• Fröken E

    Hur börjar man?

    Jag och sambon pratar så smått om att gifta oss nästa sommar/höst. Men jag tycker det är svårt. Hur börjar man planera liksom? Finns så mycket jag vill ha med. Hur bestämmer man tema? Och vad man ska äta? Var man ska vigas och var ska man ha festen?

    Ska ge exempel på vad jag gärna vill ha med på bröllopet.

    Min mormors eller farmors brudklänning (båda är från 50-talet).

    Att ha en orkesterversion av Super Mario underwater theme till bröllopsvalsen ( 

    ).

    Att någonstans ha med All you need is love med The Beatles.

    Ja, ni märker ju. 50-tal blandas med 60-tal och tv-spel. :P Går det att blanda sådär eller blir det rörigt? 

  • Svar på tråden Hur börjar man?
  • daniiel

    Börja med att bestämma ett datum och boka kyrka eller borgerlig vigselförrättare. Efter det kan ni börja kika på ekonomin. Hur mycket kan och vill ni spendera på bröllopet, måste ni spara, hur mycket isåfall? Börja också kika runt på festlokaler och gör en preliminär gästlista, så ni vet att alla gäster ryms i lokalen ni bokar.

    Gör sedan prioriteringslistor. Vad måste ni ha med på bröllopet? Och vad önskar ni att ni kan ha med på bröllopet? Hur mycket av det har ni råd med? Börja med att se till att ni har råd med allt på er "måste"-lista och kika sedan om det är något från "önske"-listan som ni kan lägga till om pengarna räcker. Ni kanske känner att ni måste ha en duktig fotograf, men att det skulle vara rätt kul att åka en väldigt fin bil från vigselplatsen till festlokalen. Se då till att pengarna verkligen räcker till en fotograf i första hand och hyr en fin bil om ni får något över. Nu var det ju bara exempel, det kan ju gälla vad som helst såklart.

    Klänningen verkar du ju redan ha bestämt dig för, likaså brudvalsen och "All you need is love" skulle ni ju kunna ha som solosång under vigseln?

    Man behöver absolut inte ha något specifikt tema på festen, ni behöver inte låsa er till 50/60-tal och tv-spel om ni inte vill det. Precis som att man behöver inget färgtema, men många tycker det är en bra hjälp för att få allt enhetligt. Jag tycker dock huvudsaken är att bröllopet speglar er, hur ni är som personer och hur ni vill att er bröllopsdag ska se ut. Det finns inte riktigt något rätt eller fel. Ni kan ha picknickbröllop, knytkalas, buffé, servera pizza eller ha 3-rätters middag. Ni gör vad ni känner för.

    När ni bokat ett datum för bröllopet, så kan det också vara bra att börja tänka på ifall man vill ha något brudfölje och kanske toastmaster/värdpar. Det kan vara bra att fråga de personerna i god tid och var väldigt tydliga när ni frågar någon om vad era förväntningar är på de personerna. Vad ni önskar att de ska göra under planeringen samt bröllopsdagen. Det blir så lätt missförstånd annars och det kan leda till besvikelse och andra otrevligheter, vilket ju är väldigt tråkigt.

    Framförallt, försök att inte stressa och försök ha kul under planeringen! Grattis till det kommande bröllopet :)


  • Fröken E

    Tack. :)

    Det där med toastmaster/toastmadame har jag/vi också funderat över. Vi kan inte komma på någon vi känner som skulle kunna ta sig an uppdraget. Då blir ju nästa fråga, är det ett måste att ha en? 

  • daniiel

    Självklart är det inget måste, men det kan vara en fördel för att styra upp kvällen lite. Det kan vara bra att ha någon som kan hålla ett öga på eventuella aktiviteter, tal och mat osv. Samt någon/några som kan lämna information till gästerna om det är något och som gästerna kan vända sig till för frågor osv. Det blir ju en avlastning för brudparet, som annars kanske måste ha koll på de sakerna under kvällen. Vissa har toastmaster/madame och andra har värdpar. Vad de personerna har för uppgifter kan variera lite.


Svar på tråden Hur börjar man?