• lillam­a
    Äldre 5 Jul 11:18
    14261 visningar
    18 svar
    18
    14261

    Tyskland för dricka? Hur många åker dit?

    Ja som rubriken låter som.
    Hur många åker till Tyskland för att handla drickan?
    Vi blir ca 64 personer. Räknade med alla barn nu också.
    Men lönar de sig att åka och köpa drickan? Vi bor på norra öland så de e en lång bit att åka också.

    Någon som kan ge mig tips på hur mycke dricka ni haft / tänt ha.
  • Svar på tråden Tyskland för dricka? Hur många åker dit?
  • JennyO
    Äldre 5 Jul 12:02
    #1

    Vi kommer köra till Tyskland, men bor i Helsingborgsområdet och har därmed ganska nära och inte större reskostnader. Vi blir ca 65 personer, barn inräknat och kommer spara ganska mycket pengar på att göra resan jämfört med att handla på Systemet.

  • lillam­a
    Äldre 5 Jul 12:22
    #2

    När min mamma fyllde 50 så åkte dom till tyskland då blev de ca 40pers. Men dom tjärnade på de o dom bor oxå på norra öland. Så ja står i val o kval om hur vi ska göra.

  • brudsn­art
    Äldre 6 Jul 08:33
    #3

    Vi har köpt vårt i tyskland och det blev betydligt mycket billigare än köpa på bolaget:) Vi tog en bussresa och köpte en extra plats. allt vi inhndlade för 40 personer gick på 4000:-

  • Viccan
    Äldre 6 Jul 08:56
    #4

    Vi har också köpt vårt i Tyskland och det blev betydligt mcket billigare för oss.
    Vi blir 74 personer och vi handlade dels för bröllopet men sen för hela sommaren. Med resa och allting gick de på 12.000:-. Hade vi handlar detta på Bolaget så räknade vi ut att de hade hamnat på ca 25.000:-

    Lycka till Skrattande

  • moa201­2
    Äldre 6 Jul 13:21
    #5

    min blivande man åkte buss ner med hans bror ...kostade 380kr per person i bussen.
    han handlade för ca 5000kr för sprit till ca 55 vuxna som kommer dricka på bröllopet..det lönade sig mycket =)..dock bor vi i ängelholm..och bussen gick härifrån.. 

  • Äldre 6 Jul 14:38
    #6

    Vi funderar på att åka till Tyskland nu i kommande vecka. Ni som åkt/ska åka, vilken stad åkte/åker ni till? Åkte ni färja? Hur mkt dricka beräknar ni per person?

  • Brudif­ramtid­en
    Äldre 6 Jul 16:13
    #7
    Anni skrev 2012-07-06 14:38:05 följande:
    Vi funderar på att åka till Tyskland nu i kommande vecka. Ni som åkt/ska åka, vilken stad åkte/åker ni till? Åkte ni färja? Hur mkt dricka beräknar ni per person?
    Puffar för samma fråga...
  • JennyO
    Äldre 6 Jul 16:18
    #8
    Brudiframtiden skrev 2012-07-06 16:13:51 följande:
    Puffar för samma fråga...
    Vi kommer ta färgan Rödby/Puttgarden och handla på Bordershopen alternativt ta oss vidare till antingen Heiligenhafen eller Burg. Det finns bra utbud på alla ställena. Visst utbud går att förbeställa så det står klart när man kommer med.
  • Äldre 6 Jul 16:59
    #9
    JennyO skrev 2012-07-06 16:18:26 följande:
    Vi kommer ta färgan Rödby/Puttgarden och handla på Bordershopen alternativt ta oss vidare till antingen Heiligenhafen eller Burg. Det finns bra utbud på alla ställena. Visst utbud går att förbeställa så det står klart när man kommer med.
    Jag är inte helt insatt, men som jag förstått det utifrån visst googlande, så är Bordershopen "dyr", Calles mittimellan och Citti billigast.

    I Heiligenhafen fanns det iaf 2005 en butik som hette Dandiscount som tydligen var riktigt billig, men länken till deras hemsida funkar inte, så vet inte om butiken frtf finns.

    Vart i Sverige åker ni ifrån?
  • Lillkr­issan
    Äldre 6 Jul 18:18
    #10

    Hej.
    Jag och mina två tjejkompisar åkte till tyskland och köpte alkohol till ca 90 personer och sparade ca 15 000 kr istället för systembolaget.(Då har jag räknat in bensinkostnad och båtresa också)


    Vi åkte till Calles i Burg. (Tog kanske max 10 min från Puttgarden). Där fanns det maaaassor av spritbutiker och bara svenska bilar ;).

    Varför jag handlade på Calles var för att jag kunde förbeställa allt det jag skulle ha och då stog det klart på pall när vi kom dit och det var bara att betala och lasta in!


    Hoppas det ger lite svar iaf :)

  • JennyO
    Äldre 7 Jul 17:55
    #11
    Anni skrev 2012-07-06 16:59:04 följande:
    Jag är inte helt insatt, men som jag förstått det utifrån visst googlande, så är Bordershopen "dyr", Calles mittimellan och Citti billigast.

    I Heiligenhafen fanns det iaf 2005 en butik som hette Dandiscount som tydligen var riktigt billig, men länken till deras hemsida funkar inte, så vet inte om butiken frtf finns.

    Vart i Sverige åker ni ifrån?

    Bordershopen kan ta mer betalt eftersom de ligger precis i hamnen och erbjuder gratis resa om man åker tillbaka inom tror det är 2 eller 3 timmar.


    Calles ska vara ok men finns ett ställe till som jag inte minns vad det heter nu. Vi kommer studera hemsidorna ingående innan vi åker och bestämma oss samma dag vart det blir.


    Vi kör från Helsingborg

  • Green
    Äldre 7 Jul 18:40
    #12

    Om man går in på Calles hemsida så kan man ju göra en inköpslista (förbeställning) och se hur mycket det kostar.


    Skriv upp allt noga på en lapp och sen går ni in på systembolagets hemsida och skriver ner priserna på samma inköpslista.


    Då ser ni exakt hur mycket ni sparar på att åka (eller inte)
    Glöm inte att räkna båtbiljetterna (scandlines) och bensinkostnad både genom Sverige och Danmark.

  • Äldre 18 Jul 18:36
    #13

    Nu har vi varit i Tyskland och jag anser mig därför ha lite bättre koll nu än jag hade tidigare :)

    Vi upplevde det som att Citti (i Lubeck) hade ett stort sortiment, många storpack, många olika sorters miniatyrflaskor och en del svenska öl- och cidermärken. Vissa priser var avsevärt lägre än andra butikers, men andra var högre.

    Fleggaard (i Heiligenhafen) hade många svenska öl och cidermärken. Alkohol (tex likörer, rom m.m) var billigast där.

    Calle (i Heiligenhafen) hade många svenska öl och cidermärken, dock inte lika stort utbud som Fleggaard (och andra butiker). Calle var omtalade för att ha bra priser på öl (vilket de säkert också hade), dock valde vi tillslut att köpa ölen på Fleggaard ändå då min blivande make fallit för en öl som Calle inte hade.

    Vi åkte även längre ner i Tyskland och besökte bl.a Kaufland, där hade det stort utbud och helt okej priser. Där kunde man dock inte hitta svenska öl- och cidermärken längre.

    Under hela vår resa dokumenterade vi priser osv flitigt, för att sen kunna jämföra. Det gäller ju att hålla i pengarna så mkt som det bara går, så att budgeten håller...många bäckar små, ni vet... ;)

    Hur har det gått för er?

  • Sylvia­757
    Äldre 18 Jul 18:41
    #14

    vi kommer oxå köpa sprit i Tyskland.. vet ej ännu om vi tar bussresa eller om vi ber några som åker ofta att köpa åt oss.. vi känner även en chafför till ett bussbolag som åker dit..

    hoppas att det blir mycket billigare än bolaget.. men det borde det bli..
    Vi kommer ha fri dricka på festen.. ca 40 vuxna.. 

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 18 Jul 18:52
    #15

    Vi kollade på det men insåg att det skulle kosta oss ganska mycket att åka.. bara resan med bensin och ev. båt skulle gå på ett par tusen så då tyckte vi att det blir för mycket jobb med för liten vinst. På systemet alternativt resturangen/cateringfirman kan de ju till på köpet tipsa om vilken dryck som passar till vilken mat..

    Hittade även några sidor på nätet där man kan beställa öl, vin och sprit från Tyskland och få det levererat på lastbil mot under tusenlappen i frakt. Det är ju tydligen tillåtet nuförtiden men man måste själv anmäla tullavgift och betala till skatteverket tror jag det var... Så vi tyckte det blev för krångligt det med.. Lite lata av oss kanske Flört 


  • JennyO
    Äldre 28 Jul 14:43
    #16

    Min blivande, svåger och pappa tog en tur till tyskland igår och kom undan med ca 4500 kr för all dricka, från brudskålen, till dryck till mat, avec och drinkar. Känns helt ok. Vi har inte satsat på "billiga" märken utan sånt som vi vet vi tycker är gott och kan funka för de flesta.

  • tinaal­pfält
    Äldre 28 Jul 15:52
    #17

    Jag åker till Tyskland i mitten på september med min sambo och hans pappa. Blir nog Calles i Burg, det var ganska stor skillnad i priser jämfört med scandlines bordershop i Puttgarden på de varor jag kollade på.  Vi kommer ha 50-55 gäster att handla till och jag har räknat med att vi kommer att spara ett par tusen på det. Framför allt eftersom man gärna handlar lite till sig själv med som inte ingår i bröllopsresurserna. Vi åker från Jkpg så det är hyfsat långt ner i landet. 

    Vi kommer precis som  JennyO säger satsa på öl, vin och cider som vi känner igen och vet är gott så det blir ju inte det billigaste man hade kunnat komma undan med men det skulle kännas fel att bara välja efter pris till ett sånt tillfälle.  

  • august­esen
    Äldre 28 Jul 18:00
    #18

    Jag räknade ut att det skulle kosta oss 10.000 att köpa all alkohol som behövdes på systemet till våra 60 gäster, samma summa för Tyskland var 3600 + resa = 6000:- alltså sparade vi 4000:- på att åka till tyskland.

    Sen köpte vi 30 extra flak med öl som vi sålde för att täcka kostnaden för resan. Resan från Kalmar kostade oss: strax under 1000:- för bensin, 1003:- för färjebiljetten.
    Så vi sparade mer än 6000:- på att åka från Kalmar till Puttgarden - absolut värt en dags resa!

    Vi köpte ingen öl och cider till vårt bröllop, då hade vi nog kört till Citti eller Calles men var bara ute efter vin och sprit och där var ingen större skillnad.


Svar på tråden Tyskland för dricka? Hur många åker dit?