• agraba­h
    Äldre 6 Jul 11:43
    3686 visningar
    11 svar
    11
    3686

    Vill inte att folk ska känna sig tvingade att ge pengar

    Hej,

    Jag och min (utländska) fästmö bor utomlands men bestämde oss för att gifta oss i Sverige så att min betydligt större familj/släkt skulle få lättare att närvara. Pga flygbolagen inte låter oss ta mer än 20kg bagage var, plus att vi redan bott tillsammans i 5 år och faktiskt har allt vi behöver, m.m. tänkte vi undanbe presenter. 

    Det kommer dock komma en hel drös med utlänningar - från ett land där det är kutym att ge pengar. Detta tänkte vi inte undanbe. Men vi vill inte att någon ska känna sig tvingad att ge pengar, så frågan är vad man ska säga till de svenska gästerna? Det är ju uppenbarligen känsligt att be om pengar i Sverige - så jag vill helst inte skriva ut något om det utan hade bara tänkt säga att vi tyvärr inte kan ta emot några saker eftersom vi inte har möjlighet att ta med det när vi flyger hem - så då kan ju den driftige svensken kanske inse att man kan ju ge pengar istället,  samtidigt som det blir helt frivilligt på ett sätt som det ju inte blir om man skriver att man kan få ge pengar om man vill (då känner ju alla sig såklart tvingade).

    Men samtidigt måste vi ha ett presentbord för kuverten - och då kommer kanske våra svenska gäster känner sig väldigt dumma när de ser en massa kuvert där.

    Känns extremt knepigt! Hur man än gör så trampar man någon på tårna. Har någon något förslag? Vad tycker ni vore bäst?

  • Svar på tråden Vill inte att folk ska känna sig tvingade att ge pengar
  • Äldre 6 Jul 11:47
    #1

    Vi skrev att vi gärna önskade oss ett bidrag till en bröllopsresa istället. Ingen har tagit illa upp och det börjar bli allt vanligare att man ber om pengar istället.

  • agraba­h
    Äldre 6 Jul 12:21
    #2

    Problemet är ju bara att då känner alla sig tvingade... och även om det aldrig är fel med pengar (!) så tjänar jag och min fästmö bättre än de flesta av de svenska gästerna, så det känns tråkigt att de som inte är lika välbeställda ska känna sig tvingade att lägga ut en massa (när vi faktiskt har mer än råd till bröllopsresa etc.). Men det är bra att veta att det börjat bli vanligare att be om pengar!

  • moa201­2
    Äldre 6 Jul 12:31
    #3

    vi skrev oxå att vi önskade oss pengar till bröllopsresa ..

    vet någon som skrev här på BT att dem hade gjort upp en önskelista med saker dem ville göra ..allt mellan 200kr-2000kr tex vinprovnig ,massage och liknande  och då fick gästerna boka det dem ville ge brudparet ..alltså boka här genom BT (finns en sån önskelista sida) eller att dem ringde tex värdparet och bokade en present ..då fick dem antingen ta med pengar i kuvert på bröllopet till det eller sätta in på ett separat konto och skriva gästens namn samt vad dem valt..

    det kan vara ett alternativ??
    man som gäst får man ju tänka realistiskt om ni inte bor här att man inte kan komma med bakmaskiner och annat då..men man vet aldrig.
    lycka till 

  • Brudif­ramtid­en
    Äldre 7 Jul 08:27
    #4
    "moa2012 skrev 2012-07-06 12:31:08 följande:
    vi skrev oxå att vi önskade oss pengar till bröllopsresa ..

    vet någon som skrev här på BT att dem hade gjort upp en önskelista med saker dem ville göra ..allt mellan 200kr-2000kr tex vinprovnig ,massage och liknande och då fick gästerna boka det dem ville ge brudparet ..alltså boka här genom BT (finns en sån önskelista sida) eller att dem ringde tex värdparet och bokade en present ..då fick dem antingen ta med pengar i kuvert på bröllopet till det eller sätta in på ett separat konto och skriva gästens namn samt vad dem valt..

    det kan vara ett alternativ??
    man som gäst får man ju tänka realistiskt om ni inte bor här att man inte kan komma med bakmaskiner och annat då..men man vet aldrig.
    lycka till
    Då ger jag hellre bort pengar än att behöva vara tvungen att hålla sig till en lista...trist om det bara e dyra grejor kvar när man ska "boka en present"....
  • purple­flower
    Äldre 7 Jul 10:40
    #5

    Vi har i princip samma problem, fast min kille är utländsk och de har samma tradition där att ge ett kuvert med pengar i present. Min kille tycker inte att vi ska ha nån kuvertlåda eller liknande eftersom han tycker att det ser ut som att vi förväntar oss att folk ska ge oss det, men jag tänkte att vi vet att ca 70% av gästerna (hans släkt och vänner) skulle ge oss kuvert med pengar även om vi inte skulle skriva nåt om presenter i inbjudan så då behöver vi ju ändå nånstans att lägga kuverten. Vi ville inte heller ha en massa prylar och jag tänkte ju att de allra flesta vill ju ge någonting när de går på bröllop och då är det lika bra att skriva vad man helst vill ha OM någon vill ge nåt.
    Vi skrev såhär i vår inbjudan: "Er närvaro på vår stora dag är det som betyder allra mest för oss, men vill man ändå ge en present så tar vi gärna emot ett litet bidrag till bröllopsresan".
    Förhoppningsvis känner folk sig inte tvingade att ge någonting och om de vill det så är det valfritt vilken summa man vill ge, istället för att man sätter en prislapp på allting som  t ex den där listan som moa2012 här tar upp.

    Ett tips om ni inte vill att det ska synas hur många som har gett ett kuvert med pengar är om ni gör en kuvertlåda av en vanlig pappkartong, slår in den i nåt fint papper, gör en skåra uppe på lådan där gästerna kan lägga i sina kuvert och sen kan ni dekorera den lite hur ni vill. För om de bara lägger kuverten på bordet så syns det ju, som du säger, väldigt tydligt hur många som har gett. Nåt sånt här menar jag, har lånat bilden från en annan tråd här om kuvertlådor..
     

  • CoG
    Äldre 7 Jul 11:13
    #6

    Varför inte bara lämna ut ett kontonummer med frivilligt bidrag till er bröllopsresa (även om ni eg har råd med det själva).
    Då finns det inga kuvert att visa upp och det är bara ni som behöver se vem som ger vad.

  • Äldre 7 Jul 11:50
    #7

    Det finns jättemånga sätt.

    Det vanligaste i sverige måste väl vara att formulera sig ungefär så här:

    Det enda vi önskar på vår dag är Er närvaro.
    För er som ändå vill ge oss en gåva så tar vi tacksamt emot ett bidrag till bröllopsresan eller festen.

    Eller så formulerar man sig med ett rim 
    Nu är vårt medeltidsinspirerat men man kan ändra det så det passar:


    Juicepress, mixer, servettringar och fat.
    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t.
    Allt ovan har vi redan, och ännu mer därtill.
    Så att önska oss mera är ingenting vi vill...
    Vårt medeltida bröllop är allt som vi vill ha.
    Så klä dig till gästabud så blir vi väldans gla'
    Surcot, tunika, tabard och barett...
    Att navigera i kläddjungeln är inte så lätt.
    Men hjälp finns att hitta bland länkarna nedan.
    På medeltidsmarknaden finns kläderna klara redan.
    Om du nu trots allt en gåva skänka vill
    Så vore det rätt fint att få ett bidrag till...
    ...gästabudet, festen och resan som vi tar.
    Så snart vi hunnit packa, till Italien vi drar...


    Bästa gåvan vi kan få
    är ändå att ni kommer med medeltida kläder på...


     Om ni vill göra något liknande så kanske ni kan ta med det där med resan... 
    Något åt det här hållet

    Juicepress, mixer, servettringar och fat.
    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t.
    Att ta med sånt på flyget är inte så lätt.
    Så därför tycker vi att detta blir rätt.
    Att du blir vår gäst är din gåva till oss.
    Ta med bästa humöret och festa loss.
    För dig som ändå vill ge oss en gåva.
    Så blir vi glada för ett kuvert, vill vi lova.
    Ett kort, en slant en vacker dikt...
    Bara det inte oss ger övervikt. 

  • Tekla2
    Äldre 7 Jul 13:10
    #8

    Det är klart att gästerna kommer att förstå ert dilemma och ha förståelse för det. Ni har ju bott tillsammans i flera år och har ju det mesta som du själv säger. Dessutom ska ni flyga tillbaks och det har väl alla en känsla för att det handlar om begränsat utrymme och vikt..

    Du känner ju en viss oro över att gästerna kan känna sig tvingade att ge pengar.. men då skulle de väl känna sig tvingade att ge någon present över huvudtaget? Det börjar bli vanligt även här i Sverige att brudparet önskar sig pengar till festen eller bröllopsresan. De dörrarna är redan öppnade..

    Härligt med lite kulturkrockar som öppnar upp :) och fast man är född i samma land så finns det en hel del "krockar" i tycke och tänkt som visar sig runt bröllop/begravning/arv/lotterivinst.. De kanske är så att hur man än tänker till och månar om sina gäster så kan man inte tillfredsställa alla i var ända liten detalj.

    Du har fått jättefina tips hur du kan formulera dig och bygga en praktisk och fin "gratulationskortslåda" . Själv så skulle jag nog redan i inbjudan nämna detta (har gjort ;) för att undvika att gästerna skulle känna sig "dumma" för att det missat något de borde ha förstått. Tror att de skulle känna sig mer fåniga om de kommer med en köksmaskin och inte tänkt sig för..

    Flera byggtips: Jag har köpt två leksaksresväskor på rea för 24 kr/st. Dessa kommer snyggas till och destinationsort/stämplar  limmas på i remsor. Ställs på högkant och en skåra på kortsidan görs som passar som inkast.

    Hoppas du har fått något som du kan ha användning av.. :)

  • Panci
    Äldre 7 Jul 22:42
    #9
    Men samtidigt måste vi ha ett presentbord för kuverten - och då kommer kanske våra svenska gäster känner sig väldigt dumma när de ser en massa kuvert där.

    Känns extremt knepigt! Hur man än gör så trampar man någon på tårna. Har någon något förslag? Vad tycker ni vore bäst?
    Jag är svensk och har en fästman som kommer från Irak. Där är det också vanligt att alla ger pengar, men de har inget presentbord där de ställer kuverten, utan istället ger dem ett kuvert med pengar när de lämnar festen.
    Då kommer vi sedan be vår bestman/tärna ansvara för kuveten, kanske att tärnan har en väska där hon kan lägga dem i till festen är slut. Jag har bett min familj att också ge oss pengar i present om de vill ge oss något och till mina vänner ha jag bett om presentkort på en elektronikkedja, det kan ju kanske inte dina gäster ge dig om ni bor utomlands dock..
  • Jessic­a03
    Äldre 14 Jul 18:18
    #10

    Be gästerna lägga ett bidrag till barncancerfonden :)

  • sweets­ueswed­e
    Äldre 14 Jul 18:29
    #11
    Chicita skrev 2012-07-07 11:50:52 följande:
    Juicepress, mixer, servettringar och fat.

    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t.
    Att ta med sånt på flyget är inte så lätt.
    Så därför tycker vi att detta blir rätt.
    Att du blir vår gäst är din gåva till oss.
    Ta med bästa humöret och festa loss.
    För dig som ändå vill ge oss en gåva.
    Så blir vi glada för ett kuvert, vill vi lova.
    Ett kort, en slant en vacker dikt...
    Bara det inte oss ger övervikt. 


    Klockrent! Vad duktig du är på det där! :)
Svar på tråden Vill inte att folk ska känna sig tvingade att ge pengar