• Anonym (Saknar min vän:()

Min väninna hånar vårt bröllop :´(

Jag & min M2B gifter oss i sommar,vi är otroligt lyckliga över det Hjärta
    När min sambo hade friat så planerade vi först att ha ett tradionellt bröllop i kyrkan & bröllopsmiddag,ja ni förstår....... hela baletten ;)
    Vi ångrade oss sedan av 2 orsaker:
    1. Ett stort bröllop med 70 gäster känndes inte som "vi",det kändes inte rätt.
    2. Det hade blivit för mycket pengar att lägga på bröllopet, Det är inte bröllopet vi är ute efter,vi vill åt äktenskapet ;)
    Nu är det några veckor kvar till vi gifter oss & en av mina "bästa" vänner är väldigt hånfull & hackar hela tiden på vårt nu lilla planerade bröllop.
    Kommer med spydiga kommentarer hela tiden:
    -Ska ni inte hyra en riktig fotograf,bilderna kommer ju suga! (En vi känner ska fota oss,han är jätte duktig)
    -Varför ska ni ha vigselringar i silver? Känns fattigt! (Vi båda älskar silver & tycker det är otroligt vackert)
    -Vad har ni för budget för bröllopet? - 25000:- - Åhh herregud så fattigt,skulle aldrig kunna gifta mig så där torftigt!!

Blev sjukt förbannad när vi pratade vid sist & hennes kommentarer började,skällde ut henne så jag tror hon dog på andra sidan linjen.
    Jag gifter mig inte för att få ha ett jätte bröllop med 70-80 gratis ätare som bara är ute efter fri bar. Pengarna vi sparat på att ha ett litret bröllop lägger vi på oss själva,vi åker på bröllopsresa till Australien nästa år. I samband  med vigseln bor vi en helg på ett underbart hotell & ska gå på spa behandlingar. Vi har båda full bröllopsutstyrsel & jag fixar hår/makeup & naglar på salong. Kan inte säga att mitt bröllop blir fattigt,jag känner mig rikast i hela världen Hjärta!
    Min M2B säger att hon bara är avundsjuk för att hon är en ensam,tråkig "catlady" som ingen ändå vill gifta sig med,jag vet inte det. Hon har varit en av mina bästa vänner länge & hon har fantastiska egenskaper också. Men den senaste tiden har hon förändrats & inte till det bättre.
    Jag ångrar lite att jag tog i så när jag skällde ut henne,men jag fick helt enkelt nog. Hon kanske inte mår bra,känner sig ensam...............................
    Men sammtidigt tänker jag inte ta skit & höra hennes nedlåtande åsikter om den dag som ska bli min lyckligaste!
    Förvirrad,ska jag ringa henne & förklara (igen) att hon gör mig både ledsen & förbannad eller ska jag låta henne svälja sin stolthet & be mig om ursäkt (vilket min M2B tycker)?!
    Jag saknar ju ändå min vän................ 

• Svar på tråden Min väninna hånar vårt bröllop :´(
  • Anonym (jobbig situation)

för det första så förstår jag dig fullständigt, vi vill inte heller ha något jättedyrt. vi tycker 25 000 är nog mycket pengar... vi vill helst hålla oss runt 10 000... 

jag skulle kanske föreslå att du ringer, och gör en blandning, be om ursäkt, men förklara sen, LUGNT, varför du skrek och var/är så förbaskad.  och kanske fråga varför hon håller på sähär? fråga rakt ut om hon är avundsjuk. 

• MalinLarsson

Jag tycker du gjorde rätt som skällde ut henne efter noter! Jag är en sådan som bara sväljer och sväljer och det blir aldrig bra. Om man nu är en sån fantastisk vän så håller man inte på sådär som hon har gjort utan stöttar och peppar och är intresserad. Om hon inte hade hållt på med sina spydiga kommentarer så hade du inte behövt skällt ut henne. Jag skulle inte har ringt och bett om ursäkt, men du kan ju ringa henne och försöka förklara hur du känner. Kanske får hon chansen att förklara sig och be om ursäkt då.

Hon är nog bara sjukt sotis för att ni ska gifta er och hon inte ens är i närheten (som det verkar på ditt mail).

• Anonym

Avundsjuka så det står härliga till... Tyckte du gjorjde rätt i att sätta henne på plats.. Det är erat bröllop det är eran dag ni som bestämmer. Jag har en svärmor som lägger sig i allt och jag blir sååååå arg ... Stort lycka till.

• TheD

Jag lägger också min röst på att du gjorde rätt! Jävla häxa. Sorry men det var så jag kände det under tiden jag läste.

• Aniara4

Jag föreslår att du väntar en stund tills ni båda har lugnat ner er lite. Kanske ringer hon och ber om ursäkt, om du har tur, men mer sannolikt är nog att hon inte gör det. Då kan du om ett tag ringa och säga att du är ledsen att du tog i så hårt, men att du verkligen blir ledsen av hennes kommentarer. Sen är det bäst om ni båda kan försöka släppa det, och blicka framåt. Säg att du gärna skulle vilja ha hennes stöd, att det är så här ni vill ha ert bröllop och du hoppas hon kan vara glad för er skull.

• Chicita

Be inte om ursäkt... i alla fall inte än.
    Om du fortfarande efter några dagar tycker att det var du som gjorde fel och borde be om ursäkt så ska du göra det bara för att slippa dåligt samvete. 
    Men jag lägger min röst på att det är hon som gjort fel och att det är hon som ska be om ursäkt.

Ni prioriterar helt rätt.
    Det viktigaste är att ni blir gifta, inte hur ni gifter er.
    Ok om det hade varit en förälder eller syskon som stod er nära och som blev ledsen för att dom inte fick dela er stora dag. Men en kompis? Nej dom där åsikterna kan hon hålla för sig själv. 

Chicita skrev 2012-06-08 13:14:23 följande:
    Ni prioriterar helt rätt.
    Det viktigaste är att ni blir gifta, inte hur ni gifter er.
    Ok om det hade varit en förälder eller syskon som stod er nära och som blev ledsen för att dom inte fick dela er stora dag. Men en kompis? Nej dom där åsikterna kan hon hålla för sig själv. 
  • Styrka

Varför är det så tabu att höja rösten i Sverige? Särskilt om man är kvinna. Om en man höjer rösten, då visar han pondus, han slår näven i bordet. Om en kvinna höjer rösten, då är hon hysterisk. *suckar*
    Du ska absolut inte be om ursäkt, det är inte du som gjort fel. Hennes kommentarer gjorde dig arg, och det är en fullständigt rimlig mänsklig reaktion att uttrycka ilska i höjt röstläge. Din ilska, som du så tydligt uttryckte, är en konsekvens av hennes agerande. Din ilska är berättigad, du har rätt till den och du har rätt att uttrycka dina känslor. Hur trovärdigt hade det varit om du lite blygt och försynt viskat fram "nu blir jag väldigt arg faktiskt". Hade din vän tagit det på allvar? Hade hon av en mer lågmäld reaktion från din sida, kunnat förstå hur allvarligt du faktist ser på hennes kommentarer? Det här är ju anledningen till att vi överhuvudtaget känner ilska, detta är ilskans funktion, om vi ska se det ur ett mer vetenskapligt perspektiv. Ilskan är ibland nödvändig för att få till stånd en förändring.
    Du har väl inte gått till personangrepp, vad jag förstod? Du kallade henne inte jävla häxa och sa att hon inte var välkommen på bröllopet? Du sade väl ingenting som du egentligen inte menar? Du sa väl precis som det var, att hennes kommentarer gjorde dig, ledsen, arg och besviken och sårad? Att uttrycka sina känslor är bara hälsosamt, så länge man inte går för långt och kränker sina medmänniskor, men det får jag inte intrycket av att du gjort här?

Under samtalet, kom din vän med någon förklaring? Någon reaktion alls? Sade hon förlåt?
    Hur avslutades samtalet, slängde du på luren i örat på din vän? i så fall är det kasnke inte så konstigt om hon inte ringt upp med en förklaring. Det är inte så konstigt överlag... Drar vi oss inte alla för att göra det där samtalet till någon som vi vet är besviken på oss? Visst kan du ta första steget, sträcka ut handen så att säga, till det första samtalet, men du ska verkligen inte be om ursäkt, så länge du inte sagt ord som du ångrar, eller varit kränkande i ditt bemötande. Säg bara att du inte förstår varför hon sagt som hon har. Fråga om hon inte är glad för er skull. Fråga varför hon inte stöttar!

jag vill bara säga att jag självklart tycker hon gjorde rätt som sa ifrån, men ja tänkte eftersom TS vill ha tillbaka sin kompis så.. 

• milla1

Ert bröllop låter jättefint! Strunta i din väninna, hon verkar väldigt omogen. Du kan (om du vill) FÖRKLARA varför du blev arg och säga att du önskat hennes stöd, vänskap och peppning inför din stora dag...!!

• Anneli256

jag förstår dig..hade också blivit arg. Ibland kan det kännas jobbigt att brusa upp och skälla. Men du upplevde det som ett direkt påhopp på eran dag och eran planering. Ert bröllop blir säkert jättefint det är ju så ni önskar ha det.

Sen beror det på hur mycket din vän betyder för dig om du känner och vill ta kontakt med henne för att reda ut saker och ting. Det är ju helt och hållet beroende på hur du känner och hur jobbig du tycker situationen är. och vilken relation ni haft innan. Det är bara att berätta hur du upplever saken, och fråga henne rakt ut varför hon kommenterar saker på ett sätt som du upplever vara nedlåtande. Varför hon inte bara kan vara glad för eran skull och lyckönska istället...om hon vill ha något prinsessbröllop så kan hon ju ha det när det är hennes tur att börja planera.

Lycka till o njut av erat stundande bröllop. Dagen går så otroligt snabbt så helt plötsligt står man där.. o fattar ingenting.. är det redan över. Ni behöver inte sån här negativ energi just nu. Styrkekramar

o du .. vi hade hobbyfotografer. faktiskt fyra olika personer.. varav tre var vänner som gjorde det gratis..medan en var mer officiell och tog dom "riktiga" bröllopsfotografierna... . o bliderna blev kanon..

• Johanna89

Förstår dig totalt!
    Vi har ett stort släktbröllop, med långa vita klänningen, mm
    Men är rätt enkla personer så vill hålla det avslappnat och gör ALLT EXAKT SOM VI VILL.
    och jääklar vad folk ska tycka saker då :/
    Det som är mest jobbigt är ju min syster / brudtärnas kommentarer och klagomål på allt...

Peppar mig själv med att det enda som spelar roll är att jag och min man är nöjda och överens!

Det är ju trots allt VÅRAN dag, då vi ska fira våran kärlek och framtida äktenskap!

• Anonym (Saknar min vän:()

Jag vill först tacka för ert stöd =)
    Vill även säga att min vän hade det jätte jobbigt för ett tag sedan (1år),när hennes kille bedrog henne med hennes lillsyrras kompis =( Jag lämnade hus & hem för att vara med henne ett par dagar,hon kunde knappt äta eller sova. Bara låg & grät & led något fruktansvärt. Jag kan förstå om hon kan känna sig bitter & aldrig skulle lita på en man igen men det ger henne inte rätt att lägga sorti på min/vår lycka :/ 

Jag skickade ett sms till henne förut:
    Hej "A"
    Jag vill bara säga att jag är ledsen att jag tog i så & ångrar att jag skrek åt dig.
    Jag vet att du haft det jobbigt & att du kanske inte kommit över "K" (hennes ex).
    Men du måste försöka förstå mig också,att jag blir sårad av dina nedsättande kommentarer om vårt bröllop. Vi planerar ju ett bröllop efter våra önskemål,inte vad andra vill ha eller önskar.
    Du har varit en av mina bästa vänner i 18 år,men jag tänker inte låta dig förstöra den lyckligaste dagen i mitt liv.
    Om du inte kan glädjas med oss så kan du väl bara säga att du inte orkar prata med mig om allt vad bröllop & kärlek är men du behöver inte trampa på andras känslor.

Du kan höra av dig när du orkar/vill prata,jag är bara ett telefon samtal bort.
    Kram "S" 

Jag har inte fått svar ännu =(
    Min blivande man säger att jag inte ska tassa på tå för henne & jag kan till viss del hålla med honom.  

• Chicita

Nu har du gjort det du kan, bollen ligger hos henne.
    Riktiga vänner blir sams efter att dom bråkat, även om det kan ta tid. Är hon en riktig vän så kommer hon tillbaka.
    Fokusera på erat bröllop nu och försök lägg det här på is tills vidare.  

• MalinLarsson

Hej, blev lite nyfiken på hur det gick för dig? Hörde din vän av sig någon gång?

• Anonym (undrar)

Jag undrade också hur det gick. Nu är ni ju förmodligen gifta desutom. Gick allt bra på bröllopet. Var hon snäll? Hoppas att ni blev sams innan den stora dagen. 
    Har själv märkt att tärnor verkar komma ut med lite konstiga sidor just när det är bröllopssnack. Trodde inte alls att det skulle vara så. Men personligen har jag förlorat 2 nära vänner nu inför bröllopet. Det kommer nog inte bli detsamma igen. 

• giz83
    MalinLarsson skrev 2012-06-25 18:17:19 följande:

Hej, blev lite nyfiken på hur det gick för dig? Hörde din vän av sig någon gång?

också nyfiken på hur det gått!

Och jag håller med alla som kommenterat! hur kan man ens säga en sån sak?

Att man själv aldrig skulle vilja ha ett sånt bröllop är en sak. Men att säga så till sin bästa vän och nedvärdera dennes lyckligaste dag?? Nej det förstår jag inte!

Hoppas allt gått bra med allt!

*kärleken är evig*
Svar på tråden Min väninna hånar vårt bröllop :´(