• vangeleyev

    Behöver lite tips...

    Som sagt, behöver verkligen lite tips & idéer. Vet inte vad vi ska ha till förrätt... Vi har bestämt att vi ska ha kassler till huvdrätt, har många som inte äter fisk och vi har 2 som ska servera till 40-50 personer! Varit lite inne på kassler & potatisgratäng.. Vad tycker ni? Kan man servera det, och grönsallad och bullar? Tänkt ha en minimuffins m topping till efterrätt och tårtan senare på kvällen. Men förrätten vet jag verkligen inte.... :( varit lite inne på typ en baguette skiva med stark köttfärs på? Någon som vill dela med sig vad de tycker? Kan msn servera det eller några andra tips? Vad tycker ni om huvudrutten? En fråga om drickande med, vad ska ni bjuda på? Vi har just nu köpt öl,vin, cider & whisky! Funderar på om man ska köpa någon slags sprit? Tacksam för alla svar:)

  • Svar på tråden Behöver lite tips...
  • msE

    Serverar man en typ toast  Skagen eller liknande kan den stå plockas fram direkt innan gästerna sätter sig o på det sättet sparar man ett serveringsmoment... någon matkunnig på FB får gärna rätta mig om jag har helt fel i detta...

    Angående Kassler och Potatisgratäng så fungerar det utmärkt till varmrätt tycker jag..

    Funderar på om det blir för mkt med muffins och tårta... lite kanske tårta på tårta liksom ... Kanske något mer desert betonat efter middagen, typ pannacotta med frukt eller något ditåt... beror på vad ni gillar, vill ni ha muffins ska ni givetvis köra på de!! Se de här mer som förslag än kritik ;)

    Angående drycker får ni fundera på om ni ska servera avec till kaffet, kan då  finnas whiskey, konjak o gärna ngn likör typ baileys o tillgå...

    Sedan passar ju ett vitt vin till vissa maträtter o ett rött till andra... där får man kanske anpassa efter menyn...

    Glöm inte alkoholfria altenativ o dricka med  ;)

    lycka till med planeringen!!

  • msE

    kan säga att om du planerar vit klänning kan jag inte rekomendera köttfärs ;)

  • AnnL

    Toast skagen är perfekt att förbereda men då bör man servera toasten bredvid annars lär den hinna bli mjuk och blöt av röran. Man kan också servera en röra på rökt renkött och pepparrot lite sallad i ett högt glas, går också snabbt att förbereda. En enkel bruschetta kanske med lite lufttorkad skinka är också enkelt och går att förbereda förutom att lägga röran på mackan.

    Jag hade inte serverat kassler, mest för att jag inte är så förtjust i griskött. Jag hade serverat rostbiff eller liknande. Det är superenkelt att förbereda, du kan laga stora stekar i ugnen med någon god rubb, och sedan skära i tunna skivor. Tjälknöl är också ett alternativ, som oftast serveras kallt, även rostbiff. Då slipper du det momentet med att värma upp köttet.

    Om tårtan är väldigt söt hade jag serverat en lite syrlig dessert, tex en god sorbe med lite crisp. Är tårtan lite mer syrlig kanske en panacotta med bär, är ju enkelt att förbereda. Man behöver inte ha både dessert och tårta, det gör man som man vill.

    Vi ska bjuda på en toast skagen serverat med en riesling. Sedan blir det hjortfilé med potatisgratäng och balsamicosås serverat med ett riktigt gott sydafrikanskt rött vin.

    Sedan blir det tårta, ingen efterrätt. Tårtan är fylld med vit chokladmousse och jordgubbar blandande med färsk basilika och lime. Bailyes och någon whiskey till avec.

    Alkoholfritt blir ramlösa och cider samt en god moijto i baren efterråt.

Svar på tråden Behöver lite tips...