• georgialee

Någon som har tips på hur man kan kyla mycket dryck när kylrum inte finns?

Vi kom precis på att vi har SÅ mycket dryck som behöver kylas men det kommer inte på långa vägar att få plats i kylen i lokalen där vi också kommer att ha mingelmaten osv. Hur gjorde ni eller hur skulle ni gjort? Har ni några tips? Lokalen ligger centralt så ett kar utomhus med is går bort, ett kar inomhus känns lite riskabelt.

Om det inte fixar sig så serverar vi självklart drycken som den är, men mitt i sommaren kan det vara gott med något svalkande. 

• Svar på tråden Någon som har tips på hur man kan kyla mycket dryck när kylrum inte finns?
  • Zandra3

Jag har köpt en zinkbalja på ÖB för 40 kr jag tänker fylla med is och sen lägga ner drickan i =)

• Krystal

Har hört att salt på isen gör isen kallare...(men den smälter väl snabbare också?)

• sofiasmamma

Jag var på en 50-årsfest en gång där de hade fyllt en jättefin liten träbåt med is och lagt all dricka i.

Hur läckert som helst.

Sen var jag på en annan fest med samma idé, men där låg is & dricka i en släpkärra. Inte lika snyggt, men lika effektivt. :)

• Chicita

Jag funderar lite över en sak...
    Jag tycker själv att det är jättebra att lägga drycken i kar med is.
    Oavsett vad det är för kärl liksom.

Men TS skriver ju uttryckligen i trådstarten att hon inte vill göra det.
    Är det ingen som har uppfattat att hon vill ha råd som inte har att göra med att man förvarar drycken i stora behållare med is?  

• sofiasmamma
    Chicita skrev 2012-07-08 21:33:08 följande:
    Jag funderar lite över en sak...
    Jag tycker själv att det är jättebra att lägga drycken i kar med is.
    Oavsett vad det är för kärl liksom.

Men TS skriver ju uttryckligen i trådstarten att hon inte vill göra det.
    Är det ingen som har uppfattat att hon vill ha råd som inte har att göra med att man förvarar drycken i stora behållare med is?

Oj, det missade jag. Skummade nog när jag läste. Extra pinsamt eftersom inlägget inte ens är långt. Får försvara mig med att jag kollar film samtidigt (nope, kan inte koncentrera mig helt på filmen).

Men, det var fint med båten, oavsett... hehe. :)

• Chicita
    sofiasmamma skrev 2012-07-08 22:03:01 följande:

Oj, det missade jag. Skummade nog när jag läste. Extra pinsamt eftersom inlägget inte ens är långt. Får försvara mig med att jag kollar film samtidigt (nope, kan inte koncentrera mig helt på filmen).

Men, det var fint med båten, oavsett... hehe. :)

Jag har gjort samma sak själv. Man läser trådstarten och så börjar man svara. Men man svarar bara på en del av hela inlägget liksom och så blir det helt fel.
    Eller i en annan tråd där dom pratade om borgerlig vigsel och ingångsordning (stod inte i rubriken att det var borgerligt) så jag skummade igenom starten och lite av tråden. TS hade skrivit något om kyrkan där, så jag drog (felaktigt) slutsatsen om att det var ett kyrkligt bröllop och gav svar efter detta...

Men just i den här tråden var det så många svar med i princip samma svar, så jag blev lite fundersam bara Flört 
  • Pyttsan

Vi har en bekant som kör ut färsvaror till små affärer, han har en skåpbil som delvis är ett kylskåp. När bilen inte körs är den isolerad och håller ändå sig kall länge. Lite som glassbilen, fast inte frys, utan kylskåp. Kan ni fråga nåt mejeri, grönsakshandlare, blomleverantör eller liknande om de känner till någon med mindre firma som kan tänkas låna eller hyra ut? 

Om ni tar ölen och läsken från någon grossist så brukar de låna ut kylar/kylvagnar/kylbil för en liten peng eller gratis.

Ett annat snabbt sätt är med koldioxid, om ni känner någon inom frivilliga branskåren eller så? Skrattande 

Om ni inte kan ha ett öppet kar utomhus, kanske ni kan ha ett stort kar i en skåpbil. Om bilen står i skuggan håller det bra länge ändå. 

Lycka till med allt! 

• sofiasmamma
    Chicita skrev 2012-07-08 22:06:49 följande:
    Men just i den här tråden var det så många svar med i princip samma svar, så jag blev lite fundersam bara Flört
    Haha, ja jag såg det efter att jag läst din kommentar... Söndag kväll, ingen orkar läsa ordentligt kanske? ;D
  • Chicita
    sofiasmamma skrev 2012-07-08 22:09:43 följande:
    Haha, ja jag såg det efter att jag läst din kommentar... Söndag kväll, ingen orkar läsa ordentligt kanske? ;D
    Gammal tråd med många gamla svar till och med Flört
    Tror till och med att TS har sagt att hon har bestämt hur hon ska göra redan
  • sofiasmamma
    Chicita skrev 2012-07-08 22:12:55 följande:
    Gammal tråd med många gamla svar till och med Flört
    Hahaha, ännu roligare! :D
  • Chicita
    sofiasmamma skrev 2012-07-08 22:17:36 följande:
    Hahaha, ännu roligare! :D
    Hehe... Jepp Flört

Men man får ju se det positivt. Vi vill så gärna hjälpa att vi ibland blir så ivriga att vi hjälper i onödan så att säga Glad
  • Pyttsan
    Chicita skrev 2012-07-08 22:12:55 följande:
    Gammal tråd med många gamla svar till och med Flört
    Hahaha, ojdå. TS är förmodligen lyckligt gift redan. :D Dags att gå och lägga sig, tror jag.
  • Chicita
    Pyttsan skrev 2012-07-08 22:48:45 följande:
    Hahaha, ojdå. TS är förmodligen lyckligt gift redan. :D Dags att gå och lägga sig, tror jag.
    Jepp samma här...
    God natt på dig Solig 
  • imoen

Sök på "Flowerpot fridge" på youtube så får du lära dig av "Household Hacker" hur man bygger en kyl som står sig i typ 12 timmar. Dessutom finns ju ändlösa dekorationsmöjöigheter för den kreativa :)

Svar på tråden Någon som har tips på hur man kan kyla mycket dryck när kylrum inte finns?