• Miilliis

Vanligt matris??

Ska gifta mig nu på lördag...
    Var hemma hos mina färäldarar och pratade om det sista idag och berättade att vi köpt bubblor tills vi går ut från kyrkan. Men min mamma ville kasta ris.. Så sa jag att bara så du vet så är det inte matris man kastar (som jag inte tror man brukar) Men det ville hon ta.. Så till min fråga.. Brukar man göra de? 
    Trodde man använde spec ris som inte fläckar kläder och smälter bort sen. Och vems "jobb" är det att fixa det?

• Svar på tråden Vanligt matris??
  • Aniara4

Din mamma har rätt. Traditionen säger att gästerna tar med sig ris (ja, vanligt ris som man har hemma) och kastar på brudparet som en lyckönskan. Egentligen är det lite bakvänt att brudparet håller med ris/såpbubblor, det är lite som att ge någon ett gratulationskort och säga "så här vill jag bli gratulerad, skriv på och ge mig det här kortet". På senare tid har det ju blivit rätt vanligt att brudparet håller med någonting, så det ses väl inte som så konstigt längre, men det kan vara bra att vara medveten om att den äldre generationen kan tycka det är märkligt.

Vi hade själva såpbubblor, men det  berodde på att vi vid regn skulle "komma ut" på ett ställe i anslutning till kyrkan där man inte fick kasta ris, och då ville vi att det skulle finnas en "plan B". Sen var det upphåll så att vi kunde komma ut på kyrktrappen ändå, så det blev en salig blandning av ris, rosenblad och såpbubblor.

Ris fläckar inte kläderna om det inte spöregnar möjligen. Det är ju inte kokt ris man kastar!

Det här med "specialris" som väl oftast är gjort av socker eller nåt, är ett väldigt nymodigt påfund, i första hand är det väl bröllopshysteriindustrin som vill tjäna pengar på brudparen som så mycket annat "krimskrams" som har dykt upp de senaste åren, men det finns förstås också en poäng i att kyrkan slipper städa så mycket efter varje vigsel. Ris i grusgång är vad jag förstår hopplöst att bli av med, och så drar det till sig råttor och andra otrevligheter. (Att det skulle vara farligt för fåglarna är däremot en myt.)

• Miilliis

Tack så mycket! 

Tyckte inte heller att vi skulle fixa med det, men tror ingen annan tänker på det.

• CoG

vet några som tog pärlsocker ist för ris, det smälter ju bort vid regn

• Niini

Vi hade vanligt grötris faktiskt. Märkte på ett annat bröllop att det inte kastades något alls, kom sedan fram till att det var för att gästerna idag är så vana med att brudparet tillhandahåller det som kastas så nästan ingen hade tagit med något eget..

• TheD
    Niini skrev 2012-06-28 15:03:34 följande:
    Vi hade vanligt grötris faktiskt. Märkte på ett annat bröllop att det inte kastades något alls, kom sedan fram till att det var för att gästerna idag är så vana med att brudparet tillhandahåller det som kastas så nästan ingen hade tagit med något eget..
    Ingen kastade något på oss då vi inte ville det ;)
  • Fjärilen

Jag läste matris, alltså matematisk matris, och blev jätte nyfiken att någon skulle göra någon slags matris till bröllopet....men det är ju klart att ris är en mer vanlig konversation här på bröllopstorget Glad

• TheD
    Fjärilen skrev 2012-06-29 10:33:51 följande:
    Jag läste matris, alltså matematisk matris, och blev jätte nyfiken att någon skulle göra någon slags matris till bröllopet....men det är ju klart att ris är en mer vanlig konversation här på bröllopstorget Glad
    Tack, då var det inte bara jag som läste helt fel de första tre gångerna innan jag klickade på tråden ;)
  • EmmaoFemi

Grötris blir det väl vita fläckar av (tänker framför allt på mannens kläder  eftersom det är rätt vanligt att brudens kläder/klänning är vit/ljus)

• Aniara4
    EmmaoFemi skrev 2012-07-10 23:05:11 följande:
    Grötris blir det väl vita fläckar av (tänker framför allt på mannens kläder  eftersom det är rätt vanligt att brudens kläder/klänning är vit/ljus)
    Hur kan det bli fläckar om inte riset är blött? Eller kan det vara dammigt?
  • Niini
    EmmaoFemi skrev 2012-07-10 23:05:11 följande:
    Inte finns det några fläckar på makens kostym iaf :) Tror det är nog bara när det är blött i såfall.
  • misslane

Har för mig att riset inte är så rent, dammigt och dyl. 
    Är lite av samma anledning man borde skölja det innan kokning.

Svar på tråden Vanligt matris??