• Discoa­nnali
    Äldre 2 Jul 15:11
    1612 visningar
    11 svar
    11
    1612

    Svårt val: missa fotografering på morgonen eller fotografering under första dansen?

    Hej på er,

    Vi gifter oss den 13:e juli (nästa fredag) och har bokat två fotografer som ska vara där under dagen. Det vi tyckte var bra var att de var två stycken vilket gjorde att tjejen kan vara med när jag och brudtärnorna gör i ordning oss medan killen kan vara med när grabbarna fixar till sig. Dessa foton vill man ju gärna inte missa!

    Men nu visade det sig att vi bokat fotograferna i 8 timmar vilket inte räcker till exakt hela dagen. Att lägga till några timmar kostar över 1000 kr per tillagd timme och den kostnaden har vi tyvärr inte råd med. Därför måste vi nu bestämma om vi vill att de är med på förberedelserna på morgonen men därför inte kan stanna till första dansen utan endast till middagen eller om de helt enkelt får komma direkt till kyrkan istället och vi då får med första-dansen fotona men missar alla förberedelser.

    Hur skulle ni ha tänkt? Vill ju egentligen inte missa nåt såklart men det verkar inte gå att lösa på något annat sätt.

  • Svar på tråden Svårt val: missa fotografering på morgonen eller fotografering under första dansen?
  • Plett
    Äldre 2 Jul 15:13
    #1

    Måste de komma och gå samtidigt? Kan de inte vara omlott? En fotograferar på morgonen och en på kvällen?

  • Vilse
    Äldre 2 Jul 15:42
    #2

    Jag skulle lätt hoppa över att ha foto på dansen. Där "händer" ändå inte så mycket :P

    Att kunna få foto på förberedelserna, all nervositet skulle vara mycket roligare för mig att ha bilder på :)

  • Äldre 2 Jul 15:48
    #3

    Jag hade också hoppat över foto på första dansen. För min egen del hade jag hellre haft bilder på förberedelserna. 

  • anette­83
    Äldre 2 Jul 15:56
    #4

    Jag gjorde precis tvärt om mot de andra som svarat. Min vän fotograferade undertiden vi gjorde oss iordning och under förberedelserna och sen fotograferade fotografen under kvällen och då även första dansen. Jag är glad över att ha foto på första dansen eftersom det är så mycket kärlek med på bilderna :) Vi är iallafall nöjd med vårt beslut och hoppas att ni också blir det vad ni än bestämmer er för.
    Annars tycker jag som Plett säger att de kanske inte behöver komma och gå samtidigt.

  • CJIGBG
    Äldre 2 Jul 16:08
    #5

    Hej!
    Jag tycker som sistnämnda faktiskt.

    Vi gifte oss 26 maj, hade inte fotograf hela dagen, utan bara 1h fotosession, men med utgångspunkt från våra bilder vi fått kan jag säga att med en ok kamera så var alla våra bilder som vänner tagit väldigt väldigt fina!

    Så anledningen till att jag skulle valt "proffs" på dansen och kvällen är att just på kvällen, när det blev mörkare har vi inte riktigt lika många bra bilder, men med ok kamera och dagsljus så blev det väldigt bra kort även från "amatörerna"

    Lycka till! :)

  • Discoa­nnali
    Äldre 2 Jul 16:25
    #6

    Tack för alla bra svar!

    Jag hade hittills tänkt att jag hellre missar första dansen än förberedelserna men det finns ju en poäng i att det är svårare att få till bra bilder på kvällen. Däremot vet jag att flera av kompisarna kommer ha bra kameror även på kvällen så skulle ju kunna fråga dem om de kan vara lite extra med just då.

    Vi kommer få ett album från fotograferna sen och jag tycker nästan att det känns viktigare med lite fina förberedelsebilder i det (då vi få som fixar i ordning oss, min mamma och mina brudtärnor, inte riktigt är några fotoexperter) än första dansen-bilder men det är inget lätt beslut!!

    Annars ska jag absolut kolla upp om en av fotograferna kanske kan komma tidigare. Det enda problemet med det är att jag och min blivande man kommer att vara på två ställen och att det kanske blir svårt att då få förberedelsebilder på oss båda...

  • Beccas­tina
    Äldre 2 Jul 21:31
    #7

    jag hade valt att ha foton från morgonen, dansen kan ju någon av gästerna fota i stället :)

  • Mallis­12
    Äldre 11 Jul 00:13
    #8

    Det finns nog många gäster som kommer fotografera er på kvällen, så det kommer ni ha bilder på ändå ;)

  • august­esen
    Äldre 11 Jul 07:43
    #9

    Vår plan var att ha fotografen från 11-tiden och ca 2h på festen. Nu är vår fotograf så himla söt att hon ska stanna längre som en bonus så jag får mina älskade bilder på första dansen och när vi skär upp tårtan :) Jag hade offrat det men jag tyckte inte det var värt 2000:- för två bilder :p


  • Aniara­4
    Äldre 11 Jul 09:59
    #10
    CJIGBG skrev 2012-07-02 16:08:36 följande:
    Så anledningen till att jag skulle valt "proffs" på dansen och kvällen är att just på kvällen, när det blev mörkare har vi inte riktigt lika många bra bilder, men med ok kamera och dagsljus så blev det väldigt bra kort även från "amatörerna"
    Bra tänkt! Vi hade flera vänner med bra kameror, men fotona från brudvalsen är.... sådär. Lite tråkigt, för det var ändå ett speciellt och viktigt ögonblick. Vi hade fotograf i 3-4 timmar - porträtt innan, vigseln, bilturen och brudskålen, och det är verkligen stor skillnad mellan proffsbilderna och gästernas bilder.

    Att ha en fotograf med när man gör sig i ordning förstår jag ärligt talat inte grejen med. Här sitter jag och drar på mig strumpbyxorna, ett ögonblick jag verkligen vill minnas? Ok, jag vet att det kan bli fina bilder och att man i bästa fall fångar den spända förväntan osv, men aldrig att jag skulle prioritera det framför första dansen! Första dansen är kärlek, glädje, man är mer avspänd efter att det mesta är avklarat och man kanske har druckit ett par glas vin, det är en symbolhandling för att man börjar dansen genom livet tillsammans... Klart mer värt än att se när man sminkar sig och knyter slipsen.
  • AnnL
    Äldre 11 Jul 10:09
    #11

    Jag hade låtit en vän fota förberedelserna och valt ett proffs till kvällen främst pga ljussättningen som fler nämner :)

Svar på tråden Svårt val: missa fotografering på morgonen eller fotografering under första dansen?