Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

    Min knappbukett tar form men jag behöver tips!

    Jag skulle nog ha plockat bort spröten du har i buketten och satt dom tillsammans med några svarta (alternativt gröna) liknande som en sorts krage runt.
    Av den här principen alltså


    Om du vill ha bling i själva buketten så skulle jag nog ha valt lite enklare bling där, typ en "diamant" eller pärla på en ståltråd bara, ungefär i samma höjd som resten av buketten. 

  • Chicita
    PiaB skrev 2012-07-03 18:45:24 följande:

    Jag har trätt knappar på sådana ståltrådspinnar som brukar sitta runt gerbera te.x. Vet inte vad de heter. Hittade dem när jag googlade på ståltråd för bindning. 


    Antar att det är floristtråd du använder, den finns i flera olika tjocklekar och även grön om man vill efterlikna stjälkarna Glad

    Visa gärna en bild när du har testat lite mer alternativ också Glad
  • Chicita

    Jag tycker också att den blev väldigt mycket bättre där Glad
    När du säger "spröt / fjädrar"... har du funderat över att ha riktiga fjädrar som "krage" runt buketten?
    Tror det kunde vara riktigt häftigt.
    Typ strutsfjädrar eller nåt 

  • Chicita

    En fundering... om du limmar en ståltråd på baksidan av "stammen" på fjädern så kanske den går att böja till lite. I så fall kanske du kan sätta dit 3 eller 4 fjädrar bara och sen böja dom försiktigt runt buketten så dom överlappar varandra lite om du förstår hur jag tänker...
    Tänkte att det kanske blir mindre "extremt" då men ändå maffigt.
     

  • Chicita

    Du kanske kan hitta något grönt tyg i en lite silvrig nyans och dra bort lite trådar så det blir fransigt i kanten och sen linda det runt buketten istället för tyg? 

  • Chicita
    PiaB skrev 2012-07-08 22:36:26 följande:

     


    Hittade den här nu och lite så är det jag tänkt. Någon som vet vad det är för fjädrar?


    Ja, jag kanske skulle prova med något tyg. Silver eller grått funkar ju med färgtemat. Det kanske t.o.m. blir så att maken har grå kostym och då blir det ju väldigt fint Det finns massor med bilder på google. Någon hade ett tårtpapper underst. Det såg fint ut


    Tror det är struts faktiskt...
     
  • Chicita

    Det blev bra med det gröna. Alltså färgmässigt så behövde buketten det.

    Men jag skulle nog försökt hitta något annat grönt. Fjädrar eller vad som helst som inte försöker se "äkta" ut.
    För det stämde inte riktigt för mig när jag tittar på buketten.
    Men det är ju bara vad jag tycker, om du gillar det så kör på det Glad 

  • Chicita

    Varför inte färga (och stärka) en bit spets, eller en gammal virkad spetsduk i grönt och ha under?
    Piprensarna ger lite struktur och "skoj" men jag håller med om att dom behöver något under 

  • Chicita

    Jag kan inte skaka av mig känslan av övergödd ruccolasallad när jag ser dom där bladen...Oskyldig
    Jag förstår hur du tänker. Men jag tycker att bladen tar bort fokus från din fina knappbukett.
    Det känns "fel" på något sätt.

    Självklart ska du inte lyssna på mig om du tycker om det där intrycket av organiskt och ickeorganiskt material i kombination.
    Men om jag jämför den här bilden och den förra du hade bladen med på så tyckte jag bättre om den förra.
    Där såg den inte lika platt ut.

    Men håll uttrycket "Less is more" i huvudet. Ibland behöver man inte det där extra 

  • Chicita

    Ja jag tycker att dom där "spröten" passar bättre att ha under buketten, istället för dom gröna bladen liksom.
    Jag vet inte om jag hade tyckt att bladen var bättre om dom var svarta, men det är lite med proportionerna också som inte riktigt stämmer. Dom är så väldigt stora.

    På bilderna ovan så är det bättre proportioner med det som sitter under och funkar som "blad" och det gör nog att buketten ser lite "renare" ut om du förstår hur jag tänker Glad 

  • Chicita

    Gör dina blommor lite mindre höga, om du ska ha något liknande som den näst sista buketten.
    Kanske räcker med 3 knappar / blomma? Glad 

    Då tror jag att du får en jämnare bukett också, sen kanske du kan ta några mindre knappar och använda som utfyllnad mellan dom större "blommorna". Alltså typ en knapp på en tråd då bara.
    Kolla om du kan hitta såna där knappar som har en ögla på undersidan, såna kan nog vara bra som utfyllnad tror jag Glad 

  • Chicita
    PiaB skrev 2012-10-17 18:56:34 följande:

    Hallelujamoment, formen är klar! Och nu är jag äntligen toknöjd Det blev ett handtag med oasis till slut eftersom jag inte fick till formen på egen hand. Och håll med om att det blev bättre med andra färger, ni som följt denna följetong. Nu funderar jag bara på hur jag ska få dit ett veckat sidenband... Funderar på att klistra på det på en papptallrik eller nåt. Och kanske att jag ska pröva med några fjädrar också, har sett en snygg bild som har både fjädrar och någon form av manchett. Men det hinner jag ju pyssla med i vinter. Nu är formen bra iallafall


    Halleluja :-P


    Kul Skrattande
    Tänk nu bara på att inte göra manchetten allt för stor. Den ska ju bara sticka lite lite utanför och inte vara som ett kvarnhjul med buketten som en liten pistill i mitten Flört
    Men ja en liten pappskiva kanske kan vara bra att ha under (eller i, om du limmar på båda sidor av tallriken och lägger bandet runt kanten med en liten lös "ögla" utanför).
    Jag skulle nog ha limmat på något svart band på hållaren också för den såg lite plastig ut...
    Även om den inte kommer synas så mycket så misstänker jag att du kommer irritera dig på utseendet på den på de bilder där den syns sen. 
  • Chicita
    PiaB skrev 2012-10-17 19:56:44 följande:

    Nej bara en liten krage runt liksom, som på den bilden majja la upp med ett svart sidenband.


    Det blir nog bra att vira det runt en skiva av något slag som du säger, dels verkar det enklare och dels så blir undersidan snygg. För jag antar att någon/några vill titta närgånget på den


    Och handtaget tänkte jag linda i samma band som kragen, för som sagt, det är inte snyggt :-P


    piabosse.se


    Det låter som en bra plan Glad
  • Chicita
    majjja skrev 2012-10-17 20:06:28 följande:
    låter bra :) 
    en annan variant är ju att ta veckade bandet över, och så limmar du på undersidan fast fjädrar, så de egentligen inte syns mer än underifrån.. vad tror du om det? 
    Tror du inte att det blir lite kaka på kaka och "too much"? 
    Jag kan tänka mig att det skulle vara snyggt med fjädrar, men då skulle jag nog valt bara fjädrarna och inte något veckat band.

    Bandet kommer ju att ge det ett mer polerat intryck dock, så jag tror på bara band Glad 
Svar på tråden Min knappbukett tar form men jag behöver tips!