• Irre

Bra område i Göteborg

Hej!
    Vi har tänkt flytta till Göteborg i januari/februari ,men känner ingen där och skulle vilja veta lite om vars det är "bra" att bo, avstånd från centrum etc.
    Vi har tänkt oss en 3:a.
    Om det nån som vill berätta hur det är i Göteborg vore jag tacksam =)
    Tack på förhand! mvh Irene

• Svar på tråden Bra område i Göteborg
  • Snuttan aug -04

Hej Irre!

Välkommen till Götet! Jag har bott här i 4 år och stortrivs. Stan är trevlig och lagom stor. Vad gäller bostad så är det inte det lättaste just nu. Det finns få lägenheter ute och de som finns blir ganska dyra, hyresrätter är svåra att få. Hus är oxå dyrt men blir billigare ju längre ut från centrum man kommer. Kolla bostäder på tex gp.se och bovision.se det finns fler men kommer bara på dessa nu.
    Lycka till i ditt sökande och välkommen till stan!

• Druvan

Hej Irre

Kul att fler flyttar till Sveriges framsida . Själv har jag bott här i drygt 3 år och trivs jättebra. Jag vill verkligen inte låta nedlåtande och jag hoppas att du inte tar detta på fel sätt men det är just nu väldigt svårt att hitta bostad här och man får nog inte vara för petig med var man vill bo. Om man inte har bra kontakter eller mycket pengar vill säga.

Sedan är det ju väldigt individuellt vad man anser vara ett "bra" område. Själv bor jag på Hisingen, som jag vet många tycker är väldigt "off" och de vet knappt hur man tar sig hit, men jag trivs väldigt bra här. Det är nära till både stad och natur beroende på åt vilket håll man åker.

Ett tips är att gå in på www.boplatsgbg.se/ . Jag tror att de flesta fastighetsbolag annonserar där. Det var så jag fick tag i min lägenhet.

Lycka till!

• nallemaja

Det är nästan OMÖJLIGT att få lägenhet i Göteborg idag. Speciellt treor. Vi har sökt över ett halvår. Troligtvis får ni ta en mindre lägenhet och försöka byta om ni ska lyckas få en trea. Vad gäller bra områden (med risk för att låta pesimistisk) glöm det! Lägenhterna i de bra områdena annonseras inte ut av anledningarna: 1 ingen vill flytta 2. De som flyttar byter med någon som har något bättre eller lika bra.
    Där som det går att få lägenhet hyffsat lätt är bergsjön, angered, vissa områden på hisingen och vissa områden i frölunda. Det är dock INTE de områdena som man skulle säga är "bra" eller "fina" områden.
    Det finns en del områden som är hyffsade eller tillochmed ganska bra men som naturligtvis inte är lätta att få lägenheter i men som ändå inte är de finaste områdena. Såsom tex kyrkbyn på hisingen och Ängås/Tynnered. De områdena som jag tror att du syftar på när du säger "bra att bo" är väl Lunden, Kålltorp, Centrala göteborg, Kallebäck, Delar av mölndal, Majorna.
    Hoppas du hittar något men ha inte för höga förhoppningar.

• KUS

Ja, det är mkt svårt att få lägenhet, tyvärr. Ett tips är att ringa Poseidon. De har totalrenoverat ett hyresområde bredvid mitt radhusområde.
    Det heter Gånglåten och var förut ett ganska trist område. Nu är det jättefint! Vackra hus och gröna gårdar. Nära Frölunda Torg, med bra kommunikationer och nära grönområden.

Ett bra ställe att börja på kanske, får man bara ett förstahandskontrakt kan man ju byta sen.

• jennyli

Irene,
    har ni tänkt er bostadsrätt finns det en del att välja på. Priserna är dock inte särskilt inspirerande just nu Tyvärr. En trea inne i stan med nära till allt tex: Linne, Vasastan, Lunden, Masthugget, Kungsladugård, Majorna får du nog betala 1 miljon och uppåt för. Hyreslägenhetr i dessa områden är lönlöst att ens försöka hitta. Kan du tänka dig områden runt omkring är tex Partille/ Utby rätt trevliga områden. Då har du ca 10 minuter med bil till stan samt gott om kollektiva alternativ. Nära även till sjöar och natur. Om du berättar lite om vad du tänkt dig är det lättare med tips!

• gbg-brud

Välkommen till Göteborg!
    Jag är visserligen partisk, men kan varmt rekommendera Lundby, som ligger centralt på Hisingen. På bara några minuter med spårvagn eller buss är du inne i centrum. Här är faktiskt inte helt omöjligt att få tag på hyreslägenhet till ett rimligt pris. Kolla på Boplats Göteborg, eller besök Lundbys medborgarkontor som ligger på Wieselgrensgatan 11.

Lycka till!

• Laurelin

Rekommenderar Hisingen. Jag bor själv här. Inte de vackraste höghusen direkt:)Lite ghetto, men stora och ljusa lägenheter och mycket skog och grönområden. Fast det gå INTE att få något här,tyvärr:(

• Irre

Hej!
    Tack för era hjälpsamma svar!=)
    Har kollat lite och undrar om de här ställena : Norr/Bergsjön Centrum, Kortedala, Väster/Tynnered, Länsmansgården, Lövgärdet.???????
    Det står ju inte alls mycket om ställena ,har varit i Göteborg 1g, tyckte mycket om staden men hann inte kolla runt så mycket.
    Irene

• Aggy

Hej!

De områden du nämnde räknas inte till finare områden i stan, och de ligger alla lite "off" åt olika håll. Därmed inte sagt att man inte kan trivas där! Det finns många som är nöjda med att bo på de ställen du räknade upp och inte vill bo någon annanstans!

Av de du nämnde skulle jag nog satsa på Kortedala eller Tynnered. Räkna inte med att från början hitta ett boende som du känner dig helt nöjd med, det är bostadsbrist och hård konkurrens här. Jag vet inte vart du flyttar ifrån, men jag skulle tro att bara Stockholm har en värre situation än Göteborg.

Lycka till!

• Guldfisken

Vi bor i Johanneberg. Väldigt centralt, tryggt och bra.

Svar på tråden Bra område i Göteborg