• Pinglan

Hur mycket gör 0,2 carat..? 0,65 el. 0,85..

Någon som har koll på hur stor skillad det är på en ring med en diamant på 0,65 carat och 0,85 carat? Prisskillanden är enorm så jag bara undrar om någon annan varit i samma situation och vilken ni valde? Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur mycket gör 0,2 carat..? 0,65 el. 0,85..
  • Chicita

Jag frågade ungefär samma fråga här också för ett tag sen och då la någon snäll själ upp denna tabell

Diamant carat

Läs av milimetrarna och titta inte bara på bilden eftersom det är missvisande.
    Om du tänker dig att 0,65 är ungefär mittemellan 0,50 och 0,75 och 0,85 är mellan 0,75 och 1,00 

• Willow

Det ar svart att bedomma hur 'stor' sjalva stenen ser ut bara genom att titta pa stenen. Hur den sen ser ut pa en ring och pa ditt finger beror aven pa hur dina hander ser ut. Om du har sma hander sa ser ju en mindre sten ut att vara mycket storre an den ar. Det beror aven pa fattningen du valjer, en nedsankt sten brukar se mindre ut, medans en med klofattning gor stenen mer rattvisa (enligt min asikt), sen beror det aven pa hur brett eller smalt band du har, om det ar stenar pa bandet osv. Jag skulle saga att en 0.65ct ar en riktigt rejal sten.
    Min ar 0.62ct och sitter i en halo fattning, jag har ganska sma hander (inte som ett barn men dem ar ganska sma, strl I pa ringen) och det ar manga som tror att min sten ar over 1ct.
    Som du sager sa ar det stor prisskillnad, jag vet inte om jag tycker det ar vart att spendera sa mycket mer for att fa en storre sten, jag skulle hellre se till att fa den basta kvaliten mojligt for den budget jag har.
    Lycka till iaf, det finns mycket tips att hamta fran BT vad gallande diamanter, speciellt KhiraLi ar valdigt duktig pa dem!

• Pinglan

Tack så hemskt mycket för era svar! Det är verkligen en djungel det här.. Tyvärr har jag nog inte så små händer att den kan uppfattas så stor..väldigt synd för det verkade vara en bra lösning;) Nu har min sambo(el hans kontakt) föreslagit en sten som är 0,96 F vs1 som min sambo tycker att vi ska slå till på. Min fundering är, om den första stenen vi såg var 0,65 G vvs2-är den stenen bättre el. sämre då? Alltså om jag förstår det rätt så är f bättre än g men vvs2 bättre än vs1, men vad innebär det i "verkligheten"? Ser man skillnad? Och vilken anses vara den finare stenen? Stort tack till er båda!! (och andra eventuellt svarande på mitt huvudbry)

• Annamolly

Det finns visst olika satt att gradera det dar. http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_clarity

Men jag kan saga att enligt min mening sa syns det ganska stor skillnad. Min ring har en ganska liten diamant men dels sitter den i en klo-fattning, vilket gor att ljuset reflekteras battre i den, och dels ar den helt utan farg, vilket gor att den gnistrar, nastan lyser 'vitt'. Den syns valdig val for den ar sa 'bright'. Den har valdigt hog clarity och bara valdigt lite inclusions. Sedan finns det ju de som tycker att inclusions kan vara fint, for det ger stenen ett unikt utseende, och det finns aven 'champagne' fargade diamanter, som ju har farg men dom ar jattefina just pa grund av det! Koper ni stenen pa internet eller har ni en mojlighet att titta pa den? For jag tror du kommer att se skillnaden sjalv pa olika stenar.

• KhiraLii
    Pinglan skrev 2012-06-21 11:19:13 följande:
    Tack så hemskt mycket för era svar! Det är verkligen en djungel det här.. Tyvärr har jag nog inte så små händer att den kan uppfattas så stor..väldigt synd för det verkade vara en bra lösning;) Nu har min sambo(el hans kontakt) föreslagit en sten som är 0,96 F vs1 som min sambo tycker att vi ska slå till på. Min fundering är, om den första stenen vi såg var 0,65 G vvs2-är den stenen bättre el. sämre då? Alltså om jag förstår det rätt så är f bättre än g men vvs2 bättre än vs1, men vad innebär det i "verkligheten"? Ser man skillnad? Och vilken anses vara den finare stenen? Stort tack till er båda!! (och andra eventuellt svarande på mitt huvudbry)
    Det absolut viktigaste ni skall gå efter är cut. Ni kan slänga massa pengar på en D VVS1 som är dåligt slipad och få en diamant som ser jättetråkig ut.

vad gäller inneslutningar (om man har en budget man måste hålla) så skall man leta efter stenar som inte har synliga innselutningar och där inneslutningarna inte påverkar hållbarheten genom att nå ytan eller kanten. Man brukar vara safe med VS2. Finns även en hel del bra Si1 men då måste man ha en juvelerare som utvärderar stenen åt en. Att köpa en VVS är egentligen att slänga pengar i sjön. Såvida du inte kikar på din sten i mikroskop dagligen.

Köp en VS-sten med en färg som ni känner er bekväma med och maxa slipningen. Köp enbart stenar med AGS, GIA eller ev HRD certifikat.
  • Pinglan

Åter igen stort tack! Otroligt så mycket ni kan!! Ringen köps på tiffanys i london, det är en grace http://www.tiffany.com/Engagement/Item.aspx?GroupSKU=GRP10062#f+1/0/0/0/0/0 och det de skriver om sin slipning är

Cut refers to the facet proportions on the surface of a diamond.
    More than any other factor, the precision of these facets
    determines the beauty of the stone. However, there is a sacrifice.

When a stone is cut to maximize brilliance, dispersion and
    scintillation, it usually loses size. More of the stone must be cut
    away. Conversely, when cut for size, the diamond usually loses
    brilliance, dispersion and scintillation.

Tiffany diamonds are always cut for beauty, not size

och sen nån bild jag inte kan klippa in.

http://www.tiffany.com/Engagement/Item.aspx?GroupSKU=GRP10062#p+1-n+6-cg+-c+-s+-r+-t+-ri+-ni+1-x+-pu+linkATD-f+1/0/0/0/0/0

Min sambo friade i London förra helgen(och bjöd mig på "frukost på tiffanys" och då var vi in och tittade på ringarna men de hade inte så många diamantstorlekar inne och därav så har de nu sökt av vad som finns i england och usa och mailar fram och tillbaka med honom. Jag hoppas såklart att det är fina diamanter iom deras priser men har lite ont om tid då vi måste bestämma oss och göra penga överföringen idag helst..Jag gissar att det är en klofattning jag har? Men hur jag ska tyda det här med slipningen har jag ingen aning om..:) Så himla tacksam för hjälp!!

• KhiraLii
    Pinglan skrev 2012-06-21 13:23:24 följande:

Åter igen stort tack! Otroligt så mycket ni kan!! Ringen köps på tiffanys i london, det är en grace www.tiffany.com/Engagement/Item.aspx?GroupSKU...#f+1/0/0/0/0/0 och det de skriver om sin slipning är

Cut refers to the facet proportions on the surface of a diamond.
    More than any other factor, the precision of these facets
    determines the beauty of the stone. However, there is a sacrifice.

When a stone is cut to maximize brilliance, dispersion and
    scintillation, it usually loses size. More of the stone must be cut
    away. Conversely, when cut for size, the diamond usually loses
    brilliance, dispersion and scintillation.

Tiffany diamonds are always cut for beauty, not size

och sen nån bild jag inte kan klippa in.

www.tiffany.com/Engagement/Item.aspx?GroupSKU...#p+1-n+6-cg+-c+-s+-r+-t+-ri+-ni+1-x+-pu+linkATD-f+ 1/0/0/0/0/0

Min sambo friade i London förra helgen(och bjöd mig på "frukost på tiffanys" och då var vi in och tittade på ringarna men de hade inte så många diamantstorlekar inne och därav så har de nu sökt av vad som finns i england och usa och mailar fram och tillbaka med honom. Jag hoppas såklart att det är fina diamanter iom deras priser men har lite ont om tid då vi måste bestämma oss och göra penga överföringen idag helst..Jag gissar att det är en klofattning jag har? Men hur jag ska tyda det här med slipningen har jag ingen aning om..:) Så himla tacksam för hjälp!!

Tiffany har sitt egna system där de inte anävnder någon utav de stora diamantinstituten för att gradera stenarna utan gör det på egen hand. De är dock kända för att ha hög kvalité på sina stenar så du behöver inte vara orolig. Dock får du ju tyvärr betydligt mer för pengarna om du vänder dig till Jamesallen, whiteflash, bluenile etc men för vissa betyder den där blå lådan väldigt mkt.
  • Josefin o Micke

Måste säga att efter att själv jobba med smycken och stenar att lägga pengar på en sten i bästa kvalitén är bara att kasta bort era pengar. Den enda gången som det är av värde att köpa så bra sten är om ni vill spekulera och senare tjäna pengar på stenen. För ett otränat öga (och även för en gemolog) är der svårt att se skillnad på kvalitén då det många gånger är precis på gränsen mellan två olika indelningar. Det som istället är bra att fråga om är hur ineslutningarna i stenen sitter, många gånger kan en bra fattare sätta stenen så att fattningen gömer ev. inslutningar och då finns det ju inget i vägen för att reflektera ljuset. 

Gå också på en bra slipning, minst god. Av de stenarna du väljer mellan kan du ta vilken som då det båda är av en bra kvalité, men fråga en extra gång om inslutningar, den större stenen kommer att göra större skillnad än kvalitén. Och genom att göra rent ringen ca 1g månad (finns bra medel att köpa på vanliga guldsmedsaffärer utan konstiga ämnen och som räcker länge) så kommer ringen och stenarna att hålla sig jätte fina.  

Hoppas du får lite lättare att välja nu! 

• Annamolly

Min ar fran Tiffany's :) Dom har bara bra stenar. Ni far aven ett certifikat skickat fran deras head office i new York nagra veckor efter kopet dar det star alla detaljer om stenen, clarity, inclusions, etc. Som sagt min ar jattefin, jag har inte sett en lika vit och gnistrande sten nagonstans. 

Svar på tråden Hur mycket gör 0,2 carat..? 0,65 el. 0,85..