• alfons­o
    Äldre 19 Jun 21:46
    19161 visningar
    16 svar
    16
    19161

    Riktigt budgetbröllop

    Hej!

    Jag och min sambo har varit ett par i många år och har även två barn tillsammans. Vi har länge pratat om att gifta oss, men alltid känt att vi inte riktigt har ekonomi för det. Tidigare pratade vi om att bjuda hela släkten + kompisar (ca 120 pers) och ha en "riktig" bröllopsfest. Men det har ju aldrig blivit av, och jag har svårt att se att vi inom en närmare framtid ska lägga så mycket pengar på en enda dag. Vi letar efter hus och lägger hellre våra sparade pengar till vårt kommande hus.

    Men nu tycker jag att det är hög tid att vi blir man och fru! Så jag har helt tänkt om. Kinaklänning, en kompis fixar håret och jag sminkar mig själv. Festen hålls efteråt i ett partytält i sommarstugan, och endast familjen och kompisarna är bjudna (ca 40-50 st). Vi äter buffé som jag fixar själv, med hjälp av mamma, svärmor och ev kompisar. Dekorationerna består av saker från naturen - blommor, stenar osv.

    Jag har gjort en snabb budget och landar på ca 15 000.

    Vi har pratat om att göra det i hemligthet, bara för att det ska bli av. Men jag känner att det ändå skulle vara kul att samla dom närmsta och ha en rolig fest.

    Vad tror ni om detta upplägg?

  • Svar på tråden Riktigt budgetbröllop
  • Tezzie­D
    Äldre 19 Jun 21:57
    #1

    Tycker de låter som en jätte bra idè Glad! Jag å min kille gifter oss i juli imorgon är de exakt 1 månad kvar Glad! Vi har sparat ihop pengar över ett 1 år och fick ihop 40 000 kr, sen så har vi fortsatt å spara å lagt undan till bröllopet. Bara för att ha extra pengar ifall att de skulle dyka upp nått som man inte har räknat med. Så ett litet tips till dig, gör överslagsräkning på allt å lägga undan ett par tusen till utifall att de skulle dyka upp nått som du inte räknat med Glad. Dom pengar som blir över kan ni spara till nå annat sen Glad Lycka till och hoppas eran dag blir fantastisk Glad!

  • alfons­o
    Äldre 19 Jun 22:11
    #2

    Ja, det är nog en bra idé att lägga till några tusenlappar! Det är nog en hel del småsaker jag missat.
    Hoppas ni får ett fint bröllop!

  • Kristi­nnäs
    Äldre 19 Jun 22:11
    #3

    Det låter jättebra! Så tänkte vi också, vi gifter oss om en månad och vi ska också vara i tält i sommarstugan.
     Men det blir mycket dyrare än vi tänkt oss, Vi ska vara 60 gäster. Vi har köpt ett tält på 5x8 m och ska hyra ett lika stort till. Vi måste hyra alla bord och stolar, hyra tallrikar, glas och sånt ( man kan köra plast men det blir inte mycket billigare)
    Vi ska också göra egen buffe och det blir ju såklart hyffsat billigt, men sen vill man ju ha vin och öl till maten och det kostar ju lite, plus mousserande och avec.
    Så det blir mer än vad man först tänker på, så mitt råd är att tänka igenom allt noga innan ni bestämmer er.
    Vi har även skrivit i våran inbjudan att vi inte önskar någon bröllopspresent utan hellre ett bidrag till bröllopsfesten, Lite som en kuvertavgift men ändå frivilligt. Så vi klarar budgeten ändå:)

  • alfons­o
    Äldre 19 Jun 22:17
    #4

    Vi har den turen att vi kan låna porslin, bord och stolar och antagligen även partytält. Har ni tänkt att värma upp tältet om det blir kallt, eller får gästerna helt enkelt ta med sig varma kläder?

  • AnnLi
    Äldre 19 Jun 22:46
    #5

    Vi gifte oss hemma på gården med ca 30 gäster. Hade plats att duka upp inne i huset, möbler så det räckte och kunde låna ihop glas och porslin. Vi gjorde tårtor och middagsbuffé själva och jag tycker inte att vi snålade på varken mat eller dryck. Mat kostade oss runt 3000 och alkohol nästan lika mycket (men det blev en del över). Blommor att dekorera med hämtades i trädgården, jag sminkade själv och en kompis fixade håret. Så själva festen blev inte alls särskilt dyr, men jag kommer inte på något som jag hade velat gjort annorlunda även om jag haft en massa pengar över att spendera :)

  • Äldre 19 Jun 23:12
    #6

    Kommer att gifta oss den 28 juli.
    Har valt kuvertalternativet. 300kr/ kuvert för vuxen och 150kr/barn.
    Känner att jag inte vill stå med massor så har kontaktat restaurangen där jag friade till min m2b.
    De gör helt underbar mat där och buffé priset är ingen skillnad i restaurangen eller till vårt bröllop vilket jag är glad över. 
    Vi får se var budgeten hamnar...möjligen vid 20 000 tror jag. 

  • Äldre 19 Jun 23:45
    #7

    Våran budget är just nu på 30 000...men då ska det räcka till två fester...en liten fest på östkusten och en på västkusten..

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 20 Jun 00:56
    #8

    Tänk bara på att verkligen tänka genom alla kostnader. Jag hoppas ni har en partytält, för annars så kostar det ju nästan hela er budget att hyra en sån.

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 20 Jun 00:56
    #9

    Tycker det låter som att ni kommer få en underbar dag! Solig

  • Magnus­Fru
    Äldre 20 Jun 17:42
    #10

    Det låter som ett jättebra upplägg!
    Man måste inte bjuda hela släkten och alla man känt sedan dagis, det är en "riktig bröllopsfest" i alla fall
    Bjud de som ni verkligen vill ha med er på er stora dag.
    Ni ska känna er hyfsat avslappnade i gästernas närvaro, inga såna där människor som ni tror att ni "måste bjuda" för att traditionen dikterar det. Om någon som inte blir bjuden skulle känna sig undanskuffad så är ju det tråkigt men jag tycker inte att man kan ta för givet att man ska bli bjuden på någons bröllop egentligen. Det är en sak att hoppas på att bli bjuden och kanske bli ledsen och besviken om man inte blir bjuden men att ta för givet eller nästan kräva att bli bjuden det är lite väl fräckt i mina ögon. Så TS: bjud in era allra närmsta och käraste, de som ni verkligen vill ha där

    Fundera om ni har vänner som kan fota, hjälpa till att laga mat, hjälpa till att fixa med partytält, duka och dekorera, göra bukett osv. Fundera på vad som är viktigast för just ER och vad ni är beredda att betala för olika saker och försök hålla budgeten - det är alldeles för lätt att tänka: "jamen det är ju bara lite dyrare" och vips så har man överskridit budgeten.....Och bestäm er för budget och gästlista och se till att vara överens er emellan innan ni börjar berätta för omgivningen....ha en enad front utåt och var "beredda" på att omgivningen kan ha åsikter och komma med "välmenande råd" om allt från klänning till antal gäster.
    Gifter ni er i kyrkan eller borgerligt?

  • MajaSt­ina
    Äldre 23 Jun 19:00
    #11

    Tycker det låter alldeles utomordentligt trevligt med ert upplägg!!


    Jag förstår inte varför man ska behöva lägga ner så jäkla mycket pengar på ett bröllop när det ändå bara handlar om några timmar på en dag. Känns helt meningslöst!


    Vi har oxå budgetvarianten. Jag lånar klänning, fästmannen hyr sina kläder, flickorna har fått varsin billig klänning från Lindex att ha på sig, ringarna blev billiga, har catering på maten, men vi blir inte mer än ca 30 pers så det blev överkomligt, hyr en billig bygdegård att ha festen i, fixar smink och hår själv osv.... Jag är rätt ekonomisk av mig och hade säkert gärna velat "komma undan" billigt även om jag haft mer pengar att spendera, men det känns som sagt lite onödigt.


    Ni kommer få en helt underbar dag ändå det är jag övertygad om! Lycka till!!


     


     

  • underb­arnet
    Äldre 28 Jun 23:32
    #12

    Låter som en jättebra ide o bra upplägg.


    Jag gifter mig i övermorgon o vi har ett riktigt budget bröllop. 20 gäster + 6 barn. Vi fixar all maten själv+ dryck, ca 3000. Min ring 4500. Blivande Mannen hade kostym sedan tidigare o även skor, så bara slips för 100 köptes. Min klänning 750, en festklänning, ingen brudklänning. Skor sedan tidigare. Strumbyxor o underkläder 500 o då köpte jag 2 märkesset med BH o trosa på Outlet. Festen har vi hemma i vårt hus. Blommor, enkla, ingen tradionell brudbukett, går på ca 500. Näbb o tärnbukett också enkla vanliga buketter, ca 200. Bröllopsnatt på Scandic hotell, 800 kr. Lite andra småsler, som inbjudningskort, frimärken o tackkort ca 500. Tror vi landar på runt 12000 o det kallar jag superbilligt. Bröllopsresa ska vi på också, men hoppas få bidrag till det som bröllopspresenter,

  • alfons­o
    Äldre 3 Jul 09:58
    #13

    Underbarnet: Hoppas att ni fick en rikitigt fin bröllopsdag!

    Så glad jag blir att ni är så positiva till upplägget! Nu har vi berättat för familjen och vänner att vi ska gifta oss nästa sommar, så nu finns det ingen återvändo! ;)

  • Syllis 2012
    Äldre 3 Jul 10:01
    #14

    Jag tycker det låter jätte bra Glad

  • Tok kär Annki
    Äldre 3 Jul 11:49
    #15

    Låter som en jättebra ide tycker jag! GladVi gjorde samma val som ni, från ett stort bröllop nästa sommar till ett litet mindre nu i sommar. Vi gifter oss 4 aug och vi blir 30 personer på festen. Vi valde att inte lägga så stor summa på våra kläder ca 3000 för oss båda, min blivade mans vigselring är special gjord av guld som han har fått + sin egen förlovningsring, slutnotan blev 500:- (vi hade guld som vi sålde till smeden, därför den lilla summan).På min vigselring la vi mer pengar på 9200:-. Alla buketter + min brudbukett bilder jag själv ca 1600:-.
    Vi har valt att lägga den stora delen av vår budget på festen med mat, dryck, tårta mm. Vårt bröllop kommer nog att sluta på 30000 kanske lite mera.Flört 


    Tok kär Annki
  • Äldre 3 Jul 12:46
    #16

    Låter som en bra ide. Vi gifte oss i lördags och hade bara bjudit den närmaste släkten (föräldrar, syskon med familj samt makens morfar & farmor), vi blev 23 st. Tanken var att vi skulle ha vigseln och middagen i svärföräldrarnas trädgård men vi hade även bokat bygdegården utifall vädret skulle vara dåligt. Vädret visade sig inte från den bästa sidan utan det regnade hela dagen så redan på fredagen tog vi beslutet att vara i bygdegården.. Men det blev bra det med :) vi hade även sån tur att vi kunde ta kort utomhus då det en stund på dagen bara duggregnade! Kostnaden för allt hamnade nånstans mellan 15000-18000 kr, dyraste utgiften var buffematen som vi tog från en catering..

Svar på tråden Riktigt budgetbröllop