• Gabriel

Ingångsmusik

VAd ska man ha för ingångsmusik. har aldrig varit på bröllop så jag vet ej.
    Trodde alla hade "mendelson" men det har jag nu hört att det är mer USA...
    trodde också att man skulle gå in hand i hand. men hörde av samma person (som varit på 5-6 bröllop) att på de flesta hade brudgummen och hans marsalk stått vi altaret när bruden gjorde entré tillsammans med tärna och pappan.. Någon som har erfarenhet som kan ge mig lite input? Hur gör Ni?

• Svar på tråden Ingångsmusik
  • Tuldis

Hej!

Vi ska ha Mendelssohn"Bröllopsmarsch ur en midsommarnattsdröm" som ingångsmarsch och Purcell "Trumpet tune" som utgång.
    Jag tycker att man ska följa sitt eget hjärta och efter eget tycke och smak och inte bry sig om vad alla andra har på sina bröllop.
    Det där att bruden går in tillsammans mad sin far är en amerikansk tradition.
    Vi ska följa den svenska traditionen och gå in tillsammans, med vår lilla dotter i täten och vår tärna och marskalk bakom oss.

Lycka till och gör det som passar för just er.

• Sagoprinsessan

Det är anglosaxisk sed add bruden går tillsammans med sin far och hennes blivande man står tillsammans med bestman framme vid altaret.

Svensk sed är att brud och brudgumm går in tillsammans. Det är dock upp till brudparet om man vill anamma den svenska eller anglosaxiska seden. Har hört att det där med att brud och fadern går in tillsammans kanske ska förbjudas i Sverige!

Jag och min pojkvän ska gå in till kanon D-dur av Pachelbel.

Surfa runt lite här på BT så hittar du bra info om vad som händer under viseln, traditioner och marscher. Titta bland länkarna till vänster!!

Bye bye *ler*

• donborwen

Vi gick in tillsammans, hand i hand efter prästen till "Triumfmarsch ur Aida" av Verdi. Bakom oss gick vår bestman och vår tärna. (Som utgångsmarsch hade vi "Bröllopsmarsch från Delsbo").

• västkustbrud

Jag har valt att gå in med pappa till "Wagner" (bröllopsmarsch ur lohengrin) Du vet "Dam, dam, dara.. det är väl den näst vanligaste i sverige tror jag. Min blivande och hans bestman ska stå vid altaret och vänta.

• clarke

Det finns endel präster som inte går med på att pappan följer dottern in. Hör med prästen där du ska gifta dig. Något som är superhäftigt att gå in till är Charles Marie Widors Toccata ur 5:e symfonin.

• Ettolrach

Gabriel, det vanligaste i Sverige är fortfarande att burd och brudgum går in tillsammans, så du har rätt!

Mendelsohn är vanlig som ingångsmarsch i Sverige, i USA används den ofta som utgångsmarsch, där använder man ofta Brudkören ur Lohengrin som ingångsmarsch (Here comes the bride kallas den också). Den senare hade vi, men valde ett preludium i C-dur av J S Bach som utångsmusik.

Det finns hur många vackra stycken som helst att använda som ingång/utgångsmarscher, avgörs av tycke och smak. Jag personligen tycker inte om Mendelsohns stycke så det råvägrade jag. Ville egentligen ha Beethovens "An die freude" ur hans 9:e symfoni men det ville inte maken så det blev Bach - kantorn spelade upp lite olika förslag som vi valde mellan. Den kantorn sa: "tack och lov att ni inte valde Mendelsohn" - fast vill brudparet ha den så tycker jag de ska ha den!

Det finns skivor med olika stycken att lyssna på, jag råder dig att införskaffa en sådan!

Lycka till!

Svar på tråden Ingångsmusik