• JeanetteDaniel

Vigselsamtal

Hej! I e.m. Har vi vårt vigselsamtal med prästen och nästa lördags hår vi fram till altaret... Vad innebär ett samtal och ska barnen följa med eller vara hemma? ?????? Många frågor, vill ha lite råd!

• Svar på tråden Vigselsamtal
  • Tveket

På vårt vigsel samtal ville prästen veta lite om oss då han skulle hålla nåt kort tal, vi gick igenom vilka psalmer vi ville ha samt hur hela cermonin går till. Vi fick öva på ringväxling och prästen förklarade hur vi skulle gå in. Allt som allt tog det ca en timme.

• hjgs
    JeanetteDaniel skrev 2012-06-27 11:23:25 följande:
    Hej! I e.m. Har vi vårt vigselsamtal med prästen och nästa lördags hår vi fram till altaret... Vad innebär ett samtal och ska barnen följa med eller vara hemma? ?????? Många frågor, vill ha lite råd!

skulle gissa på att dom ska stanna hemma. när vi va handlade det om att vi skulle få veta hur allt går till, välja lite bland de olika alternativen bland de fasta punkterna i cermonin. samt att prästen ville veta lite om oss som par för att kunna göra vigseln mer personlig

hoppas det hjälpte nått och lycka till på samtalet.

• Chicita

Jag skulle rekommendera att ni lämnar barnen hemma (eller hos barnvakten) så ni kan tänka och välja bland alternativen i lugn och ro utan att behöva oroa er för att någon klättrar på dopfunten eller liknande Flört
    Men det är absolut inget "farligt". Ni behöver inte lova att ni tror på Gud eller något annat.

• MagnusFru

Vår präst gick igenom hela ceremonin och vi fick välja mellan olika stycken som han skulle läsa,välja psalmer, välja mellan två olika varianter av löftena osv.
    Prästen hade bra förslag när vi  inte kom på mer än en psalm och han hade tips på olika fina stycken ur Bibeln att läsa upp och när vi inte ville ha långa stycken så hade han bra alternativ.

• Cicci90

Om barnen ska vara näbbar så skulle jag rekommendera att ta med dem, för att de ska få vara med att öva på att gå in i kyrkan. Men ta med en vän/förälder som kan ta hand om dem när de "gjort sitt" så att ni i lugn och ro kan samtala med prästen. :)

• daniiel

Vi hade med vår dotter. Hon är en del i vår familj, var en del i bröllopet och hon är dessutom ingen som brukar göra något väsen av sig. Vi pratade mest om själva vigseln, val av psalmer, ordning på olika saker, vigselprogram osv. Även solosånger och sånt. Vi träffade prästen två gånger. Första gången ca 1,5 månad före vigseln på hans kontor och andra gången ungefär en vecka före i brudkammaren i kyrkan. Det tog inte lång stund alls, inte någon av gångerna. Vi "tränade" inte på att gå i kyrkan förrän samma dag som vigseln, sisådär 30min före. Det gick bra ändå, alla hittade fram ;P

• Kjell Präst

Ett vigselsamtal innebär att man träffas, går igenom vigseln, bestämmer psalmer och musik. Så samtalar man lite om brudparet (jag brukar fråga hur de träffades, vad de gillar att göra tillsammans och be dem beskriva varandra - det här är för att jag ska kunna använda lite av vad de sagt i vigseltalet). Ibland vill paret provläsa löftena, då får de göra det, eller provgå altargången. Det brukar väl ta en timme, ungefär. Barnen kan vara med om ni vill, men vill ni vara helt fokuserade på samtalet så kan ni lämna barnen hemma.

Har du fler frågor om den kyrkliga vigseln får du gärna ställa dem i "Fråga prästerna-tråden"

• sollan

Typ så vart vårt samtal med prästen =)

Hon la in lite av den infon hon fått veta om oss tex hur vi träffades i själva vigseln...Personligt och trevligt =)

Kjell Präst skrev 2012-06-27 13:46:23 följande:

Ett vigselsamtal innebär att man träffas, går igenom vigseln, bestämmer psalmer och musik. Så samtalar man lite om brudparet (jag brukar fråga hur de träffades, vad de gillar att göra tillsammans och be dem beskriva varandra - det här är för att jag ska kunna använda lite av vad de sagt i vigseltalet). Ibland vill paret provläsa löftena, då får de göra det, eller provgå altargången. Det brukar väl ta en timme, ungefär. Barnen kan vara med om ni vill, men vill ni vara helt fokuserade på samtalet så kan ni lämna barnen hemma.

Har du fler frågor om den kyrkliga vigseln får du gärna ställa dem i "Fråga prästerna-tråden"

Fru Olsson sedan 120414 <3
Svar på tråden Vigselsamtal