• Flisan

Smakråd - accessoarer till en vilsen bröllopsgäst

Hej!

I augusti är det dags för bröllop och jag behöver lite hjälp med passande accessoarer i form av smycken, frisyr, väska och skor till klänningen som ni ser nedan. En snygg helhet helt enkelt som passar en bröllopsgäst/solist! Mina naturliga färger är varma, 165 cm lång, brun/gröna ögon och guldblont hår. Så, nu önskar jag smakråd och är tacksam för hjälp- ordet är fritt! :)

Tack på förhand, ha en härlig sommar!

• Svar på tråden Smakråd - accessoarer till en vilsen bröllopsgäst
  • Chicita

Eftersom klänningen är ljus så skulle jag satsat på mörka (mörkgråa eller svarta) accessoarer.

Kanske en lite tuffare sko typ denna (men det finns säkert budgetalternativ också)
    http://www.brandos.se/suecomma-bonnie/5-1-0952-31-21-bk/a48489

Någon enkel clutch
    http://www.zalando.se/menbur-kuvertvaeskor-aftonvaeskor-svart-me351a015-802.html
    (tror Glitter har snyggare alternativ, men bara så du fick en känsla för stilen)

Ett eller två större armband (gärna svarta dom med), inget halsband men kanske ett par större örhängen som också går i svart...

Det kanske låter trist med svart. Men det kan bli väldigt stilrent och klassiskt till den klänningen även om man använder lite "fräckare"modeller

• daniiel

Jag håller med om att matcha med mörkare accessoarer eftersom klänningen ser väldigt ljus ut. Precis som Chicita säger, använd dig av mörkgråa, svarta eller kanske mörkbruna och guld accessoarer. Tex skor, väska, smycken och eventuell kofta/bolero (kan ju bli lite kyligt i augusti).

• Anneli256

jag tänker att eftersom du har varma färger i dig själv att du kanske lätt blir brun, I augusti´så har du säker lite färg i så fall..då gör det inget om klänningen är ljus tänker jag.och då tänker jag vita accessoarer. Svårt att råda med håret eftersom det inte framgår hur långt det är, men jag tänker lite lockigt lös romantiskt uppsatt knut eller liknande. Kanske en vit blomma i håret äkta blomma eller tyg. Smycket tänker jag vita, strass, silver blandat. Gina har tex tre armband i ett, kanske ett vitt chocker halsband i pärlmodell. Jag föreslår en romantisk look rakt igenom.

• Anneli256

Tex något sånt här.
  • daniiel

Jag skulle dock säga att med en så pass ljus klänning, så är vita/ljusa accessoarer ett stor nej på en bröllopsgäst. Samma sak med frisyren. Håll det enkelt. Du är gäst, så du ska försöka att inte sticka ut och inte vara för uppklädd, även om du såklart ska vara fin och känna dig fin. Av klänningsvalet att döma gissar jag på att det är klädkod kavaj kanske? Det är bara snäppet finare än vardagsfin. Angående håret, så skulle jag rekommendera att bara locka det lite lätt och sätta upp med något spänne på sidan, så du inte får håret i ansiktet. Alternativt göra en fläta eller sätt upp det i en svans (lockat). Det beror ju lite på hur långt hår du har.

• Chicita
    Anneli256 skrev 2012-06-19 15:27:24 följande:

jag tänker att eftersom du har varma färger i dig själv att du kanske lätt blir brun, I augusti´så har du säker lite färg i så fall..då gör det inget om klänningen är ljus tänker jag.och då tänker jag vita accessoarer. Svårt att råda med håret eftersom det inte framgår hur långt det är, men jag tänker lite lockigt lös romantiskt uppsatt knut eller liknande. Kanske en vit blomma i håret äkta blomma eller tyg. Smycket tänker jag vita, strass, silver blandat. Gina har tex tre armband i ett, kanske ett vitt chocker halsband i pärlmodell. Jag föreslår en romantisk look rakt igenom.

oooh nej, inte vita accessoarer till en ljus klänning. Tungan ute
    Jag personligen skulle inte brytt mig om någon kom i en vit fluff-fluff klänning med tiara på mitt bröllop liksom. Men det finns brudar som tycker att hela dagen är förstörd om någon har en ljus klänning även om den inte påminner om en brudkläning över huvud taget.

Så för att vara respektfull mot brudparet så försöker man undvika att konkurrera med bruden i "ljushet". 
    Vilket innebär att om man absolut vill ha en ljus klänning så undviker man ljusa saker till den 
  • knyttan

Jag håller med om att accesoarerna bör gå i mörk färgskala, men jag hade satsat på mörkbruna och jordiga nyanser, eftersom du är varm i tonen. Svart o rosa är också en läcker kombination, men jag tycker att det passar bättre på "kalla" blondiner. Pudrigt rosa kan tex göra sig riktigt fint med en varm bordeaux eller en lite kallare vinröd (som drar åt lila). Du får känna efter själv vad du gillar och tycker du passar i.
    Kanske något sådant här?
    www.brandos.se/cafenoir/et501-tmoro/a32919
    Eller de här www.brandos.se/menbur/salvia-zapatopeeptoe-04883-07-red/a48508
    eller: www.brandos.se/minna-parikka/belle-red-reptile-embossed-leather/a35488

Men precis som Chicita föreslår så skulle jag också satsat på ett par fräcka skor, en rätt enkel cluch, örhängen och armband. Inget halsband, då klänningen har rätt hög linning och dessutom skulle det krocka med den fina volangen.

• Flisan

Tusen tack för alla härliga smakråd jag fått hittils... spänannde att få höra era tankar!

Flera av er är inne på mörka assesoarer, vilket mina funderingar också lutat åt. Däremot är jag en "guld" tjej när det gäller smycken och jordtoner mot brunt låter fint, så lite kluven är jag.. ;) Frisyrförslagen ni skickat älskar jag! Försöker pussla ihop bilder i huvudet hur det skulle kunna se ut.

Dessa skor (tyvärr lite dålig bild) är inhandlade och skulle kunna vara ett alternativ tillsammans med klänningen. Men blir det inte lite för mörkt med svarta smycken (armband) och bolero tillsammans med svarta skor? Kanske satsa på smycken med rosa inslag? Någon som har tips på en snygg kofta/bolero till om det lutar åt det håller? :)

• Chicita

Nej jag tror inte att det blir för mörkt. Men du kanske ska försöka hitta en bolero eller liknande i något lite genombrutet. Spets kanske? 
    Det värmer mer än vad man tror även om det ju inte är en dunjacka direkt Flört 
    Själv tror jag att jag hellre skulle satsat på en sjal till den där klänningen.

Och om det ska vara rosa i smyckena så skulle jag hållit det minimalt så det inte blir "Barbie" över det hela Flört 

• daniiel

Jag tycker det skulle vara jättefint med de där svarta skorna, en sjal/kofta/bolero/cardigan (det man känner sig bekväm med) i en lite vinröd/mörkbrun färg samt smycken i guld. Tror att det skulle bli jättefint :)

Svar på tråden Smakråd - accessoarer till en vilsen bröllopsgäst