• zita

HJÄLP: bröllop i Sverige med utländsk medborgare?

Hej alla!

Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av detta, hittade en gammal tråd men mycket kan ju ha hänt sen 2004...
    Jag har kikat runt på Skatteverkets hemsida och läste som sagt då i gamla tråden - min fästman är då från England, men är registrerad här sen ett par månader tillbaka. Han har alltså personnummer och är väl då folkbokförd, men har inte fått uppehållstillstånd än (vi väntar fortfarande på svar).

Räcker det då att göra en ansökan om hindesprövning precis som vanligt, eller måste man göra något mer? Någon som har gått igenom det här redan och vill dela med sig av sin berättelse?

Tack på förhand 

• Svar på tråden HJÄLP: bröllop i Sverige med utländsk medborgare?
  • MrsTurnbull

Undrar också lite om detta, min fästman är även han från england, men han är inte skriven i sverige.
    Vad gäller då?

• zita

Nähä, ingen som ville hjälpa oss, guess we're on our own Jag personligen har ingen som helst aning om vad som gäller, hade helst sluppit behöva kontakta Skatteverket efter all huvudvärk både dom och Migrationsverket gett oss - men får jag något vettigt svar så hör jag av mig! Hur ser eran plan ut?

• Schumeline

här är jag också! min m2b är halvt fransk, halvt norsk. jag har pratat med nån som sa att nån menar det är lättare att viga sig borgeligt istället för kyrkligt, med tanke på papper och annat, och sen ta en kyrklig välsignelse. jag känner till folk som har gort så, men vet egentligen intenting fast.. har inte börjat kolla upp detta än, det är ju ett år kvar för oss :)

• Willow

Hej pa er!
    Jag ar Svensk, bosatt i London sen 12 ar tillbaka min make ar Engelsk. Han behovde ett sa kallat 'certificate of no impediment', vilket han gick till sitt lokala Register Office har i London och 'gave notice of marriage'. Det tog ca 10 dagar har jag for mig for honom att fa det hemskickat efterat. Aven jag, eftersom jag bott har sa lange behovde bevisa for skatteverket att jag inte ar eller har varit gift, jag kunde inte ge notice of marriage eftersom jag ar Svensk utan behovde ringa The General Register Office och dem gjorde en sokning i sina register som tog 6 veckor eller nat och sen postade det till oss. Vi gick sen till Skattekontoret i min 'hemstad' nar vi var hemma pa semester med alla vara dokument och fyllde i hinderprovningen dar.
    Sa jag gissar pa att i bada era fall, Zita och Mrs Turnbull, behover era fastman ha dokument fran UK som bevisar att dem inte ar eller har varit gifta forut, vilket jag tror dem maste ansoka efter pa plats i UK.
    Men innan ni gor nagot vidare sa skulle jag ringa till Skatteverket och fraga vad det ar ni verkligen behover sa att ni vet helt sakert. Hoppas det har var till lite hjalp at er, jag vet sjalv hur frustrerad jag var i varas nar jag holl pa med det! Lycka till!

• Nimrin

Undrar varför din man från England sökt uppehållstillstånd i sverige? Min m2b är också engelsk och IOM eu behöver de inte uppehållstillstånd tack vare eu.

• zita

Hej igen alla

Nimrin; Visst får man stanna i Sverige som medborgare i EU-land, tre eller sex månader minns jag inte, men vill man stanna och arbeta eller plugga så behöver man ansöka om uppehållsrätt/tillstånd, som han fått nu häromdagen!

Tack så mycket för alla svar, kan ju glatt meddela att allting faktiskt var väldigt enkelt och smidigt. Iom att han registrerat sig på Skatteverket där han står som ogift så räckte det att skicka en "vanlig" hindersprövning, som blev godkänd snabbt och bra! Sas ingenting om att han behövde hämta några papper från England.

SÅ om tre och en halv vecka får jag äntligen gifta mig med min älskade man, utan vidare bekymmer

• Willow

Vilken tur att det gick sa smidigt for er Zita och lycka till pa den stora dagen och se till att njuta av tiden fram till dess och inte bli for stressad av alla masten

Svar på tråden HJÄLP: bröllop i Sverige med utländsk medborgare?