• Äldre 17 Jun 20:42
    2061 visningar
    11 svar
    11
    2061

    använda en okänd fotograf?

    Jag har hittat en fotograf vars bilder jag gillar jättemycket, men det verkar inte som om någon känner till honom.
    Skulle ni våga ha en helt okänd fotograf som det inte finns några omdömmen om överhuvudtaget?

    Är sugen pga av bilderna och priser, men samtidigt orolig.
    hur skulle ni göra?

    Fotografen är - Stephan Berglund

    Jätte tacksam för svar

  • Svar på tråden använda en okänd fotograf?
  • august­esen
    Äldre 17 Jun 21:13
    #1

    Jag bokade en fotograf som jag inte visste vem det var eller som var någon direkt kändis, men hon hade fotat många bröllop. Hade bara kollat på hennes hemsida och älskade hennes bilder :) Hon var amatörfotograf men jobbar nu deltid med det.

    Man ser ju på bilderna om personen är duktig. Boka ett möte med fotografen innan du bokat för att vara på den säkra sidan att människan är vettig och att ni fungerar ihop vilket är otroligt viktigt.


  • Äldre 17 Jun 21:26
    #2

    Jag hittade en lapp på en anslagstavla med en länk till en fotoblogg. Det var en ung tjej som gick media i gymnasiet som i samarbete med kommunen startat eget företag som sommarjobb. Hon valde såklart att fota eftersom hon är väldigt intresserad av det. Jag gillade bilderna i hennes blogg och hon hade ju väldigt bra priser, så vi bokade henne. Jag ångrar inte det, vi är väldigt nöjda med våra bilder :)

    Om ni gillar bilderna, och priserna, så tycker jag också att ni kan boka ett möte med fotografen innan ni bestämmer er. Om ni tycker att allt känns bra då, så är det bara att köra på :)


  • Äldre 17 Jun 21:33
    #3

    Vi valde två amatörfotografer. 
    Den ena pluggade media på högskolan, med fotoinriktning. Och jag gillade hennes bilder (nät-kompis) även om hon inte fotat något bröllop alls.
    Den andra var jobbarkompis med maken som jag inte visste något alls om.
    Vi fick helt underbara bilder.

    Men vi hade en proffsfotograf på "stand by" som kunde fota oss någon vecka eller så efter bröllopet ifall det skulle gå åt skogen med bilderna.
    Så det är ju alltid ett alternativ. Om det skiter sig, så gör om fotograferingen med en proffsfotograf  

  • kickan­w
    Äldre 18 Jun 00:30
    #4

    Alla fotografer jobbar ju olika, så man behöver absolut inte vara "känd" för att vara duktig.
    Men hur menar du med att det inte finns några omdömen? Kan du inte be honom att tipsa om några kunder som du kan kontakta och höra med, om det skulle kännas tryggare för dig?
    Det kan dessutom alltid kännas tryggt att träffa fotografen innan man bestämmer sig, bara för att känna att personen faktiskt är någon som känns bra och kul att ha med sig på sin stora dag! Det är ju inte bara fotona man ska vara nöjd med utan det ska ju dessutom klicka på själva dagen! :)

  • wahlst­rm
    Äldre 18 Jun 02:09
    #5

    Om du verkligen gillade bildspråket, så är väl kändis-faktorn inte så viktig. Bara för att en fotograf är känd så behöver ju inte det betyda att det är din smak. :) Foto är ju mycket av en smaksak :)

  • Äldre 18 Jun 07:50
    #6

    Web sidan verkar väldigt seriös och proffsig :) Om det är denna: www.stephanberglund.se/

  • sabz
    Äldre 18 Jun 08:54
    #7

    Boka en provfotografering med honom, så ni ser vad han kan göra :)

  • Äldre 18 Jun 20:41
    #8
    mjeanettek skrev 2012-06-18 07:50:26 följande:
    Web sidan verkar väldigt seriös och proffsig :) Om det är denna: www.stephanberglund.se/
    Det är en av dem, han har fyra stycken.
    Har mailat med honom och han verkar trevlig och seriös.

    Jag tyckte bara det var lite konstigt att han jobbat professionellt som fotograf i Göteborg (vi är från Gbg) i sju år och man kan inte hitta några kommentarer om honom någonstanns.

    Men ni har rätt man skall gå på det som känns rätt, så vi får ta och träffa honom helt enkelt och se hur han verkar då.

    Tack för alla svar, det hjälper faktiskt
  • linasf­otokas­se
    Äldre 19 Jun 13:22
    #9

    Hej! Alla är ju nya i början, eller inte så duktiga på att marknadsföra sig. Jag skulle absolut gå på bilderna, det är ju reslutatet man går på när man anlitar en fotograf (och omdömet).

    /Lina

  • Äldre 19 Jun 14:03
    #10

    gammalt men hittade iaf det här.


    www.brollopstorget.se/Forum-1-25/m1238025.html


    www.brollopstorget.se/Forum-1-25/m1932911.html


    Men annars kan du säkert be honom om referenser.

  • Äldre 19 Jun 17:03
    #11
    Sara 120707 skrev 2012-06-19 14:03:00 följande:

    gammalt men hittade iaf det här.


    www.brollopstorget.se/Forum-1-25/m1238025.htm...


    www.brollopstorget.se/Forum-1-25/m1932911.htm...


    Men annars kan du säkert be honom om referenser.


    Tack så mycket!
    Har letat som en galning men inte hittat något, måste missat det här.
    Det känns mycket bättre nu iaf.

    Tack alla som svarat på denna tråden
Svar på tråden använda en okänd fotograf?