• georgialee

    Ni som gifte/gifter er i kyrkan - lämnade ni en gåva och hur mycket gav ni?

    Min svärmor berättade precis att man bör ge en gåva till församlingen som tack för bröllopet - detta hade vi ingen aning om. Hur gjorde ni eller hur ska ni göra? Och hur mycket ger man?

  • Svar på tråden Ni som gifte/gifter er i kyrkan - lämnade ni en gåva och hur mycket gav ni?
  • Chicita

    Vi gav inget alls.
    Vi betalar kyrkoskatt, och varje gång jag är in i en kyrka så lägger jag mellan 20 och 100:- så jag kan tända ett ljus eller fler. Så eftersom det inte kostar något att gifta sig i Svenska kyrkan och vi ändå ger mer än "medelsvensson" så hade vi inte ens en tanke på att betala något till församlingen.

    Vi vet ju att prästen inte får ta emot något. Men annars hade vi gärna gett henne något eftersom hon la ner lite extra tid för att undersöka lite om hur medeltida cermonier kunde ha sett ut, samt kläder, musik mm... 

  • georgialee
    Chicita skrev 2012-06-28 18:30:49 följande:
    Vi gav inget alls.
    Vi betalar kyrkoskatt, och varje gång jag är in i en kyrka så lägger jag mellan 20 och 100:- så jag kan tända ett ljus eller fler. Så eftersom det inte kostar något att gifta sig i Svenska kyrkan och vi ändå ger mer än "medelsvensson" så hade vi inte ens en tanke på att betala något till församlingen.

    Vi vet ju att prästen inte får ta emot något. Men annars hade vi gärna gett henne något eftersom hon la ner lite extra tid för att undersöka lite om hur medeltida cermonier kunde ha sett ut, samt kläder, musik mm... 
    Precis, så var vår första tanke när hon berättade också. Vi betalar också kyrkoskatt osv. och prästen har inte sagt något om en symbolisk summa.
    TheD skrev 2012-06-28 18:39:14 följande:

    Va?! Aldrig hört talas om.


     


    Vi skickade ett tackkort till Herr Präst.


    Det hade vi redan tänkt göra:)
  • MiaMariaRydell

    Vi la 100:- i ett kuvert som vi la i en skål till kollekten dagen efter. Kollekten brukar väl alltid gå till nåt bra. Visst, vi betalar kyrkoskatt, men å andra sidan så blev det lite som "dricks" nästan då prästen bjöd på sig själv och va riktigt rolig

  • Strawberry

    Ingenting ni förväntas göra och vi gjorde inte det. Vi gav dock präst och kantor varsin chokladask med ett tackkort direkt efter vigseln

  • ThedaywesayIdo

    Detta fick vi också höra när vi skulle ha dop för vår dotter, att det förväntades att man gav en peng...


    Vi gav dock ingenting men har hört andra som har gjort det.

  • georgialee

    Oj vad svårt det är, jag vill verkligen ge något - men budgeten är ganska tight då vi har spräckt den typ 10 ggr. Känns så dumt att lägga 100:- bara, då kanske det vore bättre med en chokladask eller liknande som kan stå i "fikarummet" om de har något sådant... Klurigt - tiden finns inte riktigt till att åka och köpa en chokladask heller... får klura lite på det här..

  • Peteralltid

    Det kan vara på sin plats med en gåva om man känner för det men jag skylle speciellt uppmärksamma prästen. Ibland gör de saker på sin fritid (som resa till/från kyrkan) så en gåva till dem efteråt kan vara uppskattat.

  • Chicita
    Peteralltid skrev 2012-06-29 07:41:53 följande:
    Det kan vara på sin plats med en gåva om man känner för det men jag skylle speciellt uppmärksamma prästen. Ibland gör de saker på sin fritid (som resa till/från kyrkan) så en gåva till dem efteråt kan vara uppskattat.
    Men prästerna får inte ta emot något egentligen. Alltså inget som kan anses vara ersättning för utförd tjänst.

    Ett tack-kort eller en chokladask säger dom säkert inte nej till dock Flört 
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-06-29 08:48:32 följande:
    Men prästerna får inte ta emot något egentligen. Alltså inget som kan anses vara ersättning för utförd tjänst.

    Ett tack-kort eller en chokladask säger dom säkert inte nej till dock Flört 
    Just så!
Svar på tråden Ni som gifte/gifter er i kyrkan - lämnade ni en gåva och hur mycket gav ni?