• fannyohenrik

hjälp ... förbannad!!!

Kan snälla någon hjälpa mig?

Jag har hört av mig till kyrkan jag och min blivande ska gifta oss i bokat den och församlingshemmet sedan december 2011. allt det är fixat men prästen som är där är en försupen idiot som aldrig hör av sig senaste fyra månaderna har jag ringt minst 7 gånger och dom säger alltid "vi hör av oss i morgon" men när i morgon är här så hör dom inte av sig. nu med 18 dagar kvar så har prästen inte hört av sig ÄN!! vi håller på att bli tokiga här hemma och funderar på att göra det borgligt eller på power meet i stället.

När hörde prästen av sig till er som redan är gifta eller snart ska gifta sig ?
    Snälla behöver eran hjälp nu!

• Svar på tråden hjälp ... förbannad!!!
  • Chicita

Försupen idiot? Är det något du faktiskt vet eller är det bara ett uttryck för ilska och oro?

Vår präst ringde upp nästan ett år i förväg, bara för att jag hade haft önskemål om att prästen skulle vara duktig på / bekväm med latin då vi ville ha någon del i latin så våra gäster kände att det var lite medeltida (även om vi körde den moderna cermonin så att dom kände igen sig).
    Så hon hade lite frågor. Ungefär ett halvår innan så mailade hon och berättade vad hon fått för svar från en präst i Visby när hon började undersöka lite om medeltida bröllop.

Men annars träffades vi inte förrän bara nån vecka eller två innan bröllopet. Ca 30 min i kyrkan.
    Ring upp igen och säg att dom nu har lovat att prästen ska höra av sig flera gånger och att ni börjar bli oroliga att ni kommer stå där utan präst på er vigseldag. Och om dom inte ser till att ni får prata med / träffa prästen omedelbums så kanske ni måste ställa in hela bröllopet pga att ni håller på att bli sönderstressade över detta. 

• fannyohenrik

Runt påsk i år så blev han tagen av polisen i en nykterhets kontroll och låg nästan det tre dubbla över gränsen.. har sett honom några gånger nere på torget här då han han knappt kunnat stått på benen så det är något jag vet. inget jag skulle skriva/säga av ilska eller oro.. och enligt den kyrkan vi ska gifta oss i så kan vi heller inte ta in någon annan präst heller. så vi tror att vi kommer ställa in det och gifta oss borgligt i stället som vi tänkte i från början. då varken jag eller han klarar av denna stress. ska ringa dit i morgon igen och se vad dom säger då.

Och får jag ett till "jag hör av mig i morgon" då kommer jag säga till dom att dom kan avboka allt och att vi inte vill gifta oss i kyrkan. vi båda tycker att dom varit otroligt respektlösa emot oss.

• åsissen

Hjälp vad jobbigt, vi ska gifta oss om 39 dagar och vår präst har inte hört av sig ännu, vi ringde och försökte få tag på honom för någon vecka sedan men han hade gått på semester och skulle återkomma knappt 2 veckor innan vår vigsel så jag är också lite nervös men har ju iallafall en förklaring till varför han inte hör av sig. Hoppas att det ordnar sig för Er.

• Chicita
    fannyohenrik skrev 2012-07-02 17:39:42 följande:
    Runt påsk i år så blev han tagen av polisen i en nykterhets kontroll och låg nästan det tre dubbla över gränsen.. har sett honom några gånger nere på torget här då han han knappt kunnat stått på benen så det är något jag vet. inget jag skulle skriva/säga av ilska eller oro.. och enligt den kyrkan vi ska gifta oss i så kan vi heller inte ta in någon annan präst heller. så vi tror att vi kommer ställa in det och gifta oss borgligt i stället som vi tänkte i från början. då varken jag eller han klarar av denna stress. ska ringa dit i morgon igen och se vad dom säger då.

Och får jag ett till "jag hör av mig i morgon" då kommer jag säga till dom att dom kan avboka allt och att vi inte vill gifta oss i kyrkan. vi båda tycker att dom varit otroligt respektlösa emot oss.
    Ok, det är ju annars något som många drar till med för att dom är förbannade liksom. Så jag tyckte att det var värt att reda ut.

Om ni lika gärna gifter er borgerligt så skulle jag nog satsa på det. Kontakta en borgerlig förrättare i morgon redan och berätta situationen för denne och fråga om han/hon kan ställa upp med kort varsel.
    Ni kan inte hitta en annan kyrka annars (med bättre präst alltså Flört)
    Lycka till hur som helst Glad 
  • fannyohenrik
    åsissen skrev 2012-07-02 17:48:23 följande:
    Hjälp vad jobbigt, vi ska gifta oss om 39 dagar och vår präst har inte hört av sig ännu, vi ringde och försökte få tag på honom för någon vecka sedan men han hade gått på semester och skulle återkomma knappt 2 veckor innan vår vigsel så jag är också lite nervös men har ju iallafall en förklaring till varför han inte hör av sig. Hoppas att det ordnar sig för Er.
    Det är skit jobbigt, men skönt för er att ni vet varför han inte har hört av dig. våran verkar bara inte vilja höra av sig och jag är trött på att jaga prästen, tycker inte att man ska behöva göra det.

Men jag tror att jag och min sambo flyttar vårat bröllop till power meet i stället . det blir två veckor innan vi egentligen tänk gifta oss. men men vårat intresse för bilar så är det helt perfekt :)
  • Beccastina

ring till andra kyrkor, vi bokade vårt förstahandsval exakt 2 mån innan stora dagen och vi fick vår dag samt den tid vi ville ha så det är absolut inte omöjligt att hitta ny kyrka :D

• moonlightgirl

Den församlingen vi tillhör verkar vara lite strulig i kommunikationen så jag fick inte tag på prästen fråns två veckor innan bröllopet. Han hade inte ens fått meddelande om att han skulle viga oss. Det råder osämja bland dem på pastorsexpetidionen. Men hur som hellst när jag hade pratat in meddelande till honom ringde han samma dag (innan hade jag lämnat meddelande via dem som sitter på pastorsexped.) Sen var han snabb på att boka in en träff med mig och min man (vi är nu gifta). Han var verkligen en toppenpräst men jösses vad nervös man hann att bli innan vi fick tag på honom.

Oj Power meet börjar ju redan på torsdag, hinner ni fixa allt på denna korta stund??

• Enilorac

Vår präst hörde av sig två veckor innan bröllopet, och vi träffade honom en vecka innan. Har man inga särskilda önskemål så verkar det va rätt vanligt att prästen inte hör av sig förrän en till två veckor innan. (I alla fall när jag kollat runt bland våra vänner som gift sig)

• Beccastina

måhända att det är vanligt att prästen hör av sig ca 2-3 veckor innan bröllopet men har man sökt prästen i fråga upprepade gånger så skall man ha hunnit få tag på personen så man kan boka mötet, personligen tycker jag det är riktigt dåligt!!

byt kyrka!!

• fannyohenrik
    moonlightgirl skrev 2012-07-02 21:43:00 följande:
    Den församlingen vi tillhör verkar vara lite strulig i kommunikationen så jag fick inte tag på prästen fråns två veckor innan bröllopet. Han hade inte ens fått meddelande om att han skulle viga oss. Det råder osämja bland dem på pastorsexpetidionen. Men hur som hellst när jag hade pratat in meddelande till honom ringde han samma dag (innan hade jag lämnat meddelande via dem som sitter på pastorsexped.) Sen var han snabb på att boka in en träff med mig och min man (vi är nu gifta). Han var verkligen en toppenpräst men jösses vad nervös man hann att bli innan vi fick tag på honom.

Oj Power meet börjar ju redan på torsdag, hinner ni fixa allt på denna korta stund??
    Vi har redan allt fixat inför bröllopet. det vi har tänkt är om vi ska gifta oss på fredag då det är vigsel hela kvällen på power meet då. och sen ha middag med vänner och familj den 20/7 när vi egentligen skulle ha gift oss.
  • moonlightgirl
    fannyohenrik skrev 2012-07-03 12:03:28 följande:
    Vi har redan allt fixat inför bröllopet. det vi har tänkt är om vi ska gifta oss på fredag då det är vigsel hela kvällen på power meet då. och sen ha middag med vänner och familj den 20/7 när vi egentligen skulle ha gift oss.
    Ok, vad spännande. Lycka till med allt.  Själv sitter jag o njuter av finbilscrusingen på fredag.  =)
  • fannyohenrik

Idag ringde jag till en annan präst och han kunnde viga oss i den kyrkan vi vill ha. då den kyrkan vi ska gifta oss i har min blivande väldigt starka band till. så på fredag blir det att sitta och titta på andra som gifter sig på power meet och vi själva får gifta oss det datumet vi ville från början:) allt är lungt och bra nu när vi slipper fylle tratten.

• Chicita
    fannyohenrik skrev 2012-07-03 15:35:54 följande:
    Idag ringde jag till en annan präst och han kunnde viga oss i den kyrkan vi vill ha. då den kyrkan vi ska gifta oss i har min blivande väldigt starka band till. så på fredag blir det att sitta och titta på andra som gifter sig på power meet och vi själva får gifta oss det datumet vi ville från början:) allt är lungt och bra nu när vi slipper fylle tratten.
    Skönt
    Då får ni ha en bra tid till dess Glad 
  • Beccastina

va bra att det löste sig :)

• sandraochdaniel
    fannyohenrik skrev 2012-07-02 17:39:42 följande:

Oj vad hemskt... får man fråga violken präst/församling det gäller?
  • Ayla
    sandraochdaniel skrev 2012-07-04 08:19:04 följande:
    Visst att prästen kanske gjort fel men häng helst inte ut honom offentligt på ett bröllopsforum för det.
  • Soldemor

Jag brukar kontakta brudparen när jag fått blankett på vigseln och bestämma tid för en första träff. Till den får paret fundera på psalmer, musik och liknande. Jag påminner dem också om hindersprövningen. När vi träffas vill jag ha hindersprövning och intyg vigsel om de har kommit. Vi går igenom ordningen för vigslegudstjänsten och de berättar för mig om varandra, så jag har lite personliga saker till vigseltalet.

Samma vecka som vigseln övar vi i kyrkan, och kan då tärna och marskalk vara med är det bra. Vi går och står och paret får prova att säga ja till varandra och säga löftena, så vet de hur det känns. Jag brukar också uppmana bruden att ta med sina skor, för att prova att gå med dem IRL.

Jag är fullt medveten om att inte alla kollegor gör så här, men brudparen brukar tycka det är bra att ha övat och "känt på" kyrkan. Ju närmare vigseln desto bättre, så de inte har glömt allt innan den stora dagen.

• fannyohenrik
    sandraochdaniel skrev 2012-07-04 08:19:04 följande:
    Kommer inte hänga ut honom eller tala om vilken församling det är. då jag tycker det är elakt att hänga ut en människa på det viset. trots att jag ogillar honom så vill jag inte att någon annan ska göra det pga vad jag skriver/säger. jag tror på att alla ska skaffa sin egna uppfattnig av folk:)
    Ayla skrev 2012-07-04 10:52:36 följande:
    Visst att prästen kanske gjort fel men häng helst inte ut honom offentligt på ett bröllopsforum för det.
    Nej kommer inte att göra det, speciellt inte på ett bröllopsforum.

Och vi kommer inte ens ha den prästen då vi fick tag i en annan som jag och min sambo ska åka och träffa om en timme lite drygt , ska bli så kul känns mera verkligt då :)
Svar på tråden hjälp ... förbannad!!!