• jakother

Bröllop inom ett år efter förlovning?

Vi förlova oss förra året den 27 augusti på en hamnpromenad på Lidingö och ska gifta oss vid en fors i Västerbotten iår den 25 aug..

Någon fler som gifter sig inom ett år efter förlovningen?

För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Svar på tråden Bröllop inom ett år efter förlovning?
  • Krystal

M2bs bror och hans fru skippade förlovning helt och hållet och gick på bröllop på en gång. Fast dom hade lite mindre än 9 månader på sig att få det gjort

• pulmonate
    Krystal skrev 2012-06-17 10:43:46 följande:
    En vän till m2b förlovade sig för ett par år sedan sista veckan mars...och 6 juni gifte dom sig...alltså samma år... (och dom hade bara kännt varandra i ett halvår....max...bodde inte ihop...och två månader innan förlovningen trodde m2b och jag att dom hade gjort slut...om dom nu egentligen var ihop alls...första gången jag träffade den blivande frun var efter att dom förlovat sig)
    Jag förstår inte personligen varför man ska ha SÅ bråttom. Om man nu är så säker på att man har hittat den rätte, kan man även vänta ett år till. Jag har alltid tolkat det tvärt om, att de är osäkra på varandra och vill säkra det så fort som möjligt. Lite som att skaffa barn för att partnern inte ska springa iväg. 
    Nu vet jag inte alls om det var så i din väns fall. De hade kanske sina anledningar. Men det är inget jag förstår personligen. Jag menar inte att man ska vänta så länge som vi gjorde, men man måste väl hinna lära känna personen först  
  • Krystal

Ja...det gick lite undan...det tyckte vi nog alla runt om. Att gå ifrån att vara singel,( under dom 7 åren jag kännt honom innan giftemålet hade han inga flickvänner, och han är inte den typen som skulle ha one-night-stands) till att förlova sig till att gifta sig och bli pappa på lite över ett år är snabba ryck. Det värsta är ju att INGEN gillar hans fru. Vi tycker hon är en raggata (för att uttrycka mig snällt) Och raggatan råkar heta samma som jag...fast stavar med "C", ( så jag är Krystal, medan hon är Crystal ) Men vi träffar dom ytters sällan, då dom bor i Schweiz nu....

• MagnusFru

Vi förlovade oss 1/8 2010 och gifte oss 4/6 2011
     Vi firade 5 år tillsammans 1/6 2011 så vi gifte oss nästan på vår 5-års dag
    Tyvärr var 1/6 2011 en onsdag och det var ju mitt i skolavslutningstider och sånt och vi ville att alla skulle kunna komma på bröllopet så vi gifte oss  4/6 2011

• fayefaye

Vi förlovade oss i februari 2012. Juni 2013 blir det bröllop, så lite mer än ett år :)

• MiaMariaRydell

Vi blev ihop 2003, förlovade oss 2005 och gifte oss tillslut nu den 26 maj 2012. Vi behövde va riktigt riktigt säkra!!! *asg*

• Bmw

Vi kompromissade lite när vi förlovade oss. Jag har alltid sagt inom ett år, men istället sa vi inom ett år eller året därpå. Och eftersom vi förlovade oss 1/1-12 så fick vi ju lite längre tid på oss med allt, budget , planering osv. Gifter oss i september nästa år, så blir väl ungefär 1½ år efter förlovningen! :)

• Annamolly

Det blir ett ar och tre manader for oss, for han friade pa vintern men vi vill gifta oss pa sommaren.

Medan vi ar pa amnet, kan ingen forklara for mej varfor det ar sa manga som har forlovningsringar fast ingen har friat och dom inte vet om dom ska gifta sej? Ar det som en slags 'aktenskap light' eller vad handlar det om? Ar det for att man inte tycker aktenskap ar viktigt men man vill ha en ring for att signalera till andra att man ar upptagen? (Jag menar absolut inget illa med detta, jag ar bara nyfiken hur man tanker. Det verkar hanga ihop med att det ar sa fa som gifter sig i Sverige, kan det stamma?)

• MiaMariaRydell
    Annamolly skrev 2012-06-17 14:40:45 följande:
    Det blir ett ar och tre manader for oss, for han friade pa vintern men vi vill gifta oss pa sommaren.

Medan vi ar pa amnet, kan ingen forklara for mej varfor det ar sa manga som har forlovningsringar fast ingen har friat och dom inte vet om dom ska gifta sej? Ar det som en slags 'aktenskap light' eller vad handlar det om? Ar det for att man inte tycker aktenskap ar viktigt men man vill ha en ring for att signalera till andra att man ar upptagen? (Jag menar absolut inget illa med detta, jag ar bara nyfiken hur man tanker. Det verkar hanga ihop med att det ar sa fa som gifter sig i Sverige, kan det stamma?)
    För oss va det lite så att vi inte prioriterade ett bröllop. Barnen och resor har gått före bröllopsbudgeten. Men nu tog vi tag i saken och gjorde slag i sak!!! Bättre sent än aldrig.  Att vi förlovade oss redan efter 2 år ihop va ju lite för att poängtera att det va VI. Nu när vi gifte oss efter så många år ihop så va det ju verkligen inte att man "köpte grisen i säcken"
    Själv har jag svårt att förstå par som gör lite tvärt om. Förlovar sig snabbt och gifter sig snabbt utan att ens levt ihop ett längre tag. Jag vet flera exempel på vänner som både gift sig och skilt sig två gånger för att dom "visst inte kände sin partner riktigt"
    Men man får göra som man vill, oavsett vad jag eller andra tycker!!!!!
Svar på tråden Bröllop inom ett år efter förlovning?