• ja99

    Fria -hur? "Regler" när man redan är förlovad

    Jag har varit förlovad med tjejen sedan år 2001, och åren har liksom bara rullat på med utbildningar, två barn, jobb och två omgångar flyttlass också. Jag har tyckt att det är lite "stort o jobbigt" att gifta sig och tycker det har funkat lika bra att bara vara förlovad, även om hon tagit upp ämnet flera gånger under åren...
    Men nu när saker och ting har kommit på plats runt omkring oss liksom har jag själv (utan påtryckningar  ) börjat svänga om och ser det mera nu som något man nästan missat för man haft så mycket annat omkring sig. Det kan låta kallt kanske, att välja bort bröllop till förmån för andra saker. Men för mig har det tidigare inte varit en viktig sak, utan jag tycker förlovningen har varit ganska jämnställd och det har funkat bra liksom.

    Samtidigt som jag själv gått och funderat på hur man ska lägga upp det här med att fria, så har hon de sista veckorna också pratat lite om att vi nog skulle gifta oss. Jag har mesta pratat med för att inte släppa samtalet för långt. För jag skulle nog vilja fria själv till henne.
    Jag vill inte ha något jättestort med hela tjocka släkten, och hon är inne på samma spår. Sist kom vi fram till "om man skulle gifta sig" så skulle det nog bli utomlands där vi tar med barnen och några få riktigt bra vänner, och lämnar resten utanför helt enkelt!

    Så kommer man till det här med att fria. I sommar kommer ett tillfälle där vi samlas ihop med ett 40tal andra personer där vi känner till de flesta. Där kommer vi också vara under några dagar och vid några tillfällen ska man lyssna på ett föredrag. Då funderar jag på om jag skulle våga mig på att låna mikrofonen för att säga några allmänna ord liksom för att sedan vända mig till min sambo och fråga om hon vill gifta sig med mig.
    Även om jag är ganska lugn så där känner jag mig ändå lite nervpirr för att göra det inför alla där, men det är på ett väldigt trevligt ställe som vi kommer tillbaka till då och då, där vi trivs. Därför tycker jag platsen skulle kunna vara bra. Frågan är bara om man vågar sig på att göra det inför alla som sitter där och stirrar...
    Kanske skulle lägga upp en reservplan om man skulle banga ut i sista sekund, att fria på ett lugnare mer ensamt ställe. Men lite kul skulle det nog vara att göra det inför massa människor.
    Eller är det överdrivet - vad skulle ni själva tycka? Dels om någon skulle fria till er typ så, men även hur de som sitter där kan tänkas reagera? Vad tror/tycker ni?

    Sen en sak till: Nu är vi ju förlovade sedan 2001 och har förlovningsringar. Förväntas jag ha något med till henne, för jag kan väl inte ha med en ring till? För även om hon ska ha en ring till när man gifter sig, så ska hon väl vara med och vlja den. Samtidigt blir det ju lite "tomt" med bara några ord "vill du gifta dig med mig..." thats it. Eller är jag fel ute?

    Snälla - hjälp en frågande man! He, he   ;)
     

  • Svar på tråden Fria -hur? "Regler" när man redan är förlovad
  • daniiel

    Rent tekniskt sett, så måste du ju inte fria. Ni är förlovade = för lovade = lovat att gifta er, så hon bör ju vilja gifta sig med dig ;P Ni har dessutom pratat om hur er vigsel skulle gå till, utomlands med er familj och närmsta vänner. Allt ni behöver göra just nu är ju att bjuda in era vänner, boka en resa samt vigsel och åka iväg :)


  • msE

    tycker de låter suveränt, du kan ju vinkla de liksom iom att ni är förlovade, något i stil med att för 11 år sedan så ingick vi ett löfte, vill du fortfarande stå fast vid detta och bli min fru...
    Sen om du vill ta det mer privat eller inför andra är ju något du får fundera på vad som passar er.
    önskar dej lycka till Cool

  • Sara 120707

    Vill du göra gesten (som låter härlig) fråga inte om hon vill gifta sig, utan ge förslag på datum, "Vill du gifta dig med mig den XX/YY?" , eller helt enkelt lite humor "Älskling n nu tycker jag det börjar bli dags"


    Frågat om hon vill gifta sig har du ju redan.


    En reservplan är nog en bra idé, tänk på att det inte behöver kännas som ett tröstpris utan kan vara ett underbart intimt ögonblick för bara er två.


    Vill du "ha med" dig något så kan det var något så enkelt som jordgubbar och champagne o fira lite med.


    Eller ett silverhjärta(berlock) med ingraverat "XX / YY ?" , är ingen ring men kan bli ett underbart minne.


    Lycka till!

  • aniara

    Vill du ge något så är väl ett halsband eller en blomma lämpligt. Du kan säkert be någon du känner köpa med sig och smuggla in blomman. Ring blir ju som du själv är inne på konstigt eftersom ni redan är förlovade.

  • becky

    Jag tycker det låter som en suverän idé. Om du dessutom gör det inför alla visar det att du verkligen vill gifta dig med henne fast det gått så länge.


    Säg något fint om hur mycket hon betyder för dig och att du tycker det är dags att göra slag i saken efter alla dessa år, och fråga om hon fortfarande vill gifta sig med dig. Ett vackert halsband är en lämplig present, tycker jag.


    Ååh vad jag skulle bli impad och lycklig om min blivande skulle göra något sånt :)


    Lycka till och hoppas ni får ett fint bröllop (jag gissar nämligen att hon kommer att säga ja). :)

  • Annamolly

    Jag haller inte med om att du inte behover fria. I Sverige verkar det ofta som att man kan vara forlovad utan att ha friat, eller ens kanske pratat om att gifta sig. Sa jag tycker absolut att du ska gora det. Ga ner pa kna, hela grejen. Din ide att gora det framfor en massa vanner ar superbra. Go for it! 

  • Annamolly

    Dessutom skulle du val visst kunna kopa en vigselring till henne och fria med den, om du vill? 

  • ja99
    msE skrev 2012-06-11 11:04:10 följande:
    tycker de låter suveränt, du kan ju vinkla de liksom iom att ni är förlovade, något i stil med att för 11 år sedan så ingick vi ett löfte, vill du fortfarande stå fast vid detta och bli min fru...
    Sen om du vill ta det mer privat eller inför andra är ju något du får fundera på vad som passar er.
    önskar dej lycka till Cool

    Tack för alla svar, och det lär nog bli nåt i stil med det "msE" skriver. Får nog tillfälle att ställa fler frågor här med tiden kanske... ;)


     

Svar på tråden Fria -hur? "Regler" när man redan är förlovad