• Hon sa ja

Tips på saker jag kan göra som gäst...

Hej alla bröllopstokar. 

Förra året gifte jag mig och jag hade en fantastisk helg.
    Nu i sommar ska två av mina vänner gifta sig och jag skulle vilja hjälpa till att göra deras dag lika magisk som min var.

Men hur?

Jag får prestationsångest och kommer inte på någonting alls. Jag som i andra fall sprutar idéer som en vattenspridare, kommer nu inte på någonting kul/speciellt/fint/kärleksfullt/unikt...
    Bröllopet hålls i Stockholm och det är promenadavstånd mellan kyrka och fest. Jag är inte insatt i detaljerna kring varken vigsel eller fest så det är lite svårt att sätta nivån. Är det någon som har roliga idéer på saker vi som gäster kan göra för att förgylla deras dag? Någon som fått något gjort för sig på sin bröllopsdag eller som varit med och gjort något för andra? Smått, stort, enkelt, svårt? 
    HJÄLP!? 

• Svar på tråden Tips på saker jag kan göra som gäst...
  • Chicita

Det som förgyllde vår bröllopsdag var att alla gäster kom med ett glatt humör, dom hade ansträngt sig till att följa vår klädkod osv.
    Det behövs så väldigt lite för att göra brudparets dag till deras bästa och till ett varmt minne.
    Gör helt enkelt det bästa ni kan av dagen. Prata med era bordsgrannar och försök bidra till en bra stämning genom att se till att ingen verkar hamna utanför.
    Dansa (om det blir dans).
    Om det är buffé, så ta hellre lite mat två gånger så det syns att ni tycker om maten (eller i alla fall så ser det i alla fall ut så, istället för att man tar för mycket och lämnar mat på tallriken. Ingen vet ju hur mycket ni åt, dom ser bara det ni lämnar) osv.

Det kan verka som helt självklara saker.
    Men mer behövs faktiskt inte Solig 

• MissBroccoli

Håll ett tal eller skriv ett brev om du inte vill prata inför alla?

Hade ni någon lek som var rolig på ert bröllop? sånt brukar väl gäster ordna utan brudparets vetskap.

De enda jag kommer på nu är den där brudparet plaseras med ryggarna mot varandra och får ta av sig skorna. Man byter en sko så de har sin och den andres och sen ställer någon frågor som -vem tog initsiativet när ni träffades -vem städar oftast m.m. (beroende på paret kan man ju vara mer eller mindre snuskig men lagom är ju alltid bäst ;) ) paret får svara genom att hålla upp sin egen eller den andres sko och på så sätt ser man om de har samma uppfattning om saker. De hade nåt liknade i lekprogrammet på 4an med kändis par, där hade de en rosa eller blå skylt.

Sen finns ju den där bruden får binda ihop ena handen med svärfar (eller annan manlig gäst) och brudgummen med svärmor(eller annan kvinnlig gäst) och sedan ska man slå in ett paket eller göra annan klurig övning utan att använda de händer som är ihopbundna. Ganska kul å se hur folk sammarbetar och man kan tävla både i snyggast paket och snabbast tid.

Sen tycker jag Chicita kom med bra förslag!

• Chicita

Kan göra ett tilägg till det MissBroccoli skrev bara.
    Om ni vill hålla tal eller göra någon aktivitet/ lek så kolla med toastmastern eller värdparet om det finns något, att det är ok så det inte kommer in på "fel ställe" och sabbar för dom.
    Om det inte finns varken toastmaster eller värdpar så får man nog i så fall krypa till korset och kontakta brudparet och säga att man vill göra en grej för dom men att det är hemligt, och höra om det är ok eller om hela kvällen är planerad redan.

För det vet vi ju själva hur det var... Saker som tillkom utan att det var inplanerade kan vara både jättetoppen eller riktigt irriterande beroende på när "överraskningen" kom Flört 

• Vilse

Ett litet tillägg gällande lekar. Se till att brudparet gillar olika tycker av lekar!

Jag tillhör själv den sorten som inte alls förstår det roliga med lekar. Och skulle inte alls uppskatta att någon någon drog igång någon lek med oss. (även om de är så pass "oskyldiga" som nämt ovan).
    Tal, spex och annat bjuder jag gärna på. Men dessa förbaskades lekar hoppas jag verkligen inte att det dyker upp på vårt bröllop Tungan ute

• Anneli256

På vårat bröllop hade en vän ett paket som var lite "Ploj paket". Med en vers så skickades detta runt till gäster.. kommer inte exakt ihåg versen, Men jag kan ta reda på det. Syftet var att den som paketet hamnade hos skulle berätta ett litet minne från brudparet, bruden eller brudgummen. Det började hos min mamma som sedan lämnade till mannen som satt längst ifrån henne, som sedan lämande till kvinnan med vackrast klänning osv. En hel del roliga minnen som "delades" ska ta reda på hur själva dikten gick och återkomma med det. Jättetrevligt inslag som jag aldrig hört talas om tidigareVäldigt uppskattat hos övriga gäster, allt från någon historia när jag var liten till något roligt brudummen sagt i ungdomens dagar till anekdot från möhippan, till gratulation från en gäst som inte kände oss utan var medbjuden pga att jag känner frun hans. Till slut hamnade paketet hos oss.

Svar på tråden Tips på saker jag kan göra som gäst...