer på din sambos sida än på din även om jag förstår din besvikelse. Men å andra sidan, skulle du njuta av bröllopet om du fick veta att ni kanske får äta havregrynsgröt kommande år framöver? Att ni kanske blir skuldsatta eller måste sälja ev. hus/lägenhet pga bröllopet?!

Jag tycker din sambo visar ett ansvar, och det handlar ju faktiskt bara om ett halvår. Han har ju inte sagt att han inte vill gifta sig, bara skjuta upp det. Sen kan jag förstå om det känns drygt om du införskaffat vinterdekorationer, klänning, mm... men sälj det bara.

Jag skulle nog inte vilja gifta mig om jag visste att det skulle innebära ekonomiska problem en tid framöver men självklart tänker vi olika.

Hoppas det ordnar sig.

• Anneli256

Jag förstår att det är jobbigt för dig. Men jag tror även att det är oerhört jobbigt för din sambo. Mest troligt så visste han hur du skulle reagera och har därför inte vågat ta upp saken, lite fegt kanske men han har säkert försökt komma på massa andra alternativ till att tvingas ställa in..

Om orsaken är ekonomin så är det oerhört viktigt i ert framtida liv tillsammans att båda har insikt i den frågan.. det kan jag råda dig från egen bitter erfarenhet som kan bli en dyrköpt erfarenhet...

Mitt råd till dig.. även om det gör ont.. torka tårarna krama din älskling och sätt er ner och planera tillsammans.

• Chicita

Finns det möjlighet att ha bröllopet när ni planerat men på ett annat sätt?

Kyrkan / prästen kostar ju inget.
    Klänningen har du ju redan och dekorationerna också.

Ni kanske kan vara i församlingshemmet (troligtvis inte tillåtet med alkohol där, men hör med dom om ni vill servera vin till middagen) annars finns ju bygdegårdar som inte brukar kosta mycket att hyra.

Skippa allt "onödigt" lull-lull. Ta ut kuvertavgift eller ha knytkalas eller liknande istället för att önska er presenter.
    När det gäller ringar så kan förlovningsringarna duga så länge, eller en billigare pläterad silverring kanske som ni byter ut när ni har råd.

Men att låsa in sig på rummet löser inga problem. Prata om situationen och jobba er fram till en lösning.
    Om du absolut vill ha ett vinterbröllop så flytta fram det ett helt år istället då om ni inte kan skära i utgifterna. 

• Anonym

Jag förstår att du blir jätteledsen. Jag fick ett smärre psykbryt när vår bostad vi skrivit kontrakt på blev försenat av olika anledning från våren 2012 till juni 2012 till mitten av januari 2013 och nu senaste budet 1/1-2013. Vi bor rätt litet idag och vänner, kollegor och släkt är hejare på att kommentera det. Jag rev sönder IKEA katalogen i småbitar av ilska och frustration när det blev uppskjutet till januari 2013.

Men jag tycker att din sambo faktiskt tänker rätt. Finns inte ekonomin så gör den inte det. Försök tänk ur den synvinkeln och var stolt över din sambo som inte slarvar med ekonomin så att det barkar åt skogen och i värsta fall hamnar hos Kronofogden. Och du, inga förhastade beslut med att klippa klänningen till disktrasa!! Krama om din sambo när han kommer hem ikväll och sätt er i lugn och ro och prata.

• Anonym

Gör en rolig grej av det istället och ha ett vinterbröllop mitt i sommaren istället...Då kan du ha kvar alla dina dekorationer och klänning.
    Håller med din sambo, har man inte råd är det bättre att vänta, hoppas ni har gjort en ordentlig budget och vet på ettt ungefär hur mycket det kommer att kosta. Nu har ni ju tid på er att spara ihop dessa pengar istället.

Ta det med en nypa salt och stå vinterbrud nästa sommar istället.

Svar på tråden Inställt bröllop - jätteledsen