• Irre

Bra område i Göteborg

Hej!
    Vi har tänkt flytta till Göteborg i januari/februari ,men känner ingen där och skulle vilja veta lite om vars det är "bra" att bo, avstånd från centrum etc.
    Vi har tänkt oss en 3:a.
    Om det nån som vill berätta hur det är i Göteborg vore jag tacksam =)
    Tack på förhand! mvh Irene

• Svar på tråden Bra område i Göteborg
  • Johanna = en lat kock

det man kan säga om de områdena är väl att de är invandrartäta och ligger ganska långt ut...

jag tror att kortedala och Länsmansgården är de som är något bättre...

Lövgärdet är ingen hit dit går inte ens spårvagnarna utan man måste byta till buss...

• Guldfisken

Irre: Jag har studentkompisar som bor ute i de områden, framförallt Bergsjön, Länsmansgården och Kortedala och jag kan säga så här. Områdena är det inget fel på, kommer man en bit bort från spårvagnshållplatserna (där de stora höghusen ofta finns) finns det riktigt trevliga lite mindre hyreshus med fina omgivningar. Däremot har jag inte kännt mig trygg när jag varit på väg hem och gått till spårvagnshållplatsen eller suttit på spårvagnen.

Sedan kan jag säga en liten sak till som är känslig och som jag verkligen hoppas inte missuppfattas eftersom främlingsfientlighet är så långt från mina ideologier man kan komma. Det är bara det att jag har känt mig ganska uttittad när jag gått genom bostadsområdena. Det är faktiskt en ganska konstig känsla att känna sig uttittad i sitt eget land.

• Guldfisken

Usch, stavar som en kratta...

• KUS

Jag vet precis vad Guldfisken menar. Vi hade en dam som strök åt oss ute i Bergsjön. När vi ibland åkte för att hämta kläderna så sa folk: Ni måste ha kommit fel...
    Alla tittade på oss och en del följde efter för att se vart vi gick. Knepig känsla.

Min farmor bor i länsmansgården. Hon älskar sina grannar och blir ompysslad av alla hemmafruar som finns där. Deras barn går och handlar åt henne för en tia (!) och vi vet att om hon inte tänder lampan före 09,00 så är det nån som ringer för att kolla att hon mår bra.
    Trots allt detta skulle jag inte vilja bo där. Och jag är inte främlingsfientlig.

Tynnered är fint tycker jag. Alla hyreshus är inte vackra, men det finns gott om grönområden och väldigt bra kommunikationer.

Vad gäller ryktet om ställen som Bergsjön, Angered etc tycker jag man kan klandra kommunen. Det är de som har skapat segretionen i samhället.
    Min kompis kommer från Iran. Efter 13 år i Sverige har hans mor och far fått råd att flytta in till Linnéstan, från Bergsjön. Nu har de helt plötsligt massor av svenska vänner. Efter 13 år. Välkomna till det fantastiska Sverige ;)

• Snuttan aug -04

Johanna = en lat kock
    "Lövgärdet är ingen hit dit går inte ens spårvagnarna utan man måste byta till buss... "

Det går inga spårvagnar till Kallebäck heller men jag och alla gamla tanter trivs här ändå Vi åker buss och blir åksjuka

• Johanna = en lat kock

Jo men kallebäck är inte 35 minuter eller mer från centrum....

Gillar inte Lövgärdet bara... trots att min man är därifrån... de bor/bodde visserligen i radhus lite före lövgärdet men det tar TID att ta sig dit om man itne har bil.... nu hoppar jag på spårvagnen utanför dörren och på 12 minuter är jag i brunnsparken... detta trots att det är ganska långt ut på hisingen...

• Johanna = en lat kock

men uj vad jag låter grinig idag... ber så hemskt mycket om ursäkt....

Förlåt tjejer (och killar)

• Snuttan aug -04

Johanna = en lat kock
    Du har rätt, det tar 15 min från Kallebäck till Brunnsparken både med buss, bil och cykel så det ligger ganska centralt. Ville bara skämta lite med dig Det är ju en helt annan historia att jag önskar att det gick en spårvagn här så att det blev tätare kollektivtrafik. Men det kan jag ju drömma om!

• nallemaja

MÅSTE BARA VARNA FÖR LÖVGÄRDET!
    INGET BRA OMRÅDE.
    Satsa på tynnered eller hisingen om du kan lyckas få där. Vissa delar av berjsön börjar bli hyffsade men skulle inte rekommendera det.

• En glad prick

Ska ni köpa en lgh i de mast attraktiva delarna av innerstan (=Vasastan/Lorensberg/Linné) så kostar treorna mellan 2 och 3 miljoner. Så mitt tips är att söka hyresrätter på "Boplats" på nätet. Jag har hört om folk som fått lägenheter i attraktiva områden (lunden, majorna) genom att söka där.

Om man säger såhär: allra svårast och mest attraktivt är det med lägenheter i Vasastan, Lorensberg, Linné (även vissa delar av Johanneberg). Sen finns det fina och bra områden lite utanför som ändå är hyffsat nära centrum som exempelvis Majorna, Guldheden, Kålltorp, Masthugget. Sen några omr som är lite mindre attraktiva än dessa, men säkert är "bra" områden är tex Mölndal, Högsbo, vissa delar av Hisingen mm.

MEN - att säga vilka områden som är bra och vilka som inte är det är ju lite dumt egentligen. Det är ju helt individuellt. Det jag skrev ovan är bara vilka omr som är mest attraktiva.

Lycka till, och VÄLKOMNA till Gbg!

• KUS

Jag bodde i ett år i Poseidons hus i Nya Högsbohöjd. Jättefint! De heter Annas Gård, Amandas gård, Fredrikas gård etc etc.
    Liknande de jag tipsade om innan på Gånglåten.

• Irre

tack så jättemycket allihopa! =) har sökt några lägenheter och får nu hoppas vi har tur att få en fin lägenhet!
    Irene

Svar på tråden Bra område i Göteborg