• zero

Rimligt mått för vigselringen

Var inne hos smeden häromdagen och han visade mig en enstens ring som  jag tyckte var enormt fin.
    Men är det verkligen bra för en 0,5ct diamant (utstickande krona) att vila på en skena på 2,5mm bred och höjd på 1,2mm?
    Stuket av ring är en klassisk solitär i detta stuket:
     www.kodega.se/images/product_images/large/ENG-1001-B_0.jpg

• Svar på tråden Rimligt mått för vigselringen
  • E30Juni

Jag talar enkom som amatör, men jag har fått för mig att det etiker av ring är mer amerikanskt. De flesta vigselringarna i Sverige säljs med stenen liggande inuti. Detta för att det dels håller bättre och dels för att det är mera behändigt. Är det en förlovningsring är det en sak, men du skulle ha det som vigselring. Hur ser din förlovningsring ut? De ska ju även dom matcha. jag tycker inte att du ska ha en utstickande krona. Men smaken är ju som baken.

• snowstars
    E30Juni skrev 2012-07-11 21:13:38 följande:
    Jag talar enkom som amatör, men jag har fått för mig att det etiker av ring är mer amerikanskt. De flesta vigselringarna i Sverige säljs med stenen liggande inuti. Detta för att det dels håller bättre och dels för att det är mera behändigt. Är det en förlovningsring är det en sak, men du skulle ha det som vigselring. Hur ser din förlovningsring ut? De ska ju även dom matcha. jag tycker inte att du ska ha en utstickande krona. Men smaken är ju som baken.

Fast vad är det för skillnad på en förlovningsring och vigselring? Båda sitter ju på fingret och traditionellt sett har man ju båda efter vigseln (sen har ju inte alla det osv.).

Har dock inget svar till TS, kan alldeles för lite om ringar, tyvärr.

• zero

Förlovningsringen är helt slät i Platina. Utstickande krona är det som mest tilltalar mig personligen. Gillar även det mer antika stuket av ringar men hittade inget vettigt till en rimligt pris. De antika ringar som fanns på diverse brittiska sidor var på tok för tunna.Förlovningsringen matchar utmärkt med ringen också. Är medveten om att utstickande krona kan vara besvärligt vid vissa tillfällen men rent utseendemässigt tilltalar det mig mest. Jag bara hoppas att 0,5ct på en 2,5mm bred och 1,2mm ring är hållbart nog som det är.

• zero

Godis: Vad är det för höjd på ringen du ska ha?

• Tveket

Inte för att jag kan mycket om ringar men det borde väl vara ok? Det känns inte som en ovanlig kombination så hyffsat hållbar bör den ju vara annars borde de ju inte göras. Frågade du smeden vad han tyckte? Han om nån borde ju veta... =)

• Tveket

Det var för övrigt en jättevacker ring!! 

• zero

Det är inte samma ring som på bilden,utan bara liknande. Den jag tänkt köpa är mycket finare men har ingen bild änsålänge. Smeden är sådär lagom förvirrad men han har gjort väldigt fina ringar förövrigt. Nu var visningsexemplaret en gjuten variant och det verkade som att den typ av ringar han sålde var gjutna från andra tillverkare fast jag skulle få min gjord för hand i det materialet jag ville ha.

• zero

Förresten ni som har utstickande kronor, när har ni inte på era ringar?

Svar på tråden Rimligt mått för vigselringen