Inlägg från: Alvstina |Visa alla inlägg
  • Alvstina

    Tips på psalmer

    Vi ska nog ha 834b (ur psalmer i 90-talet)


    Se, livet vill blomma i Skaparens hand som lustgårdens örter och träd, då hjärtan är tända hos kvinna och man att älska och glädja varandra.
    Vi lyfter till Herren vårt tack och vår bön för gåvan han ger i vår vård. Låt växa och mogna, om lust byts i nöd, den kärlek som bundit oss samman.
    Så stärk oss att bära den vardag vi får i kärlek som ej söker sitt. Bevara ett ljus och en fröjd hos oss två från livet vid skapelsens källa.
     
    Det är en ganska okänd melodi, men jag tyckte att den var söt. Ska ha någon som spelar den på ett instrument innan församlingen börjar sjunga så att man hör melodin innan. 
  • Alvstina

    En väldigt melodisk psalm är 702 

    Den funderar jag på också. 


    1. Jag vill ge dig o Herre min lovsång, jag vill tacka med skönaste ord för din kärlek och nåd som är gränslös, jag vill tacka för allt gott du gjort. Jag vill göra mitt liv till en lovsång till dig där var ton skall en hyllning till dig bära. Och i dagar av glädje och dagar av sorg vill jag leva var dag till din ära.
    2. Ingen annan är värd att besjungas, endast du, Herre, äger min sång, och i himmelens gyllene salar skall jag prisa dig evighet lång. Jag vill göra mitt liv till en lovsång till dig…
    3. Och om sången nån gång skulle tystna eller störas av oro och strid, Herre öppna på nytt mina ögon så jag ser att hos dig är min frid. Jag vill göra mitt liv till en lovsång till dig…

     
  • Alvstina

    Det blev ju skitskumt med texten där, jag skriver väl ner den manuellt då ;)

    Jag vill ge di o herre min lovsång
    jag vill tacka med skönaste ord
    för din kärlek och nåd som är gränslös
    jag vill tacka för allt gott du gjort
    Ref. Jag vill göra mitt liv till en lovsång till dig
    där var ton skall en hyllning till dig bära
    och i dagar av glädje och dagar av sorg
    vill jag leva var dag till din ära

    Ingen annan är värd att besjungas
    endast du herre äger min sång
    och i himmelens gyllene salar
    ska jag prisa dig evighet lång
    Ref. Jag vill göra mitt liv...

    Och om sången nån gång skulle tystna
    eller störas av oro och strid
    herre öppna på nytt mina ögon
    så jag ser att hos dig är min frid
    Ref. Jag vill göra mitt liv.. 

  • Alvstina

    Psalm 767 Möt mig nu som den jag är, är himla fin också. Handlar ju visserligen om närheten till Gud, men det gör ju nästan alla psalmer.. 



    Möt mig nu som den jag är
    håll mitt hjärta nära dig
    gör mig till den jag ska bli
    och lev i mig 

Svar på tråden Tips på psalmer