• evelinasöderholm

Hur planerar ni själva bröllopsdagen?

Hej,
    Jag och min blivande har knappt varit på något bröllop och tycker att det är svårt att veta vad som skall "ingå" under en bröllopsdage samt vem som gör vad,
    tex delar ut rispåsar m.m.
    Så jag har en fråga? hur har ni planerat er dag? har ni suttit tillsammans med brudtärnor, marsalker samt toastmaster/madame för att delegera ut uppgifter?

Har ni tips på hur man kan få en rolig och lyckad bröllopsfest?

Tacksam för alla tips!

Hjärta 

• Svar på tråden Hur planerar ni själva bröllopsdagen?
  • daniiel

Vi började med att planera själva. Bokade kyrka, festlokal, bestämde typ av fest och mat. Vi frågade de vi ville skulle vara tärnor och marskalker samt toastmaster och toastmadame. Vi sa också till dom redan från början vad vi förväntade oss och ville att de skulle göra och sedan fick de säga vad de var beredda och villiga att göra. Där kunde vi då komma fram till en kompromiss som passade oss alla.

Vi hade två tärnor, min syster och min makes syster. Min syster bad jag fixa mitt hår och läsa ett bibelord i kyrkan och hålla min bukett, samt åka till festlokalen i förväg efter vigseln. Hon gjorde allt det.
    Vi hade också fyra marskalker, alla goda vänner till min make. Två av marskalkerna hade inga övriga uppgifter, förutom att vara just marskalker i kyrkan. Den ena av de andra två bad vi läsa ett bibelord i kyrkan. Den andra bad vi vara toastmaster och hålla ringen i kyrkan. Vi bad även hans syster (som också är vår vän såklart) att vara toastmadame.

I kyrkan var det toastmadame som visade folk till sin plats, hälsade alla välkomna, delade ut vigselprogram och bröllopsbubblor. Hon var också där i förväg, före vigseln, och kollade så allt flöt på. Direkt efter vigseln åkte hon till festlokalen och såg så att dukningen var okej osv. Vi hade festen på ett hotell, så det var personalen där som ställde iordning och dukade.

Efter vigseln fotades vi, med hela brudföljet. När vi hade fotats med dom, så åkte marskalken som var toastmaster samt min syster (en av tärnorna) iväg till festlokalen och hjälpte till. De ställde ut bordsplaceringskorten, satte upp en tipsrunda och la ut festhäftena samt hälsade alla gästerna välkomna till festlokalen.

När vi sedan anlände till festlokalen, så var det toastmadame som höll brudskålen och min pappa höll en välkomstskål.

Under middagen, så var det till toastparet gästerna kunde vända sig för frågor. Det var även till dom som personalen på hotellet skulle vända sig i första hand, så att vi, brudparet, kunde koncentrera oss på att umgås med gästerna :)

Tillsammans med toastparet hade vi tidigare kommit överens om att de skulle ordna lite lekar. Vi hade sagt ungefär vilken typ av lekar vi skulle kunna tänkas uppskatta, men vi hade ingen aning om vilka lekar de faktiskt planerat förrän på bröllopsdagen under kvällen. De hade verkligen tänkt till och hittat på jätteroliga lekar :)

Sedan var det såna saker som att informera om var toaletter fanns, hur det funkade i baren, stämma upp till sång vid allsångerna, hålla koll på när tårtan skulle serveras, hoppa in och dansa under brudvalsen efter vi dansat en stund osv som de gjorde.

Vi träffades en gång under planeringen för att prata om vigseln och kvällen och försöka planera upp ungefär i vilken ordning allt skulle göras, vem som skulle göra vad, ta med vad osv. Det var en trevlig kväll med fika och en massa prat :)

Vigselprogram och festhäfte gjorde vi själva. Endel överlåter festhäftet till toastparet/värdparet, men vi ville göra det själva. Vi ville inte att de skulle behöva göra så mkt i förväg, utan att deras främsta uppgifter skulle vara under själva bröllopsdagen. Vi valde helt rätt toastpar, de var väldigt duktiga :)

Så länge man har en dialog med de som man ber om hjälp och kan säga vad man förväntar sig, vad man vill att de ska göra och lyssnar på vad de har att säga, så man kan komma fram till eventuella kompromisser som passar alla, så går det nog bra :)

• evelinasöderholm

Hej,

Åh vilken bra information som du har gett, tack snälla :) Mkt bra tips, nu ska vi samla brudföljet och gå igenom lite :D

Stort tack!

Hjärta 

• chrpe

Vad är det för skillnad på brudskål och välkomstskål?

• daniiel
    chrpe skrev 2012-06-26 21:49:30 följande:
    Jag vet inte riktigt, men i vårat fall så var brudskålen en skål för oss, riktad till brudparet, och välkomstskålen mer riktad till alla gästerna och hälsade alla välkomna.
  • Pyttsan
    chrpe skrev 2012-06-26 21:49:30 följande:
    Brudskålen hålls vanligen ganska genast efter vigseln och innan själva middagen. Ibland på en helt annan plats. Man kan också ha brudskål utan middag, men skålar helt enkelt för brudparet.

Välkomstskål kallas den första skålen vid middagen, de som är värdar (eller har fått i uppgift av värdarna att hålla skålen) önskar alla välkomna. Man dricker inte av vinet innan välkomstskålen, utan det är den första vinskålen på vanliga middagsbjudningar. Man skålar då med den som utbringar välkomstskålen, efter den skålar gästerna med varandra när man skålar.

Välkomstskål är alltså ingen tillställning i sig, utan helt enkelt den första skålen. Fast jag tror att många inte bryr sig. Först tar man bubbel, sen äter man, liksom, och sen dricker man mer. :) 
Svar på tråden Hur planerar ni själva bröllopsdagen?