• evagus­t
    Äldre 13 Jun 19:09
    2115 visningar
    10 svar
    10
    2115

    Redigera bilder - vad görs då?

    Hej

    Är äntligen gift och hoppeligen blev det underbara bilder tagna. Har ej fått bilderna ännu. Funderar vad gör en fotograf egentligen gör då dom redigerar bilderna? Någon som vet?

  • Svar på tråden Redigera bilder - vad görs då?
  • Äldre 13 Jun 19:33
    #1

    Vår fotograf har sagt att han först tar bort alla "blink" bilder och de som helt enkelt blivit dåliga... Sen redigerar han ljuset så att de blir så fina i färgerna som möjligt. Dessutom får vi själv välja ut ett 50 tal som han dessutom retusherar, dvs tar bort ev. finnar & andra skavanker om vi så önskar! 

    Detta varierar säkert mellan olika fotografer, men så gör iaf vår Glad 

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 13 Jun 19:35
    #2

    De fixar till ljuset om det blivit fel, man kan ju till och med ändra blixten i efterhand. De justerar även färgerna eftersom kameran ibland kan göra så att det ser onaturligt ut. det mesta går att lösa på digital väg. De kan till och med redigera bort en fläck från klänningen om det råkat bli en på vägen dit =) 

    Antar jag i alla fall. Det kan man ju göra själv i fotoprogram också..  

    Summa summarum. De gör bilderna ännu bättre! 


  • Aniara­4
    Äldre 13 Jun 19:45
    #3

    Jag är inte heller någon fotograf, men när jag högst amatörmässigt redigerar bilder brukar jag beskära dem (om jag inte fångat bilden perfekt placerad i sökaren direkt), och kanske vrida lite på den om jag inte hölll kameran riktigt rakt, justera färger, ljus och kontraster och ta bort röda ögon (vilket jag iofs aldrig brukar få med min nya kamera). Någon som är mer ambitiös och använder ett riktigt bildbehandlingsprogram kanske suddar bort fula saker som hamnat i bilden, jämnar ut hudtonen och tar bort finnar och ringar under ögonen (avvägningsfråga hur mycket man ska ändra på folks utseende förstås), lägger på mer eller mindre lyckade effekter t.ex.

    Vår fotograf fick en del extraarbete för att jag hade glömt att fixa snoddarna på min bolero, de hängde ut en liten bit ur ärmen och syntes innanför ärmen på fotona mer än i verkligheten. Jag vet att hon också t.ex. tog bort en massa måsskit från en betongkaj som vi stod på.

  • wahlst­rm
    Äldre 18 Jun 02:44
    #4

    Digitalkameror har ibland vissa svårigheter med att fånga världen så som våra ögon uppfattar det. Färger, kontraster och vitbalans spökar gärna till det och gör att bilden i kameran inte alltid ser ut så där som det ser ut när vi tittar på det själva. Våra ögon tycker alltid att vitt är vitt, men för en kamera kan det lika gärna vara vilken färg som helst beroende på hur varmt eller kallt ljuset är. Sånt fixar man, man beskär bort sånt som stör eller känns onödigt, man städar upp bilden från saker som distraherar och sen kan man lägga på lite extra skärpa om det passar. Allt sånt här tar mellan 30 sekunder och flera timmar per bild beroende på vilket resultat som önskas och hur noga man är. Ska bilden vara relativt liten går det fortare, ska bilden förstoras så blir varje detalj mer synlig och kräver mer tid. För de som fotar med kompaktkamera eller med mobilen så sköts sånt här automatiskt när man trycker på knappen. Problemet är bara att kameran vet inte alltid vad som är bäst och har man låtit kameran göra hela jobbet så kan man inte göra så mycket åt resultatet sen. Därför fotar fotografer i ett annat format som ger "digitala negativ", som man sen kan framkalla efter eget smak och tycke. Det tar längre tid, är betydligt mer komplicerat men resultatet kan bli precis hur bra som helst :)

  • kickan­w
    Äldre 18 Jun 17:40
    #5

    Nu har du redan fått ganska bra svar men jag vill ändå bidra med min erfarenhet :)
    De flesta fotografer har flera veckors leveranstid på fotona just för att de ska ha chans att leverera foton av bästa kvalité!

    Kan försöka beskriva hur man går tillväga när man kommer hem med foton från ett bröllop.

    1. Först laddar man över alla foton på datorn, man gör samtidigt backup, dvs kopierar alla foton till en annan hårddisk utifall någonting skulle gå sönder eller krångla. Detta kan ta någon timme om det handlar om mycket foton.

    2. Sen sätter man sig ner och kollar igenom alla foton. Från en heldagsfotografering kan det röra sig om 500 -2000 foton. När man kollar igenom dem brukar man radera väldigt misslyckade foton (där man bara kollat ljuset, dubletter och såna där personer exempelvis blinkar eller gör konstiga miner).

    3. Oftast kategoriserar man dem i olika redigeringskategorier. Porträtt lägger man mest tid på att redigera - mingelbilder från festen minst tid.

    4. Sen är det dags att redigera. Jag brukar gå igenom alla foton med lätt redigering och det är också då man konverterar dem till jpeg om man fotar i raw eller råformat som det också kallas. Då ändrar man färgerna, ljuset och kontrasten för att på bästa sätt efterlikna verkligheten. Brukar också beskära foton då. Sen går jag igenom vissa av fotona med mer tid och tar bort oönskade skuggor i ansiktet, tar (om kunden vill) bort skönhetsfel såsom finnar och myggbett.

    5. Efter redigeringen ska man skapa de format man vill ha. Oftast brukar jag göra en högupplöst variant (den man använder när man ska göra utskrifter och sånt), en webbvariant (mindre som går att använda till exempelvis Facebook och andra internetsidor) och miniatyrer med logga på som jag skickar till kunden så att hen kan välja vilka hen vill köpa!

    Allt som allt lägger jag nog 15min per bild, och eftersom det oftast blir ett par hundra foton som jag levererar så tar det en hel del tid! Ofta har man ju flera bröllop efter varandra också under högsäsong, så då är det mycket att göra!

  • linasf­otokas­se
    Äldre 19 Jun 13:25
    #6

    Bra inlägg av KickanW. Det sammanställer rätt mycket! Skrattande Har man dessutom ett unikt bildspråk kanske man lägger dit olika effekter som skuggor, färger eller reflexer för att skapa känslor. Jag lägger ocskå ca 10 min/bild, ibland mer om det är porträtt.

    Det tar längre tid att redigera bilder från ett bröllop, än att faktiskt fota det...

  • EmilyM­attias
    Äldre 21 Aug 22:42
    #7

    KickanW- vilken upplösning brukar du leverera dina bilder i?

    Vi har fått hem våra bilder, försökte ladda upp en av bilderna till motiv på mitt nya visa-kort, men det stod att upplösningen var för låg. Kollade på bildens egenskaper och den var 720x480 bara.

    Vad "ska" en bild ha för mått eller vad man nu säger för att kunna beställa bra förstoringar? 

  • Äldre 21 Aug 23:04
    #8
    EmilyMattias skrev 2012-08-21 22:42:04 följande:
    KickanW- vilken upplösning brukar du leverera dina bilder i?

    Vi har fått hem våra bilder, försökte ladda upp en av bilderna till motiv på mitt nya visa-kort, men det stod att upplösningen var för låg. Kollade på bildens egenskaper och den var 720x480 bara.

    Vad "ska" en bild ha för mått eller vad man nu säger för att kunna beställa bra förstoringar? 
    För en liten bild i 15x10cm krävs ca 1800x1200pixlar (ungefär 2MPix). Era duger (knappt) för att visas på skärm/facebook/blogg etc.

    Jag brukar leverera mina bilder dels i full upplösning typ 7000x5000 pixlar för ena kameran och 4000x3000 för den andra. (Beskär sällan speciellt mycket.) Dels i "skärmupplösning", ca 1000pixlar på längsta sidan.
  • Äldre 21 Aug 23:11
    #9

    Det verkar finnas lite olika uppfattningar om vad som menas med "redigera" bilder. Själv har jag nog också använt det lite slarvigt ibland. Jag tror många "icke-fotografer" tänker sig retusch, dvs att man tar bort oönskade saker i bilderna, t ex finnar, rynkor etc. Jag gör inte speciellt mycket retusch utan störst tid läggs vid att ställa hur ljus/mörk bilden ska vara vilken färgton, skärpa etc den ska ha. Som flera redan skrivit är det här det som tar mest tid i fotoarbetet.

    Jag grundredigerar alla bilder så att de inte har nån speciell "look" så att säga men sen levererar jag även versioner på de bästa bilderna där jag redigerat lite hårdare, kanske vridit lite i färgerna eller konverterat till svart/vitt.

  • EmilyM­attias
    Äldre 21 Aug 23:14
    #10

    Jag öppnade skivan med bilder och där var storleken betydligt bättre! De hade förminnskats automatiskt när jag la över dom på datorn. Kan inte riktigt sånt här så jag blev lite nervös=)

    Tack för hjälpen!

    (Samma bild som den jag nämnde ovan var på skivan i 3960x2640) 

Svar på tråden Redigera bilder - vad görs då?